2015-06-24, 16:04
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Får jag fråga; hur vet ni det ?

Med frågan undrar jag om du menar an ni värkligen vet det därför att ni har inside information, eller om du menar att ni två, med era förnuft etc, kan räkna ut att Lisa med all sannolikhet inte blev styckad.

För att styckning tar tid, och att kroppen antagligen är illa tilltygad, men knappast styckad, man har inte hittat en blodrest på brödernas kläder eller hår från Lisa.

Polisen var i brödernas hem tre gånger under veckan de letade, och de förhördes varje gång.

Kroppen har antagligen knivhuggits allvarligt, men att polisen letar spår i det såkallade "slaktrummet" som tidigare varit mjölkrum, det tyder på att de tror något har hänt där, men om man efter nästan två veckor inte har hittat spår av bröderna där, så finns det knappast sånt. Jag utgår från att de hittat spår av Lisa i slaktrummet, annars skulle de varit klara nu. Men styckning är högst osannolikt, även om man hittat det som kan tolkas som en början till styckning.
2015-06-24, 16:04
Medlem
Jag förstår inte riktigt varför så många är övertygade om att det har begåtts massa misstag eller att polisen skulle tagit helt fel personer. Ingen utomstående (som vi vet om) sitter ju på någon annan info.

Jag kan tänka mig att det finns många gånger där polis redan i början av ett skede fattar misstanke, kanske ibland rent av är säkra på att misstanken stämmer. Då polis faktiskt kan omhänderta någon på misstanke så gör man så klart detta. Fast i såna här fall så vill man kanske ha lite mer än bara ogrundad misstanke innan man tar in någon och så ifall inte låser utredningen för tidigt.

Känns konstigt att döma ut hela utredningen och skrika rättsskandal redan innan man vet någonting. Det kanske inte finns någon tvekan alls om att det är rätt GM fast man kan ju inte bara ge dom livstid direkt, allt måste ju även bevisas i en rättegång och faktiskt presenteras trovärdigt.
Senast redigerad av Rumpppspark 2015-06-24 kl. 16:07.
2015-06-24, 16:05
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Då kan man också ställa sig frågan hur det kunde ta 5 dagar att hitta kroppen med tillstånd att gå in i AJ:s byggnader? Med så mycket folk borde den hittats senast inom ett dygn. Med hund och ett par ögon kan det inte ta många minuter att leta igenom varje lokal.

Detta tyder på att man antingen inte sökt i den aktuella byggnaden tidigare eller att kroppen flyttats runt?
Litauerna transporterade rimligen kroppen direkt till platsen den hittades på 5 dagar senare efter att flickan dödats, hon dödades kanske redan i ladan intill kafét.
Det var ett förvaringsställe, temporärt till sökandet avtagit.
Nu började det dock brännas för dem, de kände att de måste flytta kroppen återigen, att de då som har nycklar inte vill öppna är höggradigt suspekt.
Din förklaringsmodell haltar betänkligt, minst sagt.
2015-06-24, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reemka
Liiite misstänkt är det allt, att inte vilja hjälpa till. Man blir kanske inte misstänkt för att vara mördare, men man kan ju vara brottslig på andra vis.
Det beror i och för sig på omständigheterna. Men först en fråga: är det belagt att det var det som väckte misstankar? D.v.s att de inte ville hjälpa till? Eller är det en spekulation?
2015-06-24, 16:06
Medlem
wizardinrobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med dig om att det inte är omvänd bevisbörda. Därför blir Litauernas agerande absurt.

Jag tänker på hur jag skulle reagera om jag hade fått reda på en försvunnen flicka som man letade efter i mitt revir. Jag skulle ge tillträde överallt och visa alla platser av intresse. Låsa upp byggnader, bodar och uthus.

Jag skulle inte ens komma på tanken att bli misstänkt för att vara en mördare, eller ens komma på tanken att inte öppna för polisen och MP.

Om dessa litauer hade tjuvgods eller smuggelgods på ägorna, så ville de ogärna att polisen skulle hitta detta, de trodde nog aldrig att de skulle misstänkas för mord.
2015-06-24, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
''Att hänga/gömma nyckeln i ladan" har ältats flera gånger. Tror du verkligen att man hängde nyckeln till kafét i en olåst lada? Då hade man lika gärna kunnat lämna själva kafét olåst. Dessutom ringde Lisas pappa, efter att ha upptäckt att Lisas moppe stod kvar, kaféägarinnan som kom till platsen för att öppna kafét. Om nyckeln hängde i ladan så hade hon inte behövt komma dit.

Jag håller med om. Lisa hade ingen nyckel till Cafét överhuvudtaget. Arbetskompisar låste Cafédörren och tog nyckeln med sig. Nyckel till ladan eller den endan av ladan (den gula delen med fönster) som dörren till Cafet ligger till, hade den eventuella gärningsmannen.
Lisa vinkade hej då till sina arbetskompisar, ståd kvar framför Caféingången, messade till sin pappa och sedan vinkade en man på andra sidan vägen till Lisa...
2015-06-24, 16:08
Medlem
cem77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Litauerna transporterade rimligen kroppen direkt till platsen den hittades på 5 dagar senare efter att flickan dödats, hon dödades kanske redan i ladan intill kafét.
Det var ett förvaringsställe, temporärt till sökandet avtagit.
Nu började det dock brännas för dem, de kände att de måste flytta kroppen återigen, att de då som har nycklar inte vill öppna är höggradigt suspekt.
Din förklaringsmodell haltar betänkligt, minst sagt.

Ja men varför tog det 5 dagar innan man genomsökte denna byggnad? Vad jag förstått av kartan över området så ligger denna samling av gårdshus i den riktning man hittat fynd från LH i terrängen. Det enda som finns mellan detta ställe och caféet är bostaden för MGM.

Rätta mig om jag har fel?
2015-06-24, 16:08
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wizardinrobe
För att styckning tar tid, och att kroppen antagligen är illa tilltygad, men knappast styckad, man har inte hittat en blodrest på brödernas kläder eller hår från Lisa.

Polisen var i brödernas hem tre gånger under veckan de letade, och de förhördes varje gång.

Kroppen har antagligen knivhuggits allvarligt, men att polisen letar spår i det såkallade "slaktrummet" som tidigare varit mjölkrum, det tyder på att de tror något har hänt där, men om man efter nästan två veckor inte har hittat spår av bröderna där, så finns det knappast sånt. Jag utgår från att de hittat spår av Lisa i slaktrummet, annars skulle de varit klara nu. Men styckning är högst osannolikt, även om man hittat det som kan tolkas som en början till styckning.

Tak för svar Wiz

Att "man har inte hittat en blodrest på brödernas kläder eller hår från Lisa." kan ju bero på att bröderna inte har med Lisa's mord att göra.
2015-06-24, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med dig om att det inte är omvänd bevisbörda. Därför blir Litauernas agerande absurt.

Jag tänker på hur jag skulle reagera om jag hade fått reda på en försvunnen flicka som man letade efter i mitt revir. Jag skulle ge tillträde överallt och visa alla platser av intresse. Låsa upp byggnader, bodar och uthus.

Jag skulle inte ens komma på tanken att bli misstänkt för att vara en mördare, eller ens komma på tanken att inte öppna för polisen och MP.

Är det därför de är misstänkta alltså? Undrar om du vet det eller om du tror att det är för att de inte ville öppna för polisen och MP.
2015-06-24, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Med stor sannolikhet någon som var inblandad i letandet eftersom Lisas pappa vid det klockslaget hade anlänt till platsen och hunnit befinna sig där en stund.
Helt rätt resonemang av dig tycker jag. En GM skulle aldrig visa sig på platsen där LH försvann om några timmar tidigare.
Senast redigerad av matematiker 2015-06-24 kl. 16:58.
2015-06-24, 16:13
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Rätten kan inte avvisa ett förhör med den tilltalade nej. Dock kan annan bevisning avvisas med stöd av rättegångsbalken 35:7, p. 5. Det är däremot i praktiken troligen uteslutet om det gäller bevisning till den tilltalades fördel. Åklagaren riskerar dock att få bevisning avvisad med stöd av detta lagrum om han åberopar bevisning överrumplingsvis eftersom förhandlingen då troligen måste ställas in.

I brottmål ställs det mycket större krav på åklagarsidans agerande i detta hänseende än det görs på den misstänkte och dennes försvarare.

Är dock intresserad av forumleringen i den punkt du hänvisade till.

"om beviset trots rimliga ansträngningar inte kan tas upp och avgörandet inte bör fördröjas ytterligare".

Av kommentaren föreligger två förutsättningar att få bevisningen avvisad där fördröjningen endast är en del. Vilket framgår av följande utdrag från kommentaren (kursiverat av mig) "en ytterligare förutsättning för att avvisning ska kunna ske är, som redan nämnts, att det bedöms att avgörandet inte bör fördröjas ytterligare."

För att bevisning ska kunna bli avvisad krävs således inte bara att avgörandet fördröjs utan även att beviset inte kan tas upp trots rimliga ansträngningar. Innebörden blir således att för det fall åklagaren sitter och håller på viss skriftlig bevisning till en bra bit in i huvudförhandlingen för att sedan ta upp det, så tas ju bevisningen de facto upp och avvisning bör inte ske (att skäligt rådrum ska ges är en annan sak).

Av kommentaren att utläsa tar lagrummet främst sikte på situationer där åklagaren (eller övrig part men främst åklagaren) under en förhandling t.ex. åberopar ett nytt vittne som inte kan höras samma dag utan höras först senare. I ett sådant fall kan ett vittne avvisas med stöd av 35:7 p. 5.

Nåväl, detta var ett möjligen onödigt utlägg. Men kontentan är att det i brottmål till skillnad från tvistemål inte finns lika klara regler för när bevisning som tas upp efter det att huvudförhandlingen börjat ska få avvisas.

Möjligheterna till överrumpling begränsas emellertid alltid av rätten till skäligt rådrum (se 32 kap.
1 § rättegångsbalken).
Senast redigerad av Tingsnotarien 2015-06-24 kl. 16:19.
2015-06-24, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Då kan man också ställa sig frågan hur det kunde ta 5 dagar att hitta kroppen med tillstånd att gå in i AJ:s byggnader? Med så mycket folk borde den hittats senast inom ett dygn. Med hund och ett par ögon kan det inte ta många minuter att leta igenom varje lokal.

Detta tyder på att man antingen inte sökt i den aktuella byggnaden tidigare eller att kroppen flyttats runt?

Var polisen eller MP har letat vet vi ju inget om ännu, eftersom det inte läcker ut information från någon inblandad i utredningen.

Det kan betyda att man letat slarvigt, missat utrymmen eller att gärningsmannen varit desperat och flyttat på kroppen. Det är ju det vi alla vill veta, särskilt då allt har skett inom ett begränsat område runt Kaféet och AJs ägor.

Det är klart att vi alla undrar vad som tog 5 dagar, och vi undrar väl också vad som hade hänt om det inte varit fullt med aktivitet på platsen.

Min spekulation är, att man aldrig hade hittat kvarlevorna efter Lisa om inte polisen och MP varit närvarande i så stort antal. Saken visar att man måste ta anmälningar på allvar och att det är ett ljus i mörkret att så många personer var engagerade i sökandet.

Saken visar också att Lisas pappa är av en annan kaliber än folk flest som gör en anmälan till polisen. Det gäller att få sin stämma hörd när man efterlyser en försvunnen tonåring.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in