2015-06-18, 14:57
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalDemokrati
Tråkiga siffror helt klart. Noterar att det enda parti det går bra för förutom sd är oss moderater. Nu tror jag det är viktigt att vi moderater svarar upp på utmaningen från konservativa och nationalister med ännu mer öppenhet och frihetlig liberalism. Vi måste bli ännu bättre på att diskutera och lyfta fram de fantastiska fördelarna med mångfald och migration. Jag hoppas att det här kan innebära att vi börjar diskutera helt fri invandring i partiet och i alliansen. Det är dags nu.

Kan ni inte verka för en förlängning av DÖ, det skulle förmodligen snabbt ge SD egen majoritet.

SD håller nu på att helt slå sönder det politiska etablissemanget, frågan är om 7K kommer att fortsätta strunta i vad deras egna väljare sänder dem för signaler. Att människor som Löfven, Romson, Björklund och Lööf skulle göra det är otänkbart - men hur lång tid har de kvar av sina politiska karriärer med denna eskalerande utveckling?
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Tråkiga siffror helt klart. Noterar att det enda parti det går bra för förutom sd är oss moderater. Nu tror jag det är viktigt att vi moderater svarar upp på utmaningen från konservativa och nationalister med ännu mer öppenhet och frihetlig liberalism. Vi måste bli ännu bättre på att diskutera och lyfta fram de fantastiska fördelarna med mångfald och migration. Jag hoppas att det här kan innebära att vi börjar diskutera helt fri invandring i partiet och i alliansen. Det är dags nu.

Lycka till
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
18-20-22 inom loppet av 8 timmar.

Frågan är vad som har hänt. Det räcker inte med allmän misär som varit ungefär likadan ganska länge. Nu vill vi ha en djupanalys från Demoskop eller Novus.

Ska vi starta ett floskelbingo på vad som kommer att dyka upp hos "experterna" dygnen framöver...

Mitt bidrag:

"Man har valt att ta debatten till Sverigedemokraternas planhalva..."

Jag bara kapitulerar för känslorna och låter glädjetårarna skvala ner för kinderna...

Vilken midsommar
2015-06-18, 14:58
Medlem
Arthass avatar
För vaknade man till 18.0 % från Novus och det gjorde en mycket nöjd. Första gången ett telefon-OU ger sådana siffror! När 20.1 % från Yougov kom dagen före midsommar och ledighet så jublades man rakt ut på väg till jobbet. Från 12.8 till över 20 % på 9 månader
Tro på fan att Sentio kommer samma dag också, 22,1 % och för att toppa detta måste man ju öppna en flaska skumpa ikväll, eller i alla fall en riktigt god ale.

Socialdemokraterna 23,9%

Moderaterna 23,8%

Sverigedemokraterna 22,1%

Vänsterpartiet 6,9%

Miljöpartiet 6,8%

Centerpartiet 6,3%

Folkpartiet 3,7%

Kristdemokraterna 2,1%

Dessa siffror kommer man minnas ett tag (till SD slår rekord igen förstås )
Det enda som var lite synd är att KD ligger så uselt, tror de kommer reda upp sig till valet om Ebba Busch Thor för en strikt konservativ linje fram till valet.

I övrigt... Alliansen och Moderaterna måtte sätta snapsen i vrångstrupen över det usla resultatet. DÖ ligger som en varm blöt filt över dem. Men såklart - S har det ännu värre. Om de tror de kan vända det med smulor åt folket och radikala skattehöjningar så tror de fel
2015-06-18, 14:59
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
[i]Det här är ett intressant faktum. Miljökommunisterna har nästan ingen fast väljarbas. Så det är fullt möjligt att de åker ur riksdagen.
Det skulle ju vara en väldigt intressant utveckling i så fall. Men tror inte på en sådan utveckling, det skulle nämligen betyda att de tappade nästan halva väljarstödet, och valet i maj 2014 visade hur stort deras potentiella stöd är.

Någonting som jag däremot inte förstår är hur Moderaterna kan behålla sitt väljarstöd då de blev primär slagpåse efter DÖ. Skulle vara extremt intressant att följa väljarströmmarna från årsskiftet och fram till idag.
Senast redigerad av hakro807 2015-06-18 kl. 15:04.
2015-06-18, 15:00
Medlem
El Capitanos avatar
Är Nyheteridag verkligen en seriös källa? Jag vill helst se Sentios undersökning publicerad i en vanlig tidning eller om de själva har resultatet upplagt någonstans.

20%-barriären är sprängd i vilket fall som helst, och om Sentio stämmer så är det ju helt sjukt, då kan man teoretiskt gå om Moderaterna redan nästa månad om det fortsätter i samma stil.
2015-06-18, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
18-20-22 inom loppet av 8 timmar.

Frågan är vad som har hänt. Det räcker inte med allmän misär som varit ungefär likadan ganska länge. Nu vill vi ha en djupanalys från Demoskop eller Novus.

Undrar om inte Ipsos kommer med 24% under kvällen?
2015-06-18, 15:01
Medlem
FruLibertass avatar
Härligt med 22,1 % men egentligen inte förvånande.

Multikultur, HBTQ, feminism, manshat, självutplånande godhet, kriminalitet, vårdköer, låga skolresultat och antidemokratiska karteller hamnar ganska långt ner på folks behovsskala när verkligheten kommer ikapp. Och vi är där nu. Media och dess agendasättande vänsterjournalister kan inte längre kontrollera verklighetsbeskrivningen.

SD är unikt bra positionerade. SD är de enda som har trovärdhet med tanke på utvecklingen och de är dessutom den ultimata underdogen som har fått utstå fruktansvärd mobbing av etablissemanget. Trots det har de aldrig svarat med samma mynt utan alltid uppfört sig korrekt och visat de andra partierna respekt.

Nu är det skördetid.

Go go go SD!
2015-06-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Skulle detta bli valresultat har SD och M eller SD och S egen majoritet! Det borde skrämma upp "de andra". Jag tror inte som någon skrev att SD peak:at, utan jag hoppas och tror att detta är inledningen på ketchupeffekten.
Ketchupeffekten har väl varit ganska konstant sedan valet i allmänhet och under 2015 i synnerhet.
Det har publicerats 62 mätningar fr o m oktober. 49 av dem har varit rekord eller tangerat rekord. Resterande 13 har varit tillfälligt brus.
Citat:
Du är inte moderat. Det märks främst på att, tja, du nöter in "vi moderater" i varje mening och resten består av töntiga floskler. Moderaterna må vara infiltrerade av liberala fundamentalister från helvetet, men just därför behövs det inga usla falskflagg-skådespelare som spammar ner forumet med trolltrams när övriga försöker hålla debatten så seriös som det är möjligt på Flashback. Moderaterna klarar av att dra ner sig själva i skiten utan din hjälp.
Senast redigerad av CrispyKreem 2015-06-18 kl. 15:07.
2015-06-18, 15:03
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano
Är Nyheteridag verkligen en seriös källa? Jag vill helst se Sentios undersökning publicerad i en vanlig tidning eller om de själva har resultatet upplagt någonstans.

20%-barriären är sprängd i vilket fall som helst, och om Sentio stämmer så är det ju helt sjukt, då kan man teoretiskt gå om Moderaterna redan nästa månad om det fortsätter i samma stil.

Här är en länk till Sentios Arve Østgaards twitter, det borde duga som källa: https://twitter.com/arve_sentio
2015-06-18, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El Capitano

Tar SD en procentenhet från M och en från S så är SD största parti! Det är ju inte ens osannolikt, eftersom dessa undersökningar antagligen är utförda innan budgetomröstningen.

Om TV4-Oskarsson använda ordet sagolik utveckling i april, vilka ord kommer han använda nu?
2015-06-18, 15:04
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Om någon ser Sentio i en "vanlig" tidning, säg till. Jag vill lägga upp den på min Facebook utan att få några dryga kommentarer om "källkritik" och "hatsajter".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in