2015-06-20, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan

Glad midsommar på er politiker, antidemokrater ska slängas ut med huvudet före!
Ja det har till slut inte bara blivit en fråga om invandringen utan om moral, etik och rättvisa. Liberalerna och vönstern ska tvingas ta fullt ansvar för sin antidemokratiska hållning, jag vill gärna se deras tongivande företrädare förnedrade och gråtande be om ursäkt på bästa sändningstid. Deras straff ska vara indragna pensioner och förmåner - sen kan Sverige gå vidare med praktiska åtgärder för damage control. Värmande tankar i midsommarrusket
2015-06-20, 09:52
Medlem
Glauciuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jaha, nu känns det ju plötsligt högst sannolikt att SD fördubblar sitt stöd igen till 2018. Riksdagsvalet 2018 har SD 27% och blir största parti

Visst kändes det lite osannolikt för bara ett halvår sedan att Sverigedemokraterna skulle lyckas med bedriften att dubblera sitt väljarstöd, men med dagens takt så kommer man göra detta med råge.

Fortsätter det så här så handlar det inte om Sverigedemokraterna kan bli Sveriges största parti utan när.
2015-06-20, 10:01
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det har till slut inte bara blivit en fråga om invandringen utan om moral, etik och rättvisa. Liberalerna och vönstern ska tvingas ta fullt ansvar för sin antidemokratiska hållning, jag vill gärna se deras tongivande företrädare förnedrade och gråtande be om ursäkt på bästa sändningstid. Deras straff ska vara indragna pensioner och förmåner - sen kan Sverige gå vidare med praktiska åtgärder för damage control. Värmande tankar i midsommarrusket

Ja jag tror att det är en faktor som har betydelse nu, inte minst bland akademiker i storstäder, dvs. den gruppen jag tillhör och där SD växer starkt nu. Jag hör en del sådana tongångar från kollegor jag vågar lufta detta med på jobbet. Det känns unket att motarbeta folkviljan oavsett vad man själv råkar anse i sakfrågan.

Får lite vibbar av hur diktaturer startar, det kan börja med en stark ledare som har goda intentioner för folket. Men makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Därför ska man aldrig ens ta de första stegen på den där vägen även om man i sak är för den politiken. En sann demokrat respekterar folks åsikter även när man inte delar dessa åsikter.
2015-06-20, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
I den här intervjun i Expressen ber de Jan Björklund förhålla sig till läget att FP har 4,9% och att Sverigedemokraterna är "3ggr större".
http://www.expressen.se/nyheter/det-gar-inte-att-ha-oreglerad-invandring/

Vad lutar sig Niklas Svensoon mot för undersökning. I de senaste är SD snarare 4 ggr större. Lindar man in det lite åt Björklund. Den samme pudlar så smått om invandringen. Man blir förbannad då Björklund hånflinat mest av alla åt SD.
Nu har jag läst artikeln, det är förvånande hur obekymrad Björklund verkar vara över SDs siffror. Är han för dum för att inse eller spelar han bara? Han kan ju knappast själv tro på sitt eget integrationssnack, som för övrigt låtit identisk bland alla politiker sedan jag började följa den politiska debatten så smått, på 80-talet. Sedan kunde man ju hoppas att Niklas skulle ha varit en riktig journalist och frågat lite mer relevanta frågor, men så klart inte. Anställningen och lönen är viktigare, vilket i slutändan dock kommer att göra att de förlorar just anställningen och lönen,och vad mer därtill, även sitt anseende.
2015-06-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Fortsätter det så här så handlar det inte om Sverigedemokraterna kan bli Sveriges största parti utan när.

How about redan idag?

Mycket av de senaste OU gjordes innan budgetomröstningen. Den var ju på något sätt en sista bekräftelse på att allahiansen faktiskt tänker lägga sig platt ända fram till nästa val. Jag tror många moderater nog innerst inne trodde att M inte skulle låta vansinnet fortsätta. Jag tror att omröstningen blir det som får luften att gå ur M. En del kanske svarar vet ej istället, men en hel del kommer att gå till SD, därför kan SD med ett par procent från moderaterna vara största parti redan nu.

Lägg till det lite av den vanliga sommarunderhållningen med upplopp, bilbränningar och gängvåldtäkter, så springer SD snart om både S&M i Sentio och Yougov. Kanske släpper även folks rädsla för att svara ärligt till PK-instituten. Då kommer det bli synligt även i MSM när SD får 20+ i SIFO, Novus etc. Det i sin tur kan bidra till ännu mera ketchup effekt/snöbollseffekt för SD.

Allt man behöver göra är att ta det lugnt och komma med vettiga förslag. Helst inom områden utanför migrationsområdet. Och det är ju PRECIS det som man nu gör.

Om inte mediamaffian har någon riktigt saftig skandal på lager som de kan dra fram, så kommer SD inte bara vara störst, utan överlägset störst redan innan sommarens slut.

Skål!
Senast redigerad av icefrontier76 2015-06-20 kl. 10:08.
2015-06-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ja jag tror att det är en faktor som har betydelse nu, inte minst bland akademiker i storstäder, dvs. den gruppen jag tillhör och där SD växer starkt nu. Jag hör en del sådana tongångar från kollegor jag vågar lufta detta med på jobbet. Det känns unket att motarbeta folkviljan oavsett vad man själv råkar anse i sakfrågan.

Får lite vibbar av hur diktaturer startar, det kan börja med en stark ledare som har goda intentioner för folket. Men makt korrumperar och absolut makt korrumperar absolut. Därför ska man aldrig ens ta de första stegen på den där vägen även om man i sak är för den politiken. En sann demokrat respekterar folks åsikter även när man inte delar dessa åsikter.
Jag tillför samma grupp som du, och inser att männen har SD vunnit i stor utsträckning, kvinnorna är nästa bastion. Om vi nu talar de väljargrupper du refererar till. SD behöver dock inte ändra på något för att vinna kvinnorna, utan det räcker med att skicka fram Julia till Tv-debatter (hon gjorde ett utmärkt jobb senast på aktuellt)' ge kvinnorna lite tid bara..
2015-06-20, 10:12
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SigmenFloyd
Det skulle krävas en total omläggning av det svenska samhället för att få sänkta lägstalöner att ge positiv effekt på integrationen.

Vi vet redan att de så kallade instegsjobben, där staten betalar 80% av lönen, är helt verkningslösa. Lägre löner är således inte en lösning i sig.

Problemet är att Sverige inte har en tradition av tramsjobb som påspackare på ICA, bilparkerare eller handdukstillhandahållare på restaurangtoaletten. Svenska arbetsgivare anlitar välfungerande och pålitliga människor till riktiga jobb. Svenskar trivs med att reda sig själva snarare än att titta på när en utblottad Somalier packar matvarukassen.

Borgerligheten kan sälja sin vision om ett svenskt mini-USA tills dom blir blåa i ansiktet, men svenska folket köper inte.

Och därför kan det blåa blocket aldrig höja sina opinionssiffror genom låglönepolitik.

Men ändå så tror jag att det är här både debatten och verkligheten kommer att hamna under de närmaste åren. Inget av de övriga partierna, eller gammelmedia för den delen, kommer att vara intresserade av att minska migrationen förutom genom tomma retoriska trick. Hellre så går man under än att minska invandringen.

De rödgröna kommer att vilja fortsätta integrationslinjen med höga skatter, bidrag och kvoteringar medan allianspartierna kommer att föreslå "10 kr i timmen"-integrationen. Till slut kommer dock "10 kr i timmen"-spåret att vinna av rent praktiska skäl när pengarna tagit slut.

Opinionsmässigt så finns det därmed väldigt stort utrymme för SD att växa i. För regimen handlar det därför om på vilka sätt man kan manipulera demokratin så att SD hålls utanför.

Men att SD har potential att bli ett 25-procentsparti efter nästa val känns mer eller mindre självklart.
2015-06-20, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition

Opinionsmässigt så finns det därmed väldigt stort utrymme för SD att växa i. För regimen handlar det därför om på vilka sätt man kan manipulera demokratin så att SD hålls utanför.

Men att SD har potential att bli ett 25-procentsparti efter nästa val känns mer eller mindre självklart.
Ja det är snarare vad gäller antidemokratiska metoder och oheliga allianser som vi kommer få se överraskningar och moraliska bottennapp parat med kreativ illvillighet - snarare än tillnyktring. Dock, vid någon punkt i framtiden, runt 30% kan tänkas, ger man upp och erkänner sina misstag, då alternativen är ståndsrätt eller rent fysisk fara följande på folkets okontrollerade vrede. Sverige och Ceaușescus Rumänien i samma liga, där ser man.
Senast redigerad av Fnysington 2015-06-20 kl. 10:25.
2015-06-20, 10:28
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Nu har jag läst artikeln, det är förvånande hur obekymrad Björklund verkar vara över SDs siffror. Är han för dum för att inse eller spelar han bara? Han kan ju knappast själv tro på sitt eget integrationssnack, som för övrigt låtit identisk bland alla politiker sedan jag började följa den politiska debatten så smått, på 80-talet. Sedan kunde man ju hoppas att Niklas skulle ha varit en riktig journalist och frågat lite mer relevanta frågor, men så klart inte. Anställningen och lönen är viktigare, vilket i slutändan dock kommer att göra att de förlorar just anställningen och lönen,och vad mer därtill, även sitt anseende.
Jag tror att det är en kombination. Det är inte första gången som FP är nere och nosar på spärren, de har till och med fått liknande resultat i val. Skillnaden mot tidigare är dock att det nu inte finns lika många stödröster att hämta för småpartierna i alliansen, samt att stödrösterna sannolikt kommer att behöva fördelas mellan FP, KD och MP. Även om M har hyfsade siffror för tillfället så har deras väljare bytts ut mot desillusionerade sossar. Frågan är om dessa nya väljare är lika benägna att stödrösta på småpartierna i alliansen.

Om 7K är smarta så bör de till 2018 se till att FP+KD+C genomför en teknisk valsamverkan samt att övertyga FI om att inte ställa upp i valet.
Senast redigerad av Gynekologstol 2015-06-20 kl. 10:32.
2015-06-20, 10:30
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glaucius
Visst kändes det lite osannolikt för bara ett halvår sedan att Sverigedemokraterna skulle lyckas med bedriften att dubblera sitt väljarstöd, men med dagens takt så kommer man göra detta med råge.

Ja efter valet kände jag att det var sista gången SD dubblerade väljarstödet men nu känns det inte alls orimligt att de på nytt gör det till nästa ordinarie val. Långt ifrån säkert förvisso men heller inte alls omöjligt.

Själv har jag alltid hållit Sentio oslagbart högst när det gäller förtroendet för siffrorna, just pga deras track record men även att de inte har en uppdragsgivare med partisk agenda. Jag var visserligen lite skeptisk till att de redovisade i stort sett oförändrat stöd från oktober 2014 till mars 2015 samtidigt som övriga redovisade uppgångar.

Jag börjar nu däremot luta åt att Sentio hela tiden har legat väldigt rätt. Det är fullt naturligt med den kraftiga uppgång som Sentio mätte direkt efter valet. SD gick från ett femprocentsparti till att bli Sveriges tredje största parti och det får kraftig effekt på folk. Folk fick ett kvitto på att många andra inte köpte den mediabild som så hårt trycktes ut.

Lika naturligt efter en sådan kraftig uppgång är en lugnare fas. Har man inte bytt efter den stora händelsen gör man det heller inte direkt efteråt. Valeffekten sög helt enkelt upp alla som låg nära att byta och efter det fanns det inga fler.

Men vansinnigheterna fortsatte, inte minst med DÖ men även tiggeriet och det har successivt skapat ett allt större tryck som till slut leder till den ketchupeffekt vi nu ser.

Pga det här är jag benägen att tro att Sentio hela tiden har legat rätt i nivå men även rätt när det gäller förändringarna. Givetvis har även Sentio felmarginaler och det blir högintressant att se om den senaste extremt höga nivån på 22,1% bekräftas i kommande undersökningar eller inte. Kanske behövs också en lugnare fas som efter oktober.
2015-06-20, 10:38
Medlem
Citat:

Pga det här är jag benägen att tro att Sentio hela tiden har legat rätt i nivå men även rätt när det gäller förändringarna. Givetvis har även Sentio felmarginaler och det blir högintressant att se om den senaste extremt höga nivån på 22,1% bekräftas i kommande undersökningar eller inte. Kanske behövs också en lugnare fas som efter oktober.

Jag läste nyligen någonstans att Sentios rådata visade 24,0% för SD. Sentio viktar alltså ned SD numera.
2015-06-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag tror att det är en kombination. Det är inte första gången som FP är nere och nosar på spärren, de har till och med fått liknande resultat i val. Skillnaden mot tidigare är dock att det nu inte finns lika många stödröster att hämta för småpartierna i alliansen, samt att stödrösterna sannolikt kommer att behöva fördelas mellan FP, KD och MP. Även om M har hyfsade siffror för tillfället så har deras väljare bytts ut mot desillusionerade sossar. Frågan är om dessa nya väljare är lika benägna att stödrösta på småpartierna i alliansen.

Om 7K är smarta så bör de till 2018 se till att FP+KD+C genomför en teknisk valsamverkan samt att övertyga FI om att inte ställa upp i valet.

Det finns väl knappast några allianssympatisörer som skulle stödrösta på MP? För fem år sedan kanske det fanns några innan MP uppvisat sitt fula vänstertryne för hela världen. Idag med ärkenötterna Romson och Fridolin skulle givetvis de flesta borgare gladeligen se MP åka ut.

Således behöver stödrösterna bara räcka till KD och eventuellt till FP. Med ett M på 25%+ så är det självklart inga problem.

SD måste sannolikt glufsa i sig 4-6% av alliansen till innan man börjar få sådana problem. Idag är ju alliansen lite större än i senaste valet och då var det inga problem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in