Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-23, 16:42
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Ja intressant att det är i princip timma för timma. Men stämmer det här?
"Förhör medförde husrannsakan och då påträffas Lisa".
Hittade de Lisa hemma hos litauerna? Låter osannolikt. Eller vad menas här?

Så har man ju inte uppfattat det hela. Det skulle ju i princip betyda att mgm i förhör uppgav var kroppen låg. Ett erkännande alltså.
2015-06-23, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Snitthastighet är uträknat från att du inte överskrider hastighetsbegränsningarna.
Beroende på hur snabbt du kör lär den alltså överstämma mer eller mindre bra.
För min del hade den inte stämt.
Det förstod förstås den förutseende pappan och rådde sin dotter att undvika de stora snabba vägarna där FB:s racerelit kör i 180.

Google räknar med typ rondeller, korsningar, trafikljus, statistisk trafikbelastning mm. Och självklart att man inte överskrider hastighetsbegränsning.
2015-06-23, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Fast det hade han inte gjort om fler var på väg för att hjälpa honom eller om de redan var med honom dit i bilen.

Tror inte på pappan som gärningsman men visst vore det lämpligt om kollegorna kom dit i efterhand om så vore fallet.

Jag tror inte heller att pappan är gärningsman. Men rent teoretiskt sett så kunde pappan ha åkt dit förtvivlad över att Lisa inte kom hem och slutade svara i telefon. Han kunde ha hittat Lisa i ladan, eller någon annanstans i närheten av kafét i situation/tillstånd som han inte gillade. Kanske blev han så arg att han råkade knuffa henne så att hon föll och dog på fläcken. Pappan var i chocktillstånd men lyckades ändå tänka på sin karriär, rykte och äktenskap och beslutade att gömma hennes kropp i en olåst bod för att sedan sätta igång sökningspådraget. Under tiden han sökte efter sin dotter kunde han ha spridit hennes saker och även låst boden med ett hänglås. Jag hoppas ingen tar illa upp. Detta är bara en teori och spekulation. Det är oftast någon närstående som är GM i brott som denna. Ja
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Vad skulle hon kunna yppa? Färgen på väggarna i häktet eller hur maten smakade. Hon har ju hörts om vad hon har gjort eller inte gjort inte upplysts om vad polisen gjort. Klantig förhörsledare isåfall.

Jo men hon skulle ju tex kunna tänkas yppa något om huruvida bröderna var hemma under söndagskvällen. Det kan vara av visst intresse.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Kan det inte vara så att det försvaret i första hand invänt mot är det yppandeförbud som åklagaren beslutade om innan häktningsförhandlingen, dvs. det som rör förundersökningen i övrigt?

Jag menar advokater bör väl veta att en åklagare inte kan uttala sig om sånt som tagits upp bakom stängda dörrar, och det har han inte gjort heller.

Däremot när det gäller utredningen i övrigt (fin balansgång dock så man inte går in på sånt som tagits upp bakom stängda dörrar) kan åklagaren uttala sig och där kan jag förstå advokaterna men efter att häktningsförhandlingen hållits är åklagaren själv begränsad av den sekretess som rådde där.
Yppandeförbudet fanns inte innan häktningsförhandlingarna.

Citat:
Hur ser du på att chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm har belagt dig och de andra advokaterna med yppandeförbud?
– Det blir en snedsida för möjligheten att försvara en person i förhållande till polisens och åklagarens möjlighet att lyfta fram vad de vill säga. Många tror nu att "åh, vad skönt. Fallet är löst". Men så är det inte alls.
http://www.expressen.se/gt/35-aringens-advokat-fallet-ar-inte-lost-an/
2015-06-23, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag tror inte heller att pappan är gärningsman. Men rent teoretiskt sett så kunde pappan ha åkt dit förtvivlad över att Lisa inte kom hem och slutade svara i telefon. Han kunde ha hittat Lisa i ladan, eller någon annanstans i närheten av kafét i situation/tillstånd som han inte gillade. Kanske blev han så arg att han råkade knuffa henne så att hon föll och dog på fläcken. Pappan var i chocktillstånd men lyckades ändå tänka på sin karriär, rykte och äktenskap och beslutade att gömma hennes kropp i en olåst bod för att sedan sätta igång sökningspådraget. Under tiden han sökte efter sin dotter kunde han ha spridit hennes saker och även låst boden med ett hänglås. Jag hoppas ingen tar illa upp. Detta är bara en teori och spekulation. Det är oftast någon närstående som är GM i brott som denna. Ja
Att du inte skäms. Skriva sån här skit, anklaga en stackars pappa som har haft sina två värsta veckor i livet.

Visst, man får spekulera, men nån stans går gränsen.

Visa gärna ett uns av respekt till den drabbade familjen.
2015-06-23, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Ja media jagar väl henne, man hoppas ju på en intervju men har hon yppandeförbud? Hon är nog rädd arr göra något som helst som kan sätta henne i klistret igen.
Media hänger säkert på låset men skulle nog gissa att hon har yppandeförbud? Hoppas på en intervju så småningom men kanske oklokt just nu. Hon är kanske alibi till den äldre brodern, kanske till båda, men eftersom hon misstänks vara inblandad räknas inte det alibit så mycket...
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Rent teoretiskt är det ju en inte helt omöjlig reaktion att säga "nej" på en sådan fråga när polisen står utanför dörren.

Eller gjort en felaktig tidsangivelse. Det är väl det som är problematiskt med vinnesmål, folk ljuger ine medvetet men man håller inte koll exakt timme för timme vad man gjort för några dagar, veckor eller månader sedan såvitt det inte redan när det händer uppmärksammas särskilt.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Yppandeförbudet fanns inte innan häktningsförhandlingarna.

http://www.expressen.se/gt/35-aringens-advokat-fallet-ar-inte-lost-an/

Se nedan. Detta var efter anhållandet och innan häktningsförhandlingarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab

- Senast på tisdag klockan 12 måste jag ta ställning till om de ska begäras häktade.

Advokat Thomas Ört företräder en av de misstänkta männen. Han vill inte ge några kommentarer utan säger att han är belagd med yppandeförbud.

Det yppandeförbud som alltså åklagaren kan besluta om. Det som rör utredningen i sin helhet.
2015-06-23, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Så har man ju inte uppfattat det hela. Det skulle ju i princip betyda att mgm i förhör uppgav var kroppen låg. Ett erkännande alltså.
Men då skulle knappast försvarsadvokaten överklaga?
2015-06-23, 16:48
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Se nedan. Detta var efter anhållandet och innan häktningsförhandlingarna.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20958580.ab

- Senast på tisdag klockan 12 måste jag ta ställning till om de ska begäras häktade.

Advokat Thomas Ört företräder en av de misstänkta männen. Han vill inte ge några kommentarer utan säger att han är belagd med yppandeförbud.

Det yppandeförbud som alltså åklagaren kan besluta om. Det som rör utredningen i sin helhet.
Ok, missade det. Uppfattningen om innebörden av yppandeförbudet tycks ju dock kvarstå hos advokaterna.
2015-06-23, 16:49
Medlem
djembelelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Vad tänker du dig att hon sysslade med som kunde förstöra pappans karriär så till den grad att han knuffade henne så att hon dog?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in