2015-06-23, 21:02
  #10381
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tja, den nuvarande taktiken med våld verkar ju inte särskilt framgångsrik, eller hur? Mitt råd är förhandlingar baserade på principen om folkens självbestämmanderätt.
Vilket förhandlingsbord vill du tvinga Putin till? Han har redan varit i Minsk 2 ggr och han håller inte dessa avtal, lika lite som Budapest-avtalet. Det är uppenbart för var och en att Putin inte vill ha fred utan vill döda och förstöra i östra Ukraina för att straffa Ukraina som valt vägen mot väst, mot demokrati och från den ryska maffians tentakler. Frågan är alltså inte hur man ska få Putin att förhandla, frågan är hur man ska få fascisten att följa det han skriver under? Har du någon idé? Hur ska man få en fascist att inte använda våld?
2015-06-23, 21:03
  #10382
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Först så måste man se till att lag och ordning återställs. Se till att alla som sats I fängelse och fördrivits kan komma tillbaka, samt se till att samhället återgår till "business as normal".

Sedan kan man naturligtvis ha en omröstning efter att alla har fått tillgång till all form av information. Men detta är upp till Ukraina, och inte Ryssland eller något annat land.

Att ta ett land, sätta igång en propaganda maskin för att hjärntvätta folk a la Putin är inte ok. Det han stårför är utrensningar och propaganda. Hans sätt att manipulera är duktigt, men knappast demokratiskt. Försöker du rättfärdiga detta?

Hans mål just nu är att inte åka på förmycket stryk ekonomiskt och att få behålla Krim. Han kan nog bara klara av ett av dessa mål. Han kommer antagligen att välja Krim, för att låta Ryssland bli ett fattigt land. Detta kommer att göra att utflyttningen kommer öka, kanske inte just nu när propaganda fungerar men om några år. Han har ett stort demografiskt problem redan, och detta kommer knappast hjälpa.
Mmmm... men egentligen är det inte ens upp till "Ukraina" utan till folket på Krim att bestämma över sin egen framtid, men jag tolkar dig i vart fall positivt - att om Krims folk skulle vilja övergå till Ryssland skulle du inte motsätta dig det?
2015-06-23, 21:06
  #10383
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm... men egentligen är det inte ens upp till "Ukraina" utan till folket på Krim att bestämma över sin egen framtid, men jag tolkar dig i vart fall positivt - att om Krims folk skulle vilja övergå till Ryssland skulle du inte motsätta dig det?
Folket på Krim hade autonomi som du borde veta. De har inte bett att få bli annekterade av Ryssland. Du får helt enkelt, återigen, ta upp detta med fascisten Putin. Frågan är om du har någon idé hur man ska få en aggressiv imperialistisk fascist som Putin att sluta vara en?
2015-06-23, 21:09
  #10384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V.Putler
En president och ett parlament som röstats fram i legala val kan bara röstas bort i nästkommande val. Men sådana petitesser brukar inte folk som stöder icke-demokratier bry sig om. Så Washington kan inte installerera någonting, annat än en ny egen ambassadör om man så vill.

Ja, när demokratin fungerar. Det var därför skandal när förre presidenten avsattes i en kupp när han fortfarande var kvar i landet. Nuland sade att USA lagt fem miljarder dollar på regimförändring i Ukraina och hon fick som hon ville. Hon kan nog dra i trådarna igen.
2015-06-23, 21:12
  #10385
Medlem
Några schweiziska institutioner har undersökt korruptionen i Ukraina.

Citat:
While comparing the level of corruption in the country before and after the [February 21, 2014] coup, they draw conclusions that are quite shocking to the residents of Ukraine, who have grown accustomed to Europe’s official propaganda: “Public corruption and conflicts of interest have remained a significant problem for Ukraine, then and now. Any party engaging with Ukraine will have to interact with groups that are linked to oligarchic structures. If we observed a trend to a stronger verticalization of power driven by the former President Yanukovych, the public corruption would have gone completely out of control after the collapse of the former regime.”

The Geneva investigators gave high marks to the steps taken by the ‘tyrant’ and ‘extortionist’ Yanukovych to combat bribery, noting that many of the legislative acts passed during his administration made life much more difficult for Ukrainian grifters, including highly placed officials.

http://newcoldwar.org/swiss-institute-publishes-study-on-corruption-in-ukraine-before-and-after-euromaidan/
2015-06-23, 21:12
  #10386
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Vilket förhandlingsbord vill du tvinga Putin till? Han har redan varit i Minsk 2 ggr och han håller inte dessa avtal, lika lite som Budapest-avtalet. Det är uppenbart för var och en att Putin inte vill ha fred utan vill döda och förstöra i östra Ukraina för att straffa Ukraina som valt vägen mot väst, mot demokrati och från den ryska maffians tentakler. Frågan är alltså inte hur man ska få Putin att förhandla, frågan är hur man ska få fascisten att följa det han skriver under? Har du någon idé? Hur ska man få en fascist att inte använda våld?
Har inte tillgång till hela bilden, och situationen är helt klart komplicerad, men jag misstänker att förhandlingarna på ett sätt varit ofocuserade, och inte tagit hänsyn till det långsiktiga perspektivet - hur man skall kunna skapa stabila förhållanden i de aktuella områdena, och då måste perspektivet att det är folken själva som skall bestämma in. Därför är det ju vettigare att Kiev förhandlar med separatisterna snare än med Putin. Och Putin är, minst sagt, en besvärlig person. Därmed inte sagt att han är fascist i ordets egentliga bemärkelse (på Kievs sida förekommer det ju däremot rörelser som bättre stämmer överens med "klassisk" fascism); jag tycket snarare att Putin påminner om Bismarck i sin hänsynslösa nationalistiska politik - låt vara att Putin inte har det eleganta handlag som Bismarck hade...
2015-06-23, 21:13
  #10387
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Mmmm... men egentligen är det inte ens upp till "Ukraina" utan till folket på Krim att bestämma över sin egen framtid, men jag tolkar dig i vart fall positivt - att om Krims folk skulle vilja övergå till Ryssland skulle du inte motsätta dig det?

Nej, det är landet som bestämmer om detta, och det vet du också.

I en idealvärld så vore det fint avstyckade delar som kunde ta dessa beslut. Men som vi tydligt ser idag så går länder som Ryssland in i Ukraina och tar över med vapen och propaganda.

Att försvara Ryssland's intresse genom att grumla till vattnet är så nära man kommer att stödja indirekt detta. Och det vet du också... Men om du fördömmer vad Ryssland har gjort mot sina grannländer; Moldavien, Georgien, Estland, osv. Säger att Karelen, Tjetjenien, Dagestan, Sibirien, osv också borde få en omröstning i samma veva som Krim. Då köper jag ditt koncept... Men det låter inte så troligt, eller hur?
2015-06-23, 21:15
  #10388
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Nej, det är landet som bestämmer om detta, och det vet du också.

---
Håller inte med. När Norge bröt sig ut ur unionen med Sverige för drygt 100 år sedan - socker du att Sverige skulle haft någonstans veto mot norrmännens självstädnighetssträvanden? Det tycker inte jag!
2015-06-23, 21:16
  #10389
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har inte tillgång till hela bilden, och situationen är helt klart komplicerad, men jag misstänker att förhandlingarna på ett sätt varit ofocuserade, och inte tagit hänsyn till det långsiktiga perspektivet - hur man skall kunna skapa stabila förhållanden i de aktuella områdena, och då måste perspektivet att det är folken själva som skall bestämma in. Därför är det ju vettigare att Kiev förhandlar med separatisterna snare än med Putin. Och Putin är, minst sagt, en besvärlig person. Därmed inte sagt att han är fascist i ordets egentliga bemärkelse (på Kievs sida förekommer det ju däremot rörelser som bättre stämmer överens med "klassisk" fascism); jag tycket snarare att Putin påminner om Bismarck i sin hänsynslösa nationalistiska politik - låt vara att Putin inte har det eleganta handlag som Bismarck hade...

Putin är en ren fascist i ordetsrätta bemärkelse. Hur menar du att han inte skulle vara en fascist?

Sedan att du inte ser att Ukraina är I sin demokratiska vagga, och inte alls fascistiskt. Där kan vi nog bara konstatera att du antingen är väldigt oinformerad eller del av propaganda.
2015-06-23, 21:19
  #10390
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
---

Att försvara Ryssland's intresse genom att grumla till vattnet är så nära man kommer att stödja indirekt detta. Och det vet du också... Men om du fördömmer vad Ryssland har gjort mot sina grannländer; Moldavien, Georgien, Estland, osv. Säger att Karelen, Tjetjenien, Dagestan, Sibirien, osv också borde få en omröstning i samma veva som Krim. Då köper jag ditt koncept... Men det låter inte så troligt, eller hur?
Nej, det är inte troligt att Putin skulle låta exempelvis Tjetjenien hålla omröstning om självständighet - tyvärr, men det hindrar ju inte att det hade varit det rätta att göra, eller hur? Världens länder borde ha Storbritannien och Skottland som förebild för hur man hanterar denna typen av konflikter. Tragiken i Ukraina-kriget är att konflikten kunnat undvikas om maktklicken i Kiev agerat annorlunda.
2015-06-23, 21:22
  #10391
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Putin är en ren fascist i ordetsrätta bemärkelse. Hur menar du att han inte skulle vara en fascist?

Sedan att du inte ser att Ukraina är I sin demokratiska vagga, och inte alls fascistiskt. Där kan vi nog bara konstatera att du antingen är väldigt oinformerad eller del av propaganda.
Fascismen är en ideologi som bland annat bygger på korporativism och har en direkt koppling till Mussolinis politiska tänkande med antidemokratism. Det tycker jag inte Putin har - han är en nationalistisk maktpolitiker med auktoritära drag, men han spelar demokrati med allmänna val o.s.v, och här ser jag som sagt likheter med Bismarck.

Fascistiska rörelser har varit och är aktiva i Ukraina, ja. Därmed inte sagt att maktklicken i Kiev i sin helhet skulle vara fascistisk.
__________________
Senast redigerad av Clodius 2015-06-23 kl. 21:28.
2015-06-23, 21:22
  #10392
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Har inte tillgång till hela bilden, och situationen är helt klart komplicerad, men jag misstänker att förhandlingarna på ett sätt varit ofocuserade, och inte tagit hänsyn till det långsiktiga perspektivet - hur man skall kunna skapa stabila förhållanden i de aktuella områdena, och då måste perspektivet att det är folken själva som skall bestämma in. Därför är det ju vettigare att Kiev förhandlar med separatisterna snare än med Putin. Och Putin är, minst sagt, en besvärlig person. Därmed inte sagt att han är fascist i ordets egentliga bemärkelse (på Kievs sida förekommer det ju däremot rörelser som bättre stämmer överens med "klassisk" fascism); jag tycket snarare att Putin påminner om Bismarck i sin hänsynslösa nationalistiska politik - låt vara att Putin inte har det eleganta handlag som Bismarck hade...
Putin är en fascist, till och med någon i första ring som läser om historiska fascister ser likheterna. Hot mot grannländer som Ukraina, krig mot grannländer som Ukraina, Georgien, Moldavien. Satsar på militären framför allt annat. Annekterar en demokratisk stats landområde. Skickar in terrorister för att mörda folk i grannland. Styr Ryssland totalitärt. Har en extremt fjantig personkult och till och med sitt eget lilla HitlerJugend. Pratar om att erövra Europa militärt. Hotar med kärnvapen.

Du har precis diskvalificerat dig att yttra dig om folkens självbestämmande.

Citat:
Fascistiska rörelser har varit och är aktiva i Ukraina, ja. Därmed inte sagt att maktklicken i Kiev i sin helhet skulle vara fascistisk.
Vilka "fascistiska" rörelser skulle detta vara? Det fascistiskt styrda Ryssland styrs med våld och hot mot det egna folket, något vi inte sett sedan putin-marionetten Janukovitj mördade 100 demonstranter på Maidantorget på inrådan från fascisten Putin.
__________________
Senast redigerad av Xelious 2015-06-23 kl. 21:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in