2015-06-21, 09:40
Medlem
Bajps avatar
Hur kan jag se och "känna" skillnaden mellan lättmetall- och aluminiumfälgar?
Citera
2015-06-21, 09:45
Medlem
St-Sixtuss avatar
Lättmetall är ingen särskild metall utan ett samlingsnamn för lätta metaller till exempel aluminium eller magnesium och en del lätta legeringar.
Citera
2015-06-21, 11:07
Medlem
Se det så här.
Eftersom du inte vet så har du vanlig aluminium som är som ovan säger en lättmetall.
Hade det suttit magnesium på så hade det varit ett försäljningsargument när du köpte bilen eller så hade du om du själv köp fälgarna varit medveten om materialet då magnesiumfälgar kostar en liten, obetydlig o nätt summa mer än vanlig aluminium.
Citera
2015-06-21, 11:25
Medlem
zepofans avatar
Varför används, eller användes magnesium, i fälgar? Svårhanterat med hänsyn till brandrisken och inte särskilt hållbart. Var inte andra legeringsämnen kända eller för dyra? Legerad aluminium har ju annars varit känt sedan länge så vad var den stora fördelen med magnesium?
Citera
2015-06-21, 11:51
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför används, eller användes magnesium, i fälgar? Svårhanterat med hänsyn till brandrisken och inte särskilt hållbart. Var inte andra legeringsämnen kända eller för dyra? Legerad aluminium har ju annars varit känt sedan länge så vad var den stora fördelen med magnesium?

Magnesiumfälgar är lättare vilket ger fördelar både när det gäller prestanda och balansering. Används inom racing men knappast så mycket i privata bilar.

Magnesiumfälgar kräver mer underhåll och kan dessutom fatta eld.
Citera
2015-06-21, 11:59
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Magnesiumfälgar är lättare vilket ger fördelar både när det gäller prestanda och balansering. Används inom racing men knappast så mycket i privata bilar.

Magnesiumfälgar kräver mer underhåll och kan dessutom fatta eld.
Är de verkligen så mycket lättare och har så många fler fördelar att det uppväger nackdelarna? Just brandfarligheten borde ju vara en anledning till att inte använda magnesium, framförallt inom racing där risken för brand är större än på gatan.
Citera
2015-06-21, 12:18
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Är de verkligen så mycket lättare och har så många fler fördelar att det uppväger nackdelarna? Just brandfarligheten borde ju vara en anledning till att inte använda magnesium, framförallt inom racing där risken för brand är större än på gatan.
Nej dom är inte så mycket lättare och såvärst mycket hårdare är dom inte heller.
Det i kombination med brandfaran har gjort att dom mig veterligen inte tillverkats på länge.
Jag minns inte när jag såg en magnesiumfälg sist.

Och som svar på TS så skillnaden som det låter.
Den ena är en fälg tillverkad av Aluminium och den andra är gjord på valfri metall som är lättare än stål.
Citera
2015-06-21, 12:57
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

För privatkunden kan jag inte tänka mig att fördelarna uppväger nackdelarna.

I vilken omfattning man använder magnesiumfälgar idag vet jag inte. Jag har något svagt minne av att man i tonåren läste någon motortidning där magnesiumfälgar nämndes i racingsammanhang.

Som MonsterMagnus säger...
Citat:
Jag minns inte när jag såg en magnesiumfälg sist.
Citera
2015-06-21, 14:17
Medlem
Limma skinkbits avatar
VW Lupo 3L TDI har magnesiumfälgar, men den tillverkas ju inte längre...

Edit: Blev lite osäker på detta nu. Får kollas upp.
Citera
2015-06-21, 14:23
Medlem
Citat:
Just brandfarligheten borde ju vara en anledning till att inte använda magnesium, framförallt inom racing där risken för brand är större än på gatan.
Är magnesiumfälgar verkligen lika lättantändliga som magnesiumremsorna som fysikläraren brukade elda upp, var? Jag hade föreställt mig att fälgarna var av en legering som kanske inte brinner så lätt.
Citera
2015-06-21, 14:30
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Är magnesiumfälgar verkligen lika lättantändliga som magnesiumremsorna som fysikläraren brukade elda upp, var? Jag hade föreställt mig att fälgarna var av en legering som kanske inte brinner så lätt.
Nej, det är ju som sagt en legering och antänds inte lika lätt som ren magnesium, men vid en brand i bilen så är det klart att det blir varmt och fälgarna kan ta sig. Minns en historia om en utställningsbil som fattat eld på E4:an på väg hem efter utställningen och där ska det ha blivit fyra gigantiska hål i asfalten efter att magnesiumfälgarna brunnit.
Citera
2015-06-21, 15:39
Medlem
tjockballes avatar
Filade inte McGywer på magnesiumfälgar för att få fram ett brännbart pulver?
Fan vilken smart kille. Önskar jag hade kommit på sånt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in