Citat:
Ursprungligen postat av
Glaucius
Visst kändes det lite osannolikt för bara ett halvår sedan att Sverigedemokraterna skulle lyckas med bedriften att dubblera sitt väljarstöd, men med dagens takt så kommer man göra detta med råge.
Fortsätter det så här så handlar det inte om Sverigedemokraterna kan bli Sveriges största parti utan när.
Ja efter valet kände jag att det var sista gången SD dubblerade väljarstödet men nu känns det inte alls orimligt att de på nytt gör det till nästa ordinarie val. Långt ifrån säkert förvisso men heller inte alls omöjligt.
Själv har jag alltid hållit Sentio oslagbart högst när det gäller förtroendet för siffrorna, just pga deras track record men även att de inte har en uppdragsgivare med partisk agenda. Jag var visserligen lite skeptisk till att de redovisade i stort sett oförändrat stöd från oktober 2014 till mars 2015 samtidigt som övriga redovisade uppgångar.
Jag börjar nu däremot luta åt att Sentio hela tiden har legat väldigt rätt. Det är fullt naturligt med den kraftiga uppgång som Sentio mätte direkt efter valet. SD gick från ett femprocentsparti till att bli Sveriges tredje största parti och det får kraftig effekt på folk. Folk fick ett kvitto på att många andra inte köpte den mediabild som så hårt trycktes ut.
Lika naturligt efter en sådan kraftig uppgång är en lugnare fas. Har man inte bytt efter den stora händelsen gör man det heller inte direkt efteråt. Valeffekten sög helt enkelt upp alla som låg nära att byta och efter det fanns det inga fler.
Men vansinnigheterna fortsatte, inte minst med DÖ men även tiggeriet och det har successivt skapat ett allt större tryck som till slut leder till den ketchupeffekt vi nu ser.
Pga det här är jag benägen att tro att Sentio hela tiden har legat rätt i nivå men även rätt när det gäller förändringarna. Givetvis har även Sentio felmarginaler och det blir högintressant att se om den senaste extremt höga nivån på 22,1% bekräftas i kommande undersökningar eller inte. Kanske behövs också en lugnare fas som efter oktober.