2015-06-18, 22:45
Medlem
mrmoonlightss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Det blir ohållbart långt innan SD närmar sig 50% och i takt med att de växer så kommer allt fler partier att hamna under fyraprocentsstrecket. Det innebär att det inte ens i teorin krävs 50%.

Tänk dig följande scenario.

Vissa småpartier åker ut.

S och MP får 26 % av mandaten
M och C får 25 % av mandaten
SD får 49 % av mandaten

Partier som åker ut är ju inte med och delar på mandaten. Det är konstant 349 mandat.
2015-06-18, 22:50
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sixt
Ungefär min inställning också. Vad finns det för egenvärde i att SD ökar? Frågan är hur mycket av Sverige som ska behöva förstöras innan det sker en politisk förändring.

OT, men anledningen att jag blev intresserad av SD är faktiskt att partiet är för jämställdhet och emot feminism, vilket de också är ensamma om. Jag är libertarian i många frågor och konservativ i många drågor. SD är på rätt spår i många konservativa hjärtefrågor men mer sällan i libertarianska hjärtefrågor. Partiet slår trots detta övriga partier i båda grenarna. I andra länder kan man rösta på partier i samma EU-grupper som alliansen och få den politik jag önskar.
2015-06-18, 22:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights

SD får 49 % av mandaten

Partier som åker ut är ju inte med och delar på mandaten. Det är konstant 349 mandat.

Nu tror inte jag att alla partier som åker ut får 0,0%.
2015-06-18, 22:52
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
I synnerhet Sentios mätning! Jag har inte sett siffran 22,1% i någon gammelmedia.

Dagens Samhälle får väl räknas till gammelmedia?
2015-06-18, 22:54
Medlem
PingPongZongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nu tror inte jag att alla partier som åker ut får 0,0%.

Nej men dom får noll mandat.
2015-06-18, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong
Dom har även chans att få mandat genom att få tolv procent av rösterna i en valkrets tror jag.
2015-06-18, 22:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongZong

Självklart men det innebär precis som jag sa att SD inte behöver få 50% dör att få egen majoritet.
2015-06-18, 23:03
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PenisJuice
Vad säger din modell, blir SD största parti i Juli eller Augusti?

Själv räknar jag med att det är nån av de månaderna det borde ske. Nästa månad kan vi eventuellt räkna med en bra ökning tack vare att alliansen lade ner sina röster i budgetomröstningen. Resultaten av det lär inte synas i senaste sentio.

Som jag uppfattade svaret försöker han inte förutspå trender utan endast ois träffsäkerhet månad till månad utan förändringar i den verkliga opinionen. När SD störst och S och M mindre ligger inom respektive konfidensintervall kan detta ske.
2015-06-18, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrmoonlights

SD får 49 % av mandaten

Fast stora partier får procentuellt fler mandat eller hur är det? Utjämningsmandat?
2015-06-18, 23:13
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Fast stora partier får procentuellt fler mandat eller hur är det? Utjämningsmandat?

ja
2015-06-18, 23:17
Medlem
BaraBiffens avatar
Från #93% -> #87% -> #78%. Hoppas på #60% i valet 2018!
2015-06-18, 23:27
Medlem
SmokeOns avatar
TV4:s opinionsexpert Marcus Oscarsson fick frågan om han tror att Sverige kommer följa Norge, Finland och nu även (förmodligen) Danmark i fråga om regeringssamarbete med det invandringskritiska alternativet. Han svarade ja.

Kan inte minnas att någon politisk expert (som inte exkluderats från PK-värmen) har sagt något liknande.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in