2015-06-23, 12:43
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cating
"Den släppta kvinnan har inga restriktioner alls, utan hon kan lämna landet om hon vill, säger vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm till Ekot."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6195703

Får inte ihop det här. Omfattas hon då alltså inte av yppandeförbudet heller? Svårt att tolka svaret när man inte hörde hur frågan löd..

Åklagaren kan mycket möjligt ha hävt det yppandeförbud som han meddelade henne, såvitt jag vet har emellertid inte tingsrätten hävt yppandeförbudet avseende del som framkom då häktningen var bakom stängda dörrar.
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det blir intressant att följa vad kvinnan gör nu. Kommer AJ låta henne bo kvar?
Om de nu hyr av AJ - vilket är sannolikt så kan han inte neka henne tillträde.
Medlem
Citat:
"Den släppta kvinnan har inga restriktioner alls, utan hon kan lämna landet om hon vill, säger vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm till Ekot."

Får inte ihop det här. Omfattas hon då alltså inte av yppandeförbudet heller? Svårt att tolka svaret när man inte hörde hur frågan löd..
Hur går detta ihop med att fortsatt vara skäligen misstänkt?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Åklagaren berättar i GT:s livesändning att misstankegraden mot kvinnan inte har höjts från skäligen misstänkt under veckan. http://www.expressen.se/gt/i-dag-fattas-beslut-om-haktningen-i-lisa-fallet/
2015-06-23, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Brottet "skyddande av brottsling" innebär nästan alltid att någon förstört eller undanröjt bevis, eller hjälpt GM att fly utomlands.

Vad jag vet har hon ej skjutsat någon med bil utanför landets gräns.

Exempel på att undanröja bevis; GM har skjutit någon och åker hem med pistolen, sedan försvinner GM, och uppmanar frun på telefon att kasta bort pistolen, vilket hon gör. Telefonen är avlyssnad av polisen!

Ja, och vad vill du ha sagt med det? Finns många scenario som gör henne misstänkt.
Hon kan t.ex ha tvättat kläder med blod på, t.ex eldat upp dessa.
Slängt ner saker i någon brunn etc.
Vi vet som sagt inte. Men att misstankarna kvarstår och att hon släpps betyder att hon inte tros lämna landet m.m.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skyffla
Hur går detta ihop med att fortsatt vara skäligen misstänkt?

Hon är skäligen misstänkt men vi kan inte hindra folk att lämna landet hur som helst, och det kanske är just detta som bör öppna upp folks ögon för varför det är så viktigt att få igenom en häktning.
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Den omhäktade äldre brodern överklagar till HD

http://www.svt.se/nyheter/mordmisstankt-overklagar-haktning-till-hd

Vilket vare sig säger bu eller bä om skuldfrågan, en del intagna överklagar aldrig häktningsbeslutet trots att de både förväntar sig att bli och senare blir försatta på fri fot.
Andra överklagar allt så mycket de kan trots att det står skrivet i sten från dag ett att de är skyldiga.

Människor hanterar lite olika helt enkelt.

Edit:
Min erfarenhet kan till och med säga tvärtom - fler klart skyldiga har en benägenhet att hela tiden försöka undanröja styrkan i bevisningen, medan de som faktiskt visat sig vara oskyldiga i högre grad satt sin tilltro till att utredningen kommer att visa det och lutat sig tillbaka och inväntat frifotbesked från åklagare.
Men den erfarenheten är ju förstås begränsad till intagna på ett häkte under en tidsperiod.

Det kan ju också spela in att advokaten för första gången i sin karriär (vad jag kan se) är i rampljuset på allvar och kanske rent allmänt också är en advokat som gillar att vara tuff och gå till hårda angrepp mot både åklagare och domare. (Att använda såna uttryck hon gör efter att HovR fastställt häktningen kommer farlig nära att "kvälja dom" och uppskattas säkert inte över hövan av hennes kollegor i rättsväsendet).

Det enda jag hittar på henne tidigare är att hon försvarade en pedofil som föräldrarna tog mer eller mindre på bar gärning när han höll på att förgripa sig på deras 13-åriga dotter. Hon förnekade brott å klientens vägnar även då. Domen här: https://motpedofilerisverige.files.wordpress.com/2013/01/dom-48-c3a5ring.pdf - där framgår iofs inte hur hårt hon argumenterade för sin klients oskuld.
Senast redigerad av MrFold 2015-06-23 kl. 12:46.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren berättar i GT:s livesändning att misstankegraden mot kvinnan inte har höjts från skäligen misstänkt under veckan. http://www.expressen.se/gt/i-dag-fattas-beslut-om-haktningen-i-lisa-fallet/

Nä, då hade hon nog inte släppts skulle jag tro.
2015-06-23, 12:45
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Ersättning som advokaten kan kvittera för att upprätta ett överklagande till HD är ingenting när man tänker på den totala ersättningen som hon får för att sitta med den misstänkte på förhör osv. Advokaten får ersättning för de timmar som hon arbetat med målet.
Om fru advokat ska överklaga varje häktning till hovrätt och sedan till HD så lär det bli en rejäl slant.
Hur många omhäktningar kan det bli innan MGM blir dömd?
Total kostnad på det?
2015-06-23, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Problemet blir ju då faktiskt att pappan inte har något alibi.

Ingen vet ju när hon försvann eller dödades egentligen - utan det man vet är när pappan slog larm.
Han lämnade ju hemmet för att leta efter henne då hon var sen, vilket inte förtar möjligheten att han faktiskt råkat på henne och dödat henne.

Mindre sannolikt - ja, men inget som kan uteslutas genom något alibi för pappan.

Man vet under vilken mast hans mobil befann sig när Lisas la av.
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Jag ser inget skäl till att HD skulle ta upp detta ärende.

Redan svarat till annat citat, men nej, jag vet.
Min text-ironi är kass.
Tyckte mest det var intressant beträffande advokatens agerande. (eller - att hon inte ger sig snart)
Medlem
micro113s avatar
Citat:

Nej, inga restriktioner är inga restriktion.
Hon har dock inte fått ta del av vad som sägs i de andras häktningsförhandlingar och omständigheterna kring hennes häktning har ju en annan grund.
Bedömningen som åklagaren gjort är att hon inte kan störa utredningen - och det vet ju han givetvis eftersom han vet vilka uppgifter hon delgetts.

Att hon får lämna landet talar för att han i dagsläget inte själv tror på åtal tror jag.
Trodde han på det så borde hon dels fått stanna i landet för att slippa krånglet med utlämning inför en rättegång - dels borde han vilja ha henne tillgänglig för kompletterande förhör.
Bedömningen tycks vara att hon inte har så mycket att tillföra - och därmed då att hon inte vet så mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in