2015-06-28, 10:04
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Av alla de 4 stora hamburgarekedjorna i Sverige (Mcdonalds, Burger King, Max, Sibylla) så är Sibylla den minsta.
Och det tycker jag är lite underligt.

För i jämförelse med de andra tre så är ju Sibylla betydligt bättre, på egentligen alla sätt. Och då talar jag inte om personlig smak utan jag räknar på de neutrala faktorerna.
Som kvalitet tex, storlek, variation och råvarukvalitet etc.
Sibyllas burgare är som alla vet störst, det går ju inte att jämföra med de platta och torra jättesmå sakerna på de övriga ställena.

Det enda de tre stora egentligen har är ju själva varumärket, det internationella varumärket - uppbackat av, i två fall, internationella reklamkampanjer.
Och därför vill barnen ju så gärna gå till McDonalds etc heller än till det bättre och godare Sibylla.

Sibylla kanske är dyrare, men det beror ju på att deras produkter också är större.

Men varför började inte Sibylla kämpa när konkurrensen började? Då hade de kanske vunnit?

Varför väljer tex ni att heller gå till McDonalds, BK, eller Max heller än till Sibylla?
Tycker ni att dessa ter är godare eller bättre än Sibylla?

Är det egentligen inte så att Alla små hamburger- eller snabbmatsställen egentligen är mycket bättre än de stora kedjorna?
Varför går ni ändå dit då?

Jag minns tex fortfarande min allra första 300 grammare på Sibylla från 9 eller 10-årsåldern.
Och McDonalds, Burger king eller Max har aldrig någonsin lyckats få över mig till deras sida.
Citera
2015-06-28, 10:16
Medlem
Dianoias avatar
Kaffet du köper på Starbucks är egentligen skitkaffe som inte kommer i närheten av kaffet du dricker hemma, men Starbucks kafé med sina bruna väggar och allmänt modern och trendy inredning.
Och den kända Starbucks logon som reklameras överallt ger dig; inte en god kaffe utan en god Starbucks-upplevelse alltså Starbucks upplevelsen den mysiga och speciella upplevelsen som dessa butiker har.

För hade det hetat Ahmeds-kaffe och logot varit en random arabisk text så hade det inte varit trendigt oavsett hur gott arabica-kaffe är.

Ungefär så fungerar det med allt i världen, och hamburgare kommer inte undan det.
Citera
2015-06-28, 10:47
Medlem
Måste skilja sig från kiosk till kiosk, själv tar jag McDonalds-kött eller Max-kött framför Sibyllas formpressade köttbefriade plattor vilken dag som helst. Sådana kan jag köpa själv på Lidl för en krona styck.

I övrigt håller jag med, hade Sibylla haft bättre kött hade det definitivt varit min snabbmatsfavorit (förutsatt samma utbud) - fräscht i övrigt och lagom lokalstorlek.
Citera
2015-06-28, 10:51
Medlem
En stor anledning är nog det trådiga, smaklösa köttet som framkallar kväljningar. Skulle de ändra taktik och satsa på råvarorna hade de nog lyckats få fler kunder. Ligger en fräsch nybyggd Sibylla runt hörnet men burgarna är oätbara.
Citera
2015-06-28, 11:17
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Måste skilja sig från kiosk till kiosk, själv tar jag McDonalds-kött eller Max-kött framför Sibyllas formpressade köttbefriade plattor vilken dag som helst. Sådana kan jag köpa själv på Lidl för en krona styck.

I övrigt håller jag med, hade Sibylla haft bättre kött hade det definitivt varit min snabbmatsfavorit (förutsatt samma utbud) - fräscht i övrigt och lagom lokalstorlek.

Kolla upp hur McD gör sin "färs". Snacka inte mer om sibyllas köttbefriade plattor.

Mvh

Btw: Daisys är i särklass bästa hamburger-kedjan.
Senast redigerad av HanSomForsvann 2015-06-28 kl. 11:20.
Citera
2015-06-28, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Kolla upp hur McD gör sin "färs". Snacka inte mer om sibyllas köttbefriade plattor.

Mvh

Du får nog försöka bättre än så, både med läsningen och beläggen.
Citera
2015-06-28, 11:23
Medlem
Snusklubbans avatar
Det är inte så konstigt egentligen. Sibylla har, till skillnad från de andra restaurangerna, kött som går att köpa i ICA's frysdisk och resten av ingredienserna är inte något märkvärdigt. När jag väljer hamburgare lägger jag stort värde i köttets smak, konsistens och där hamnar Sibylla tyvärr sist.

Sibylla har också en gatuköks-image som många förknippar med raggare och lastbilschaufförer. Sedan är det självklart inte samma starka varumärke som de andra och detta spelar också en stor roll.
Citera
2015-06-28, 11:23
Bannlyst
Citat:

Är du HELT säker på att du inte tycker omvänt? McDonaldsKÖTT? Vad i helvete är du uppvuxen på pöjk.

90-talist?

Inte bara Sibyllakioskerna som verkar skilja sig, även McDonalds isf. Vilket tror du är mest möjligt?

McDonaldsKÖTT, jo jag tackar.
Citera
2015-06-28, 11:24
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Du får nog försöka bättre än så, både med läsningen och beläggen.

Var är beläggen för att sibyllas hamburgare är köttbefriade?

https://www.youtube.com/watch?v=dCqKl4Q3hW4

https://www.youtube.com/watch?v=87uBMXdIyjo

Mvh
Senast redigerad av HanSomForsvann 2015-06-28 kl. 11:26.
Citera
2015-06-28, 11:30
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dianoia
Kaffet du köper på Starbucks är egentligen skitkaffe som inte kommer i närheten av kaffet du dricker hemma, men Starbucks kafé med sina bruna väggar och allmänt modern och trendy inredning.
Och den kända Starbucks logon som reklameras överallt ger dig; inte en god kaffe utan en god Starbucks-upplevelse alltså Starbucks upplevelsen den mysiga och speciella upplevelsen som dessa butiker har.

För hade det hetat Ahmeds-kaffe och logot varit en random arabisk text så hade det inte varit trendigt oavsett hur gott arabica-kaffe är.

Ungefär så fungerar det med allt i världen, och hamburgare kommer inte undan det.
McDonalds fokuserar ju sina reklamkampanjer på barn och ungdomar, så de blir ju redan som små hjärntvättade till att tro att McDonalds är något at hänga i julgranen.

Sibylla däremot, de riktar tyvärr in sig framför allt till motorburen ungdom. Någon slags rest från 50-talet när Sibylla föddes. Och sen har inga omvärldsanalyser gjorts på huvudkontoret får man förmoda.

Ute på landet kan jag väl tänka mig att Sibylla har behållt greppet - eftersom de väl är de enda hamburgarerestaurangerna där. Men storstadsbefolkningen går till de stora kedjorna.

Du tog ju upp Starbucks. Och det är väl egentligen en bra jämförelse med just Sibylla. Dvs små franschisetagare med små lokaler. McDonalds etc är ju stora massätningsställen så det går ju inte direkt att jämföra som du gör med Sibylla. Men med Starbucks.
Och då borde man väl tycka att eftersom Starbucks lyckats i storstäderna världen över, inkl Sverige, så borde väl Sibylla ha kunnat få samma framgång?
Starbucks finns ju på stora köpcentrum och transportknutpunkter. Där borde väl Sibylla också ha kunnat få en plats. Istället för de stinkande McDonalds och Burger King alltså som förpestar doftmiljön flera butiker bort.

Sibyllas reklam är förvisso extremt tråkig. Bara trista presentationsbilder på nån korv med mos etc med skymningsblå bakgrund.

Jag undrar hur det hade fungerat om Sibylla hade haft lika stora restauranger som Burger King och McDomalds. Men ändå med samma produkter som nu.

Gärna ägg i vägg med en McDonalds - så kunderna hade kunnat jämföra direkt.
Undrar då om reklamens makt förtfarande hade förtrollat kunderna ...
Citera
2015-06-28, 11:31
Medlem
zickans avatar
Sibylla är ju ett helt annat konceptet. McDonald's har rigorös kvalitetskontroll från toppen till botten. Sibylla kan ju i princip vilken idiot som helst ansluta sig till så länge man betalar för maten som ÄR varumärket.
Citera
2015-06-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanSomForsvann
Var är beläggen för att sibyllas hamburgare är köttbefriade?

https://www.youtube.com/watch?v=dCqKl4Q3hW4

https://www.youtube.com/watch?v=87uBMXdIyjo

Mvh
Tack, YouTube-filmer om USA kan du behålla.

Jag menade inte att Sibyllas hamburgare är helt köttbefriade (helt i motsats till vad jag skrev), jag menade att de inte är lika kött i varken konsistens eller smak.
McDonalds vinner definitivt på både konsistens och smak.
Alas, tråden handlar om Sibylla och varför de inte leder marknaden och då är förstås en jämförelse med andra varumärken relevanta, men börja gråta över McDonalds tillverkningsprocess kan du göra i valfri McDonalds-tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in