Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-22, 19:31
Medlem
Jag tror en springande punkt i väntan på teknisk bevisning som binder MGM till gärningen (dna, mastning osv) är MP:s vittnesmål om mötet och beteendet, här kan det finnas oklarheter som advokaten utnyttjar i överklagandet till HR. Det kan också vara vissa frågetecken kring vilka mer än MGM som har tillgång till byggnaderna till exempel. Vi får se.

Övertygad om att vi snart kommer stå med antingen ett mycket välbyggt case, alternativt tre personer släppta ur häkte. Tycker många resonerar märkligt när det gäller både vart spåren hittats och att det skulle vara konstigt att MGM skulle förvarat BO just där hon återfanns ("så nära hemmet" osv). Jag tyckte och skrev att GM och BO skulle sökas från säteriet och österut redan innan någon gripits. GM kan helt enkelt underskattat polisens och allmänhetens förmåga att eftersöka BO. Utvecklar detta i tidigare inlägg, men det finns en logik i denna förklaringsmodell.

Det kan inte nog mycket påpekas att det var MP-fyndet och sedermera gripandet av MGM som faktiskt ledde fram till BO(!) under en mycket begränsad tidsperiod- de exakta omständigheterna här vet bara polisen och åklagaren. Men innan denna serie av händelser så var spåret ganska kallt (åtminstone officiellt).
2015-06-22, 19:31
Citat:
Ursprungligen postat av jaugalt
Det hör till det absolut bästa jag läst på mycket länge. Du gör säkert skillnad till det bättre var du än verkar. Bravo!

Nja vette fan. Folk gör irrationella saker hela tiden. Kanske speciellt ur "svenska landsbyggdsögon" som ser folk med lite annan kodex, som balter, än den svenska jantelagsmentaliteten. Folk från övriga Europa tycker tex ofta att svenskar beter sig konstigt, speciellt på landsbygden.

Sen har "konstigt" beteende (vad fan det nu innebär) inte ett dyft med Lisas försvinnande att glra, så länge det inte finns bevis.

Det visar sig.

Jag är dock helt övertygad att de har fel folk.
2015-06-22, 19:32
Medlem
hippykillers avatar
Kan männen tidigt ha hittat liket men inte vågat anmäla det till polisen pga dåliga erfarenheter av polisen i Litauen. De berättar det för chefen som vet mer. Chefen säger att inte göra något dumt då dom kan bli utkastade ur Sverige och drar själv iväg till sthlm snabbt som ögat.

Männen beter sig stressigt och konstigt under hela letandet och i all stress råkar dom visa var liket ligger när de tror ingen ser på.

Äh jag vet inte alls längre. Jag trodde verkligen åklagare och polis hade mycket mer på fötterna än att bli ifrågasatta av högre instans. Speciellt med tanke på yppandeförbudet och tystnaden till allmänheten. Det ska bli jävligt spännande att få läsa förundersökningen.
2015-06-22, 19:34
Medlem
hippykillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Nja vette fan. Folk gör irrationella saker hela tiden. Kanske speciellt ur "svenska landsbyggdsögon" som ser folk med lite annan kodex, som balter, än den svenska jantelagsmentaliteten. Folk från övriga Europa tycker tex ofta att svenskar beter sig konstigt, speciellt på landsbygden.

Sen har "konstigt" beteende (vad fan det nu innebär) inte ett dyft med Lisas försvinnande att glra, så länge det inte finns bevis.

Det visar sig.

Jag är dock helt övertygad att de har fel folk.

Vilket betyder att dom lagt alla ägg i fel korg. Det låter som ett blivande coldcase. Fan vad illa i så fall.
2015-06-22, 19:34
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redlineoffside
Jag skrev bara att det sakteliga började lukta praktfiasko, inte att det var det ännu. Jag kanske uttryckte mig lite hårt, men någonting säger mig att mina aningar har fog.

Hur anser du själv utvecklingen på denna utredning varit? Tidsapekter, slutsatser, uttalanden och info etc. Tycker du att det ser bra ut?
Ja, det var inte meningen att hoppa på dig personligen. Många har uttryckt sig betydligt mer kategoriskt.

Jag har ingen åsikt. Vet för lite. Det har ju kommit så lite info om vad det finns för bevis mot de häktade. Och inte heller vet vi dödsorsak eller ens var hon hittades. Det går liksom inte att måla upp ett tänkbart scenario med denna lilla info.

Men det är synnerligen bra att kroppen hittades. Farhågorna att hon hade transporterats långt bort och gömts på ett otillgängligt ställe växte för varje dag som gick.
2015-06-22, 19:42
Medlem
Öisar´ns avatar
Eftersom parkeringen och ytan bakom kaféet består av grus/jord borde man kunna hitta spår av fordon.
Har nu pappan och andra dundrat in där med bilar är det ju olyckligt.
Med tanke på att nycklarna satt i mopeden är ju det uppenbarligen frågan om ett bortförande och borde klassats som det omedelbart klockan 22:00 på söndagen när polisen kontaktades och man borde gått all in.

Eftersom det inte fanns spår av att något hänt på platsen (jag förmodar att man kontrollerat att ingen "återställt" markytan) återstår bara att Lisa måste litat på personen som kom till platsen (eller blivit överraskad av någon som redan var där).
Vilka kan hon litat på... så mycket att hon till och med kanske frivilligt satte sig i en bil?

Känns som att det fordon/redskap som bortförde Lisa inte var stort, då hade förmodligen mopeden åkt med.
Senast redigerad av Öisar´n 2015-06-22 kl. 19:55.
2015-06-22, 19:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av adminulator
Nej, advokaten behöver itne alls ha hela bilden ännu.
Fattar du inte att advokaterna har tillgång till alla fakta?
2015-06-22, 19:44
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DIde
Med tanke på att polisen själva gick ut med att de baserade gripandet på polisiär "intuition" och med den "lilla" erfarenhet av svenska polisens kompetens jag har så tror jag inte att polisen vet vad de gör.
De har löjlig uppklarandestatistik och är tandlösa i sina befogenheter.
Den svenska polisens uppklarandeprocent specifikt för mord är faktiskt helt okej.
2015-06-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zambora
Fattar du inte att advokaterna har tillgång till alla fakta?

Nej. Kolla mina inlägg för tidigare källcitat.

Edit:

Citat:
For example, the suspect and their defense counsel have the right to continuous full disclosure of whatever emerges during the preliminary enquiry - albeit, on the condition that this can be accomplished without harming the enquiry (RB 23:18). The defendant and defense counsel only have the unconditional right to full disclosure of copies of the preliminary enquiry if the prosecutor decides to bring charges (RB 23:21).
2015-06-22, 19:46
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det jag kan läsa ut av överklaganden är att båda ska försättas omedelbart på fri fot.
Inga alternativa yrkanden.

... vilket ju egentligen inte behövs annat än möjligen för en skadeståndstalan. Om domstolen godkänner skälig misstanke så går ändå enveckas-fristen ut imorgon och åklagaren måste släppa dem ur häktet eftersom han inte lyckats stärka misstanken (det blir ju indirekt resultatet eftersom åklagaren lär presentera vad han ev. har ytterligare för att säkra fortsatt häktning)
2015-06-22, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Ja, det var inte meningen att hoppa på dig personligen. Många har uttryckt sig betydligt mer kategoriskt.

Jag har ingen åsikt. Vet för lite. Det har ju kommit så lite info om vad det finns för bevis mot de häktade. Och inte heller vet vi dödsorsak eller ens var hon hittades. Det går liksom inte att måla upp ett tänkbart scenario med denna lilla info.

Men det är synnerligen bra att kroppen hittades. Farhågorna att hon hade transporterats långt bort och gömts på ett otillgängligt ställe växte för varje dag som gick.

Ja, det måste men ändå tillerkänna polisen - dom var systematiska i sitt sökande och fann också Lisas kropp.

Tvärs mot andra har jag fortfarande tilltro till förundersökningen.
2015-06-22, 19:48
Medlem
Grandiosos avatar
Man kanske skulle ha avvaktat något med de där gripandena på fredagskvällen.
Istället valt att hålla dessa tre personer under stenhård övervakning några dygn och
hoppats på att man skulle göra nånting som blev direkt avgörande för deras fall.
Som att ta dem på bar gärning när de grävde ner kroppen vilket jag själv tror att man hade
för avsikt att göra bara trycket lättade lite runt omkring dem med mindre intensiva
sökinsatser.

Vad var det nu som föranledde ingripandet mot dem egentligen? Det måste ha varit nånting
påtagligt tycker man. Inte bara förhållandet att de befann sig tämligen nära platsen där
Lisas kropp kom att påträffas.
Var det sista fyndet man gjorde ett klädesplagg som kunde säkerställas vara Lisas?
Befann sig nån av litauerna i närheten av det då när folket från MP dök upp eller hur
ligger det till?

Sedan ska man kanske undvika att dra alltför stora växlar av den senaste händelseutvecklingen
i fallet. Där man alltså genom dagens besked om att man vill höra åklagaren innan beslut
fattas om vidare häktning eller ej tenderar att bibringas uppfattningen att bevisläget
är närmast katastrofalt uselt i dagsläget, att man egentligen inte har ett dugg rejält på
fötterna gentemot de häktade.
De lär kvarbli i häkte även efter morgondagen gissas det här dock.

Tålamod är nu ingen egenskap som är direkt framträdande för merparten av flashbackfolket,
men här gäller det faktiskt att bara kunna vänta lite så ska nog allt falla på plats
så småningom; provsvar anländer - det måste få ta sin tid, så är det nu bara - och
när väl så skett, när alla analyser är lyckligen slutförda, då ska det nog klarna ordentligt
här och det lär dröja ett bra tag innan Litauen får hem de här tre medborgarna.
http://asrs.arc.nasa.gov/publications/directline/dl5_hurry_title.jpg
Senast redigerad av Grandioso 2015-06-22 kl. 20:04.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in