2015-06-27, 11:51
Moderator
-Info-s avatar
Även detta citat känns ganska meninglöst:

Citat:
– Just nu ser vi att den tillväxt som kan finnas hos Sverigedemokraterna inte är så stor som den varit tidigare.

Vilken tidsperiod syftar de på och vad jämför de med? Tittar man på status.st så får man ju uppfattningen att det ju är precis tvärtom:

http://www.status.st/

SD har inte haft en sådan här enorm tillväxt på mycket länge. T.ex låg SD helt stilla i opinionen mellan mitten på 2013 till mitten på 2014. Men som sagt, det beror på vilken tidsperiod man mäter och vad man jämför med.

Det vi vet från den senaste månaden är att SD slagit rekord på rekord på rekord. Det är ju ett tecken på att en ganska stor ökning, om nästan alla opinionsinstitut, oberoende av varandra, ger SD rekordsiffror i följd. Det måste väl ändå vara ganska unikt att i princip alla opinionsinstitut ger SD rekordsiffror under en och samma månad?
2015-06-27, 12:27
Medlem
Ake.Jimmiesson666s avatar
Ja, det är bara trams att snacka om ett tak som ingen har en aning om vad det kan vara. Intressantare vore om "experterna" kunde spekulera i vad som är SD's golv i nästa val.

23% låter som ett rimligt golv förutsatt att inte några partier mer eller mindre kopierar SD's inv politik.
2015-06-27, 12:31
Medlem
Floragatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I de flesta sällskap finns det ju någon vars roll är att vara lite mer frispråkig än de andra (tänk Persbrandt), de andra som i princip aldrig ens skulle våga säga en svordom eller könsord. Det är hos dessa frispråkiga personer man börjar skönja en förändring. Dom flyttar fram gränserna & inget mothugg infinner sig.
Det är den rollen jag försöker axla i min bekantskapskrets, således mitt lilla, lilla bidrag till SD:s häpnadsväckande framfart i opinionen. Jag möter knappt nåt motstånd längre, mest uppgivenhet.
2015-06-27, 12:41
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Närmsta milstolpar är att bli näst största parti och nå 20% i snitt.

Jag tycker nog att man lika gärna kan sikta på att vara störst då M och S är ungefär lika stora numer.
2015-06-27, 12:45
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jag tycker det är närmast komiskt när de skriver att SD har ett tak:

I synnerhet när de skriver att taket kan förändras när som helst:

Då blir det ju närmast meningslöst att prata om ett tak, om taket inte är ett tak.

Men pratet om ett tak för SD är inget nytt. Exempelvis SIFO trodde förra året att SD nåt sitt tak redan år 2014:

Detta sade SIFO vid en tidpunkt då SD låg på runt 8-12% i opinionen. Och idag så har SD fördubblat sina siffror...

Pk etablissemanget försöker sätta taket på Sd. En ful TAK tik!

Personligen tror jag att Sd kan spränga taket 30% redan i November, "händerna upp i luften, nu spränger vi taket" ! Pk-arna gråter, Sd,arna firar, aftonhoran är galen och vi är vinnare igen!
2015-06-27, 12:49
Medlem
http://www.svd.se/just-nu-stall-dina-fragor-till-terrorexperten/om/hotellattentatet-i-tunisien

Terrorexperten: "Finns en risk att Sverige drabbas”

Hur tror ni ett terrorattentat likt det i Tunisien skulle påverka opinionsläget i Sverige?

Jag tror det skulle kunna spräcka bubblan som folk lever i, den falska trygghet som många känner bara för att de själva inte blivit berikade ännu. Samtidigt kan det visa hur effektiv vårt polisväsende är om de får fightas med ett par araber med AK/47r. Det kanske råkar bli en inkvoterad iransk kvinna i slöja som får ta striden, eller någon med regnbågsflagga, eller en dialogpolis. Eller en blandning av alla tre.

Discuss!
2015-06-27, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Statsvetaren Oscarsson har skrivit en analys av Nya moderaterna och där framkommer att moderaternas stora väljartapp till SD började med migrationsöverenskommelsen:

Analysen avfärdar också helt moderaten Per Nilssons önsketänkande om att de M-väljare som gått till SD är gamla sossar som gick till M 2006:

Den sista tesen har jag sett många i denna tråd argumentera för. Jag vill påstå att för en gråsosse är steget till M mycket längre än till SD.
2015-06-27, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Även detta citat känns ganska meninglöst:

Vilken tidsperiod syftar de på och vad jämför de med? Tittar man på status.st så får man ju uppfattningen att det ju är precis tvärtom:

http://www.status.st/

SD har inte haft en sådan här enorm tillväxt på mycket länge. T.ex låg SD helt stilla i opinionen mellan mitten på 2013 till mitten på 2014. Men som sagt, det beror på vilken tidsperiod man mäter och vad man jämför med.

Det vi vet från den senaste månaden är att SD slagit rekord på rekord på rekord. Det är ju ett tecken på att en ganska stor ökning, om nästan alla opinionsinstitut, oberoende av varandra, ger SD rekordsiffror i följd. Det måste väl ändå vara ganska unikt att i princip alla opinionsinstitut ger SD rekordsiffror under en och samma månad?
Men de pratar ju inte om den synliga tillväxten utan om den bakomliggande potentialen som syns via andrahandsval. När de för ett tag sedan spådde att SD kan gå förbi M inom en relativt snar framtid så lutade de sig förstås på bland annat sådana data. Om de har gjort den analysen över tid så har de kunnat titta bakåt och konstatera att tillväxten i varje ny OU korrelerade med andelen som "satt i SD:s väntrum" några månader tidigare. Om de nu ser att det för tillfället börjar glesna i väntrummet är det väl rimligt att göra antaganden utifrån det. Det är inte mer spekulativt än opinionsmätningarna i sig. Inget de sysslar med är en exakt vetenskap.
2015-06-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Tänkte jag kunde bjuda på den här, nästan precis, 1 år gamla artikeln (2 juni 2014):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

"Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort. De frågade väljarna vilka partier man kan tänka sig att rösta på och vilka partier man identifierar sig med.

Av de väljare som inte röstat på Sverigedemokraterna är det bara tre procent som uppger att de är öppna för att rösta på partiet. Hos övriga partier ligger den siffran på mellan 8 och 15 procent, alltså uppemot fem gånger så högt. Det skulle kunna innebär att Sverigedemokraterna med dagens politik, alltså har slagit i taket. Man är i särklass det parti som har minst potential att växa."

OK; Så då har taket blivit dubbelt så högt på ett år..d v s det finns förutsättningar för fortsatt ökning. sSå mycket för sådana "tak".
2015-06-27, 12:55
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floragatan
Det är den rollen jag försöker axla i min bekantskapskrets, således mitt lilla, lilla bidrag till SD:s häpnadsväckande framfart i opinionen. Jag möter knappt nåt motstånd längre, mest uppgivenhet.
Det är så här opinionsarbetet sker. Inte så att man skriker högt om SD-2018 hela tiden. Men man skjuter in någon obehaglig fakta man just läst eller återberättar något problem man själv eller någon granne haft med tiggare, araber eller liknande.

Det blir dessutom så mycket enklare nu när man kan referera till källor inom "vanlig" media, nu när åsiktskorridoren börjar spricka. Mycket av ökningen i opinionssiffrorna just nu beror definitivt på just på att vanliga privatpersoner börjar våga öppna käften. En gräsrotsrörelse som ökar exponentiellt.
2015-06-27, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Det skulle ju betyda att SD:s kortsiktiga tillväxtförmåga är högre nu än för ett år sedan, trots ökningen.

Exakt, och SD växer med c:a 1 procentenhet per månad. Snittet på de senaste junimätningarna ligger på 1,6 procentenheter. Det är SD-rally i opinion nu.
2015-06-27, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vidr23
Tänkte jag kunde bjuda på den här, nästan precis, 1 år gamla artikeln (2 juni 2014):

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

"Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort. De frågade väljarna vilka partier man kan tänka sig att rösta på och vilka partier man identifierar sig med.

Av de väljare som inte röstat på Sverigedemokraterna är det bara tre procent som uppger att de är öppna för att rösta på partiet. Hos övriga partier ligger den siffran på mellan 8 och 15 procent, alltså uppemot fem gånger så högt. Det skulle kunna innebär att Sverigedemokraterna med dagens politik, alltså har slagit i taket. Man är i särklass det parti som har minst potential att växa."

Underbart citat

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in