Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-20, 16:16
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Äh. Läs Tingsnotariens senaste inlägg så ser du att det var det jag svarade på. Vi hade olika versioner av huruvida den litauiska kvinnan hade häktats för grovt skyddande av brottslin
eller bara skyddande av brottsling.

Här har du tingsnotarien länk, förresten.
Oops. Glömde lägga länken.

http://www.fildirekt.se/dl/1434537530.pdf
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Jo, men det är väl såna som sysslat med datorer sen ABC 80-tiden. AJ är en bonde.

AJ är en affärsman.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Äh. Läs Tingsnotariens senaste inlägg så ser du att det var det jag svarade på. Vi hade olika versioner av huruvida den litauiska kvinnan hade häktats för grovt skyddande av brottslin
eller bara skyddande av brottsling.

Här har du tingsnotarien länk, förresten.

Det handlar emellertid inte om olika versioner, hon är häktad för skyddande av brottsling, grovt brott. Finns bara en version i detta fall och det är tingsrättens beslut.
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag har inte nämnt obduktion överhuvudtaget. Det finns fynd som tillhört Lisa, det finns (kanske) en låst bod där Lisa hittades. Var det tidskrävande att jämföra fingeravtryck på fynden, låset osv vidare med MGMs? Var det tidskrävande att kontrollera mobiltrafiken från MGMs mobiler?
Nej du nämnde inte obduktion men obduktionen kan ge teknisk bevisning...
Nu tillhör du kanske inte begåvningsreserven här på FB men har du tänkt på att bröderna jobbar på gården, det kanske finns en anledning att du skulle kunna hitta brödernas fingeravtryck över hela gården...
Sen tror jag inte polisen på plats tar fram förstoringsglas och kollar fingeravtryck, man skickar på analys och kollar avtryck och DNA.
2015-06-20, 16:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Det där är inget referat, det är ett protokoll, och det står inget om vad "brottsgrad" är för något. Däremot står det exakt vad #Tingsnotarien hävdar: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart).
2015-06-20, 16:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isakat
AJ är en affärsman.

Sant. Bonde och affärsman. Hans pappa var tydligen arrendebonde, så AJ har väl detta i blodet.
2015-06-20, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Nu var han väl AJ snål enligt somliga och det är därför jag skrev lagom billig android.

Om han inte har en iPhone så kan han ha haft svårt att förstå sig på en iPhone. Dessutom vet han ju inte hennes kodlås.

Men låt oss säga att han skickar smset till pappan (otroligt men sant så lyckas han skicka till rätt förälder mot alla odds och få upp knapplåset) - varför stängde han inte av den direkt efteråt när han hade den i handen? Varför vänta 7 minuter? Och varför skickar han smset? Varför inte stänga ner telefonen direkt efter han övermannat henne så den inte kan spåras?

Jag tror att en GM som obekymrat tar sig tid att skriva ett sms med en medvetslös/död kropp bredvid sig med risk att bli sedd av allt och alla är en mycket speciell sort som det inte finns många av. De finns gott om i filmer och tv, men inte i verkligheten.

Telefonen stängdes ju av direkt efter sms enligt polisen???
2015-06-20, 16:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Dum i huvet kan du vara själv. Det är ingen som sitter och ljuger medvetet härinne ty det har ingen intresse av. Alla vill vi ha fakta på bordet. Det som sägs här sägs i god tro och om man har förts bakom ljuset av en mediauppgift så är detta inte att sitta och ljuga medvetet. Brukar du göra det?

Och du. Om "dagen" har jag inte sagt ett pip så tagga ner eller nyktra till.

Jahadu, då ska vi se vad du skrev igen:

Citat:
Den där uppgiften om att kvinnan är häktad för grovt skyddande av brottsling är falsk.
Åklagaren gick ut med en sån framställan som avslogs av rätten. Kvinnan är alltså inte häktad för grovt skyddande av brottsling utan endast för skyddande av brottsling. Det pekar emot att hon släpps på måndag. Att den första rubriceringen fortsatt sprids är olyckligt.

Du anklagade andra för att fara fram med falska uppgifter. Nu säger du själv att du "förts bakom ljuset av en mediauppgift". Kan vi då få en länk till artikeln där det stod att kvinnan endast häktade för skyddande av brottsling. Nånstans måste det ju finnas en sån artikel eftersom du var så tvärsäker på din sak att du uttalade den helt utan reservationer och tyckte att det var olyckligt att den rätta uppgiften (som du trodde var fel) spreds i tråden.

Och dagen - ja du kan ju se själv vad du skrev (se kursivering). Såvitt jag vet har kvinnan inte överklagat sitt häktningsbeslut. Antagligen för att hon insåg att det var rätt meningslöst - en dag hit eller dit liksom. Hennes häktning kommer att prövas på tisdag om inte åklagaren väljer att släppa henne - vilket jag tror är fullt möjligt.
2015-06-20, 16:20
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Där ser du också att hon är häktat såsom skäligen misstänkt för grovt brott och att häktningsskälen är att risk finns för att hon försvårar utredningen om hon försätts på fri fot samt att det föreligger risk för att hon undandrar sig lagföring om hon inte häktas, vilket åklagaren också hade yrkat.

Du ser också att BILAGA A är sekretessbelagd.

Det är inget anmärkningsvärd med hennes häktning alls. Hon är häktad såsom skäligen misstänkte för skyddade av brottsling, grovt brott. Inget annat, och inget annat har heller angetts i media m.m.
Så du har läst, tittat och hört i/på alla media då förstår jag. Tillåt mej tvivla. Jag har vilseförts av mediauppgifter i samband med häktningen. Det kan du vara säker på.
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geronimo81
Telefonen stängdes ju av direkt efter sms enligt polisen???

Nej. Smset skickades 18.23. Telefonen stängdes av 18.30.
Medlem
Fick pm av en användare som säger att Aj ska ha varit nere vid godset vid den aktuella tiden och rensat i någon bod där nere tydligen.. Tydligen en person i bil som har sett mannen stå och jobba med något vid en av bodarna nära fyndplatsen var det var kunde han inte svara på.. Gissar på att han har förmedlat polisen detta redan
Medlem
Citat:
Oops. Glömde lägga länken.

Och med det dokumentet kan jag slänga en teori jag haft tidigt om att kvinnan ska ha gömt bröderna och ljugit för polisen.
Verkar mer som att hon är misstänkt för delaktighet i förstörelse av bevis med tanke på
Citat:
...någon gång mellan den 7 och 12e juni..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in