2015-06-22, 20:07
Medlem
Motorlivets avatar
Brukar köpa en påse med popcorn på ICA. Poppar tiden det står och häller ut popcornen från påsen ner i en skål. Kan salta lite extra ibland och kanske lite flytande margarin. Men det smakar inte som på en biograf.

Hur ska man göra för att få extremt goda popcorn? Ska man poppa i kastrull? Smälta margarin i stekpanna? Vilket märke på popcorn?

Är villig att köpa utrustning om det så behövs. Vill ha goda popcorn och inte torra jävla popcorn i påse. Ge mig tips! Är desperat...
Citera
2015-06-22, 20:09
Medlem
Sardinbruss avatar
Syrran jobbade på bio i sin ungdom och hon sade att de nypoppade popcornen fick ligga i stora sopsäckar ett par dagar innan de serverades. Hemma blir de ju väldigt sega och trista om de får ligga, men kanske kan en bioanställd bekräfta eller dementera detta påstående?
Citera
2015-06-22, 20:10
Medlem
Poppa i kastrull, blanda i lite salt och smör och använd popcornkrydda!
Citera
2015-06-22, 20:12
Medlem
Kan rekommendera popcornmaskier som finns på div, elbutiker. Har en ( tror den heter) Nordica för runt 300 - 400 kr.

Är väl så nära man kan komma biopopcorn. Bättre en påsar iallafall.
Citera
2015-06-22, 20:14
Medlem
IndyHermesKinks avatar
Skit i mikropopcorn. Ta vanliga.
Värm rapsolja i stor kastrull på 75% värme. Släng i 1 popcorn. När det poppas öser du i resten (ca 1 dl). På med lock. Skaka då och då så det inte bränner fast. När poppandet avtagit, ta av kastrullen. Salta. Inga konstigheter.

Jag brukar ibland värma 2 msk smör tillsammans med 3 msk jordnötssmör och en klick flytande honung i mikron till det blir rinnande, hälla i de färdiga popcornen, locket på och skaka runt.

Gah, de popcornen är svåra att sluta äta.

Lycka till!
Citera
2015-06-22, 20:17
Medlem
Antar att de biografer jag varit på suger, får ju bättre popcorn i påsarna man kör i micron.

Bäst är ju att köra i kastrullen. Sen krydda efter smak.
Citera
2015-06-22, 20:29
Bannlyst
Citat:
Hur får man lika goda popcorn som på biografen hemma?
Du menar att när du gör popcorn för att äta till filmer du kollar på din hemmabio så blir de goda, men när du inte kollar på film på din hemmabio så blir popcornen inte lika goda? Det är i alla fall så jag förstår rubriken.
Citera
2015-06-22, 20:58
Medlem
Aldrigmerigens avatar
Popcorn på SF bio tillagas/poppas i kokosolja, så testa att poppa majskorn i en kastrull så kanske du får samma smak
Citera
2015-06-23, 00:55
Medlem
Börja med rapsolja som täcker botten av kastrullen, häll sedan på popcorn och blanda runt lite. Ös på värme och när det börjar poppa klickar du i en 100-150gram smör och skakar kastrullen under poppningen, så det inte bränner fast och smöret åker runt. Salta sedan! Jag föredrar örtsalt
Citera
2015-06-23, 01:07
Medlem
Oh-be-wans avatar
Jag ska berätta. Du köper popcorn på coop. Ej någon annanstanns. De måste vara homogena och bra kvalité. Sen värmer du kastrull sätter i smör. Sedan låter du inte popcornen poppa direkt. Du skakar kastrullen så att popcornen inte blir tillräcklig varma för att poppa, sedan när de börjar svälla och se lite gyllenbruna ut (ej bruna det är försent), så sätter du på ännu högre värme och på med lock.

Därefter poppar popcornen. Precis när de sista är färdigpoppade byter du till annan kastrull (annars blir dessa popcorn möjligen inte så goda /brända). I den nya kastrullen låter du popcornen vara på väldigt väldigt svag värme och här slänger du i ett par matskedar smör som du brer runt bland popcornen+ mortlat salt. På den väldigt svaga värmen kan de stå i 30-40 min.
Popcornen ska torka/fukten (gör dem sega och äckliga) måste bort. När det är klart har du popcorn som är minst lika goda som biografens, krispiga och smörmättade.
Citera
2015-06-23, 14:09
Medlem
Bertings avatar
Ska du ha bra micropop, prova Estrellas som är lite dyrare, själv köper jag budgetmicro 3 för 10:- men allmänt när man poppar i micro, strunta i tiden på påsen! Lyssna, när poppandet avtar, typ en pop varannan sekund, stäng av direkt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in