Citat:
Ursprungligen postat av
Dianoia
Kaffet du köper på Starbucks är egentligen skitkaffe som inte kommer i närheten av kaffet du dricker hemma, men Starbucks kafé med sina bruna väggar och allmänt modern och trendy inredning.
Och den kända Starbucks logon som reklameras överallt ger dig; inte en god kaffe utan en god Starbucks-upplevelse alltså Starbucks upplevelsen den mysiga och speciella upplevelsen som dessa butiker har.
För hade det hetat Ahmeds-kaffe och logot varit en random arabisk text så hade det inte varit trendigt oavsett hur gott arabica-kaffe är.
Ungefär så fungerar det med allt i världen, och hamburgare kommer inte undan det.
McDonalds fokuserar ju sina reklamkampanjer på barn och ungdomar, så de blir ju redan som små hjärntvättade till att tro att McDonalds är något at hänga i julgranen.
Sibylla däremot, de riktar tyvärr in sig framför allt till motorburen ungdom. Någon slags rest från 50-talet när Sibylla föddes. Och sen har inga omvärldsanalyser gjorts på huvudkontoret får man förmoda.
Ute på landet kan jag väl tänka mig att Sibylla har behållt greppet - eftersom de väl är de enda hamburgarerestaurangerna där. Men storstadsbefolkningen går till de stora kedjorna.
Du tog ju upp Starbucks. Och det är väl egentligen en bra jämförelse med just Sibylla. Dvs små franschisetagare med små lokaler. McDonalds etc är ju stora massätningsställen så det går ju inte direkt att jämföra som du gör med Sibylla. Men med Starbucks.
Och då borde man väl tycka att eftersom Starbucks lyckats i storstäderna världen över, inkl Sverige, så borde väl Sibylla ha kunnat få samma framgång?
Starbucks finns ju på stora köpcentrum och transportknutpunkter. Där borde väl Sibylla också ha kunnat få en plats. Istället för de stinkande McDonalds och Burger King alltså som förpestar doftmiljön flera butiker bort.
Sibyllas reklam är förvisso extremt tråkig. Bara trista presentationsbilder på nån korv med mos etc med skymningsblå bakgrund.
Jag undrar hur det hade fungerat om Sibylla hade haft lika stora restauranger som Burger King och McDomalds. Men ändå med samma produkter som nu.
Gärna ägg i vägg med en McDonalds - så kunderna hade kunnat jämföra direkt.
Undrar då om reklamens makt förtfarande hade förtrollat kunderna ...