2015-06-27, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
En riktig tomte i sammanhanget är Henrik Arnstad, som i åratal hävdat att SD kan aldrig komma över femton procent spärren...........

Den mannen bör snarast möjligt uppsöka hjälp. Jag undrar verkligen vad han lider av.

Titta bara:

https://www.youtube.com/watch?v=08eZG7FYMrA
2015-06-27, 19:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

Naturligtvis inget annat än vad som står i inlägget!

Du är en lurig jävel den saken är klar!
2015-06-27, 19:06
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
En riktig tomte i sammanhanget är Henrik Arnstad, som i åratal hävdat att SD kan aldrig komma över femton procent spärren...........
Även Lena Sundström var länge tvärsäker på detta, fast ännu lägre, 13%..
2015-06-27, 19:30
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Den mannen bör snarast möjligt uppsöka hjälp. Jag undrar verkligen vad han lider av.

Han är värdegrundsdemokrat bara. "Demokratin är hotad idag" säger han. Han menar att värdegrunden är hotad. Demokrati i dess ursprungliga betydelse skiter Arnstad högaktningsfullt i. Det gör i och för sig Löfvén och resten av 7K-partiledarna också - så 7K hotar demokratin mer än SD när det gäller dess ursprungliga betydelse.

När det gäller "värdegrund" och "alla-likas-värde-demokratin" så är det klart SD hotar den. Dom har ju rätt i sak.

EDIT:
Låt mig plantera tesen att vi nu nått "Peak-värdegrund", och nu kommer "allas lika värde" bara börja rulla ner för backen som en lavin. Att åberopa argumentet "du står inte bakom allas lika värde" kommer från Almedalsveckan imorgon och framåt att vara inte ett argument som ger plus-, utan det kommer bara att ge minuspoäng till den som använder det.

Låt oss slå ett slag för demokratin i dess ursprungliga betydelse, ta mig fan!
Senast redigerad av Nostradumbass 2015-06-27 kl. 19:45.
2015-06-27, 19:53
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass

instämmer! Bra talat...
2015-06-27, 19:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur

instämmer! Bra talat...

Instämmer också och skolorna borde göra mycket bättre ifrån sig här men de är mer fokuserar på att propagera mot SD.
2015-06-27, 19:57
Bannlyst
Citat:
Han är värdegrundsdemokrat bara. "Demokratin är hotad idag" säger han. Han menar att värdegrunden är hotad. Demokrati i dess ursprungliga dess ursprungliga betydelse skiter Arnstad högaktningsfullt i. Det gör i och för sig Löfvén också - så 7K hotar demokratin mer än SD när det gäller dess ursprungliga betydelse.

När det gäller "värdegrund" och "alla-likas-värde-demokratin" så är det klart SD hotar den. Dom har ju rätt i sak.

EDIT:
Låt mig plantera tesen att vi nu nått "Peak-värdegrund", och nu kommer "allas lika värde" bara börja rulla ner för backen som en lavin. Att åberopa argumentet "du står inte bakom allas lika värde" kommer från Almedalsveckan imorgon och framåt att vara inte ett argument som ger plus-, utan det kommer bara att ge minuspoäng till den som använder det.

110% rätt!
Allt fler människor ser igenom denna "värdegrund" för vad den egentligen är, en förklädd och perverterad form av humanism som i verkligheten är ett berg av byråkrati och hyckleri. Folk verkar i allmänhet törsta efter logiska och rationella argument samt en politik som inte bygger på ideologiska utopier. Folket är delat mellan de som tror att "we shall overcome" är den rätta vägen och de som inser att världen fortfarande är religiöst, kulturellt och ideologiskt splittrade och att man måste hantera den verkligheten därefter på ett så smart och konstruktivt sätt som möjligt. Den senare delen väljer SD eftersom dom representerar denna folkgrupp mer än de andra partierna. Hur stor denna rationella delen av befolkningen är återstår att se, förhoppningsvis en majoritet.
2015-06-27, 19:58
Medlem
PenisJuices avatar
Citat:
Han är värdegrundsdemokrat bara. "Demokratin är hotad idag" säger han. Han menar att värdegrunden är hotad. Demokrati i dess ursprungliga betydelse skiter Arnstad högaktningsfullt i. Det gör i och för sig Löfvén och resten av 7K-partiledarna också - så 7K hotar demokratin mer än SD när det gäller dess ursprungliga betydelse.

EDIT:

Hear, hear! Skål för yttrande- och åsiktsfrihetsdemokratin, skål för SD's senaste framgångar i opinionsmätningarna.
2015-06-27, 20:25
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Nja. Vad han sagt är att partiet i sin nuvarande (dåvarande?) form inte skulle komma över 15%, utan måste förändras för att nå dit. Men visst har han fel, för SD är ju fortfarande ultrafascistiskt på hans skala.
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Arnstad
#SD kommer att plana ut runt 15% under 2013-2014, där ligger ett tak för partiets variant av neofascism. Sedan blir det svårare. #sifo
10:21 - 16 dec 2012

Fascistiska rörelser har ett glastak på ca 15%. För att nå bortom dessa knäppisar krävs politisk medvetenhet om fascismens förutsättningar.
15:34 - 24 aug 2013

@MaxiBlixt Ja, detta är fascismens glastak. Runt 15 procent.
12:54 - 4 dec 2013

@MaxiBlixt Det går dock att bryta sig igenom detta glastak. Men det vill jag inte berätta för SD hur man gör.
12:55 - 4 dec 2013

Gränsen för rasistiska partier går runt 15 procent. Där finns ett glastak. För att nå bortom detta måste partiets rykte förändras.
10:41 - 9 sep 2014
https://twitter.com/arnstad/status/280241119881728000
https://twitter.com/arnstad/status/371264277774344192
https://twitter.com/arnstad/status/408202557958651904
https://twitter.com/arnstad/status/408202951711526912
https://twitter.com/arnstad/status/509260366464176128
2015-06-27, 20:31
Medlem
Citat:
Det mest intressanta är de frågor som tidningen förutspår kommer att dominera almedalsveckan.

1) "Migration och integration, till exempel. Hur klarar Sverige att ta emot 80 000 asylsökande om året utan att välfärden urholkas?"

2) "Decemberöverenskommelsen DÖ, har den bakbundit oppositionen?"

3) "Hotet från Ryssland, hela jippot äger ju trots allt rum mitt i Östersjön."

Främst de två först nämnda gynnar definitivt SD. Hade SD varit bättre på att kommunicera sin försvarspolitik, hade även denna fråga varit till SD:s fördel. Förvisso får de väl sin chans nu att.

Tidigare i tråden har det spekulerats om ytterligare ökningar om SD gör en bra vecka. Är det ovan anförda frågor som kommer att dominera veckan, kan vi nog ta gift på att vi får se en ytterligare ökning i opinionen i de mätningar som innesluter Almedalsveckan.

Vad händer med media......har de slutat blunda........eller fattar de att folk vill höra riktiga fakta....inklusive volymer och kostnader.

Ska vi gissa att SD kommer att lämna tredjeplatsen tämligen snart!
2015-06-27, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Jag tror snarare att en ökning för SD mer beror på hur de andra partiledarna sköter sig och inte hur SD själva kommer att sköta sig. I "att sköta sig" lägger jag även in att det inte är att sköta sig om de övriga partierna kommer med samma snack och floskler som vanligt. Det är nämligen ganska uppenbart att fler och fler börjar tröttna på det (och då börjar rösta på SD).

Nu ska vi se.....svetsarn, Romson...."Hakan" Batra.....jag tror inte Åkesson bävar av skräck. :
2015-06-27, 20:59
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Givetvis, men de borgerliga partiernas förändrade attityd i migrationsfrågan har inte stoppat blödningen till SD hittills.

Självklart inte. Men vad är alternativet?

Det är Expo som introducerat världshistoriens sämsta politiska strategi, och lyckats sälja in den till partierna. Strategin går ut på att aldrig förändra sin politik när invandringskritiska partier ökar. Detta eftersom man då indirekt skulle erkänna att man haft fel hela tiden, och de invandringskritiska kommer öka än mer.

För att styrka denna självklara tes har man pekat på massa länder, mest Danmark, där detta har hänt.

Grejen är att det självfallet är så att de partier som drivit en dålig politik under lång tid, kommer tappa prestige, anseende och förtroende när de tvingas erkänna att de haft fel.

Men vad ska de göra istället?

Så långt har Expo inte riktigt tänkt i sin strategi som de prånglat på partierna.

Alternativet är nämligen att fortsätta göra ännu mer fel. Det är ungefär som att fortsätta öka insatserna i en pokergiv trots att man insett att motståndaren har straight flush eftersom om man lägger sig erkänner man att motståndaren har bättre kort. Expo är som en rådgivare som står och viskar i örat "så länge du inte lägger dig, har du inte förlorat".

Som någon klok har sagt. Det går att blunda för verkligheten. Men det går inte att blunda för konsekvenserna av att blunda för verkligheten.

Verkligheten är att 7-klövern drivit en katastrofal invandringspolitik. Det finns INGEN strategi som kan rädda dem från väljarnas straff för det. Lika lite som det går att rädda de redan satsade pengarna när man inser att motståndaren sitter med bättre hand. Men den bästa taktiken är fortfarande att ta förlusten och ge sig.

Partier som nu byter politik kan inte förvänta sig applåder och ökade opinionssiffror för det. Tvärtom ska de förvänta sig besvikna väljare som konstaterar att partiet verkligen haft fel, och har förtroende för partiet därefter. Det finns liksom inget sätt att vända det till något positivt att man propagerat skadlig politik i 40 år.

Det är detta enkla faktum som expo använder som "bevis" för att partier förlorar på att lägga om riktning. "Se", viskar dom. "Era utspel gynnar bara SD... Fortsätt istället... Gräv djupare hål... Ro längre ut... Ge oss mer pengar"

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in