Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-21, 23:33
Medlem
Timeouts avatar
Citat från Aftonbladet artikel publicerad 2015-06-21
Tusentals letade - ingen ville tänka det ofattbara
"På fredagen påträffar en av Missing Peoples patruller något viktigt, någonstans i sökområdet. Enligt en initierad källa inom polisen som Aftonbladet pratat med är det ett eller flera klädesplagg som tillhör Lisa. Patrulledaren tar kontakt med organisationens sambandscentral, och de kontaktar polisen.
– Då insåg man att det var relevant. Polisen sätter en patrull på att åka dit omedelbart, säger Ke***th Söde***nd, presstalesman för Missing People.
Men när de frivilliga från Missing People väntar på polisen händer något.
– Tre personer beter sig på ett märkligt sätt, säger Kenneth *Söderlund.
Då fattar polisen ett snabbt *beslut.
– Som jag fått det förklarat så omdirigerade polisen sin patrull. I stället för att åka till fyndplatsen så åkte man till de här personerna, säger Ke***th Söde***nd."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20993337.ab

Vad är det för kläder dom hittade?
Senast redigerad av Timeout 2015-06-21 kl. 23:38.
2015-06-21, 23:33
Medlem
B0B0-emulators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Om du menar före dådet? småvägarna du kallar dem är genomfart till välbesökta platser. Du vaknar inte av att en främling kör där kl 18. en söndag, dels sover du inte än dels skulle du alrig sova isf. Om du menar efter dådet? och den lilla vägen där fynden gjordes passerar man inget hus utom mgm.
Det finns några fler hus längs vägen till Martorp och det bor fler än de tre häktade i Mejeriflygeln. Dessutom kan folk ha varit ute och gått, cyklat eller så och reagerat på fordon på mindre vägar.

Det sägs att det var mycket trafik i trakten denna kväll, men jag antar att det gällde de större vägarna.
2015-06-21, 23:35
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Bara om du fortfarande gör en koppling mellan sex och våldt. Flest våldt. begås i krig o fängelser o har inget med skönhet stt skaffa. Det är inte sex alls utan ångest frustration o behov av att återfå makt som driver. Kan, ibland utlösas under sexakt om man inte får erektion eller blir nobbad. Men rubbad är personen utan tvivel.

Krig och fängelser. Vilket jävla irrelevant trams. De flesta i Sverige befinner sig inte i krig eller på kåken. Det är inte detta som driver sexualbrottslingar i Sverige. Naturligtvis löper en ung tjej som är snygg ökad risk för att råka ut för ett våldsbrott av sexuell natur än övriga. Kryp upp under stenen du bor i. Sluta även att använda google translate...
Medlem
Snobbs avatar
Vad är mest rimligt: Att man inte vet hur Lisa dog och när eller att man inte går ut med de uppgifterna?

Jag försöker komma på anledningar till varför man inte vet hur och när hon dog och då blir det ganska brutala saker, t.ex. att hon styckats eller bränts upp och att det då är svårt att se vad som dödat henne och att hon förvarats i frys, stark värme, vatten eller frätande vätska så att förruttnelsen av kroppen inte skett på ett normalt sätt. Vilka andra faktorer kan ha orsakat svårigheter med att fastställa dödsorsak och tidpunkt? Nån som har någon bra idé?
Medlem
Dom flesta verkar koppla ihop detta med sex och våldtäkt. Jag gör det inte. Det stämmer inte.

Enligt min karta.

Exakt vilket gruskorn som skaver, vet jag inte. För närvarande.

Får sova på saken.
2015-06-21, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
...bra fråga...är dom jägare så har dom inte så ont av att döda precis....
Jag har fått info om en person som kanske kunde vara intressant, både vad gäller Helena i Mariestad och Lisa. Denna person är jägare och är kunnig vad gäller skog och mark i Skaraborg. Om jag kunde få reda på vilka personer som hade rätt att jaga på Jönssons mark kunde jag se om denna person finns med där.
2015-06-21, 23:36
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Precis, och det var just det jag sa, att insatsledaren som var polis i det här fallet kan stödja eftersöket på LOS/FOS, beordra lämplig person att delta enligt tjänsteplikten, men det behövs sällan då MPS ställer upp på en förfrågan, de erbjuder sig, plikt behövs sällan.

Polisen kan ge MPS personal befogenheter enligt FOS, du förstår det säkert men micro kommer aldrig att förstå.

Ja, MPS sökare hade fått gå in i en bostad om den befogenheten gavs av insatsledaren och ingreppet var befogat. Kanske fick MPS beskedet att inga bostäder får genomsökas om det inte är uppenbar akut fara för liv och hälsa och besked från polis inte kan inväntas.

Man får dock vara noggrann med att särskilja på den omständigheten att MP ges rätt att delta i sökandet och inte ges rätt att t.ex. ta sig in i bostäder vilket polisen i vissa fall kan göra. Därför var jag noga med att skriva själva sökanden för i det begränsade avseendet kan polisen ta hjälp från MP.

I de flesta övriga fall så måste polisen själva, eller myndighet som delegerats ansvar från regeringen (vilket ofta är just polisen), vidta övriga åtgärder.

MP får således delta i sökanden så länge det inte innefattar en åtgärd som bara får vidtas genom husrannsakan.
2015-06-21, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Om det är ex pojkvän är det nog ett beställningsjobb. Vad tror ni mc-gängen i trakterna lever av.

Du menar alltså att en lokal klubb som Cults mc eller Gota har med mordet att göra? Korkskalle.
2015-06-21, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daxman24
Hmm du är inte den enda som tar upp skåp. Det var en användare tidigare som sa att hen hade "inside info" och tog upp att BO kan ha hittats i en foderautomat. Postade även bilder som mycket riktigt såg ut som ett skåp av något slag.

En sådan som poliskvinnan klättrar på på en bild, där man ser en stege och ngn typ av högt kärl (på Martorp)?
2015-06-21, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl
Jag har fått info om en person som kanske kunde vara intressant, både vad gäller Helena i Mariestad och Lisa. Denna person är jägare och är kunnig vad gäller skog och mark i Skaraborg. Om jag kunde få reda på vilka personer som hade rätt att jaga på Jönssons mark kunde jag se om denna person finns med där.

...bra idé!...om inte annat med tanke på Carolin Stenvall-fallet!
2015-06-21, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Området förefaller ha en relativt hög brottslighet med flera inbrott i trakten än man kanske vill tro, den bil som diskuteras förefaller tillhöra en 41 årig man hemmahörande i Töreboda, men jag förstår inte riktigt varför den skulle vara aktuell här i sammanhanget. En automatväxlad bensinlåda, som måhända skulle tilltala underårig utan större körvana, i övrigt kanske ingen typisk rånarbil.

Fordonsidentifikation
Registreringsnummer: ECZ35+Högsiffra
Fabrikat: MERCEDES BENZ E240
Typ:
Färg: MBLÅ Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1998 Fordonsslagsklass: I
Identifieringsnummer: 2102611A626313
Typgodkännandenummer: e1*93/81*0033*08
Typgodkännandedatum: 1997-12-01
Fordonskategori EU: M1
Senaste EU-regbevis del 1: 2015-06-09
Senaste EU-regbevis del 2: 2015-06-09
Handelsbeteckning:
Upplysningar:

Uppgifterna kommer helt och hållet från den som ursprungligen la upp dem på facebook och i början också fotograferade in i kupen. Där ligger några plåtar upp och ned, den som ser hur skuggan faller kan också mycket lätt se registreringsnumret på plåtarna, då modelbeteckning etc förefaller stämma kan det vara frågan om äkta plåtar. Verkar dock vara ett irrspår i det stora hela.

Dock kan vi notera att den som hittade bilen själv har blivit av med egna fordon sedan upptäckten, så visst verkar det finnas en hel del okynne och stölder i den lilla bygden med omnejd.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4077965-flera-inbrott-pa-kinnekulle
— Det är inbrott här i bygden hela tiden. Det var inte längesedan kaféet hade inbrott, berättar Johnny, en av grannarna i området.

Inga uppgifter om och vilket datum den anmälts stulen?
2015-06-21, 23:43
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bikergirl
Vanligt på större marker är att man bjuder in i princip vem som helst att jaga mot betalning. Sen är det olika ifall köttet tas om hand av jägaren eller godset. En del gods köper ju även in vilt som handelsvara.
Men jag är inte så säker på att AJ's marker är så stora som han vill påskina?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in