2015-06-18, 10:37
Medlem
Grundfrågan: Möbler och prylar från F:a Svenskt tenn, alltså en hel del pryglar bl a av Josef Frank. Möbler och prylar från Nordiska galleriet - i stort sett bara svensk design som de kan släpa ner till Buckan den dag de tröttnar på sakerna. Gamla ärvda NK-objekt, finns i nästan alla äldre välbärgade hem. Handplockade designklassiker från Ikea kan man räkna med. Köksstolarna i 8 av 10 "välbärgade" hem är Malmstens Lilla Åland, övriga har dansken Wegners Y-stolen.

Men förgyllda badkar och liknande bjäfs är vad fattigt WT-folk tror att välbärgade håller sig med. Välbärgades badrum är praktiskt inredda så att det är lättstädat för den polska städhjälpen.
Citera
2015-06-18, 10:40
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
När köket och badrummet är inrett brukar det sneglas på HiFi. Den enda elektronikvaran som du idag kan visa att du har pengar med. 75'' plasman är ju konkursbeneficium idag.

1) Kök, badrum, och elektronik är medel-klass som har lite mer pengar. För om du ska ha ett kök som rik männniska vill du att det ska ha en gedigen känsla. Som köket i Madicken det är den sortens kök som rika människor vill ha, det ska vara mysigt, mycket trä, trevligt att vara i.

2) Notera att det är annorlunda från en matsal, det är annorlunda, den ska gärna vara så officiell som möjligt. Det är vanligt att man har matsal som rik, inte alla har det, men många. Det används till allt från när man har 1 gäst till om man har större middagar då man anställer personal.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-18 kl. 10:48.
Citera
2015-06-18, 10:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det var en lägenhet där jag hade flyttat ut möblerna och jag tyckte det var ett bra tillfälle att filma en video.
Ok!

Citera
2015-06-18, 10:46
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Grundfrågan: Möbler och prylar från F:a Svenskt tenn, alltså en hel del pryglar bl a av Josef Frank. Möbler och prylar från Nordiska galleriet - i stort sett bara svensk design som de kan släpa ner till Buckan den dag de tröttnar på sakerna. Gamla ärvda NK-objekt, finns i nästan alla äldre välbärgade hem. Handplockade designklassiker från Ikea kan man räkna med. Köksstolarna i 8 av 10 "välbärgade" hem är Malmstens Lilla Åland, övriga har dansken Wegners Y-stolen.

1) Att bry sig om märke/designer är medel klass. Det är väldigt lite IKEA om något alls i välbärgade hem. Det är snarare något av en nöd-lösning.

2) Jag vet inte ens vad Nordiska Galleriet, Svenskt Tenn, och Wegners Y-stolen är.

Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Men förgyllda badkar och liknande bjäfs är vad fattigt WT-folk tror att välbärgade håller sig med. Välbärgades badrum är praktiskt inredda så att det är lättstädat för den polska städhjälpen.

I Sverige är det inte vanligt med städhjälp. En del övre medel-klass har det. Men det här med att rikas badrum är praktiskt intredda och lättstädade stämmer. Ju fattigare du är desto plottrigare badrum har du.
Citera
2015-06-18, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det stämmer det är klart att man inte säger att "jag är riiik". Jag säger det ibland för att det retar medel-klass folk något enormt.

Jag tänker inte outa mig.

1) Poängen är att rika människor gillar att sticka ut. Inte i inredning nödvändigtvis men hur de är som personer. Så det finns liksom ingen lista på alla saker som rika människor gör. Du kommer se helt olika saker beroende på vem du träffar.

2) Rika människor är ofta quirky och gillar att göra quirky saker. Till exempel en kvinna jag kände ville vara landskaps-arkitekt. Jag ville bli konstnär. Att hålla på med konst är en vanlig grej för rika människor. En del sysslar med quirky sporter som snowboard, kayaking, camping (du bor i ett slott och går ut i skogen för att campa).

3) Det här gör att det inte finns någon speciell lista på saker som rika människor gör/äger typ "alla rika människor håller på med hästar eller privat plan". Det finns rika människor som håller på med hästar men det här beror på att de är genuint intresserade av hästar inte för att de är rika.

Var inte meningen att du skulle känna så. Du bara skrev på ett sätt som gjorde att du inte ville framstå som svensk, det och ditt användarnamn.

Människor som ser sig som rika vill säkert sticka ut - det vulgära. Porsche Cayenne
Människor som ser sig som förmögna, välbärgade etc vill inte sticka ut. Volvo V70

Jag har flera bekanta som ärvt riktigt mycket pengar. I ett fall bor kvinnan i en mindre stad i Sverige. Hon säger att hon skulle vilja köpa mer fina kläder, men börjar man gå i hattar och riktigt dyra märkeskläder så sticker man på ett fånigt sätt bara ut. Hon kör normal stil. Du skulle aldrig kunna se på henne i affären att hon var god för de summor hon är. Ett annat fall, en kollega. Han jobbade i 15 år, tröttnade och drog sig tillbaka på sina marker och lever ett avslappnat, förhållandevis enkelt liv. Nu vet jag inte men han är kanske god för 100-500 miljoner eller mera. Han hade en väldigt god fördelning på sina pengar mark, fastigheter, värdepapper av olika slag. Bara en aktie (ej IT) i hans portfölj var värd 35 miljoner i början av 2000-talet.
Citera
2015-06-18, 11:08
Medlem
En ismaskin är väl en grej som är vanligare i hem med pengar, folk med en budget har annat att lägga pengarna på.
Citera
2015-06-18, 11:09
Medlem
Ofta finns ett mindre matsalsbord i inre hall, alternativt salongen.
Detta är står alltid färdigdukat, men används inte, förutom vid små ytterst intima middagsstunder.
Porslinet är ärvt antikt kinesiskt. Vinglas och seltersglas är tunna handblåsta.

Matsalen man använder har enormt blankt mahognybord med underlägg med engelska jaktmotiv.
Det "fina" folket äger också stora sammetsklädda schatull med bestick i äkta gammalt silver, där speciella fiskknivar, dessertskedar och andra specialbestick självklart ingår
Citera
2015-06-18, 11:24
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Människor som ser sig som rika vill säkert sticka ut - det vulgära. Porsche Cayenne
Människor som ser sig som förmögna, välbärgade etc vill inte sticka ut. Volvo V70

1) Först av allt, om du är väldigt rik kommer du ha en chaufför, du kommer inte att köra själv. I andra hand, om du har en bil, kommer du ha en speciell bil för att du är intresserad av bilar. Du kommer inte att ha en Ferrari för att "rika människor har en Ferrari" det funkar inte så.

2) Rika människor kör antingen något som de tror är diskret typ en Land Rover, om du har en Volvo kommer du att ha en XC90 (rika människor tror att det är diskret), inte nån svenne banan bil som V70, rika människor vet inte vad vanliga bilar är. En del rika äldre män är inne på veteranbilar. Internationellt är det oftast deskreta finare Mercedes bilar eller dylikt tänk dyrare taxi firma.

3) Du vill inte blinga någon som fattiga människor gör, det stämmer typ "titta Adidas", men på samma gång är det väldigt viktigt för dig att vara en individ, att ha något som särställer dig från andra människor. Det behöver inte vara bilen men det bör vara någonting som gör dig unik och speciell. Till exempel har du någonsin undrat varför det finns så många udda dyra klockor? Ofta i udda färger som blått? För att rika människor vill vara unika. Det är en av hörnstenarna för att vara en rik person.

Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Jag har flera bekanta som ärvt riktigt mycket pengar. I ett fall bor kvinnan i en mindre stad i Sverige. Hon säger att hon skulle vilja köpa mer fina kläder, men börjar man gå i hattar och riktigt dyra märkeskläder så sticker man på ett fånigt sätt bara ut. Hon kör normal stil. Du skulle aldrig kunna se på henne i affären att hon var god för de summor hon är. Ett annat fall, en kollega. Han jobbade i 15 år, tröttnade och drog sig tillbaka på sina marker och lever ett avslappnat, förhållandevis enkelt liv. Nu vet jag inte men han är kanske god för 100-500 miljoner eller mera. Han hade en väldigt god fördelning på sina pengar mark, fastigheter, värdepapper av olika slag. Bara en aktie (ej IT) i hans portfölj var värd 35 miljoner i början av 2000-talet.

Rika människor köper inte märkes-kläder, de har skräddare, men det stämmer att man klär sig diskret.

Citat:
Ursprungligen postat av eternity2
Ofta finns ett mindre matsalsbord i inre hall, alternativt salongen.
Detta är står alltid färdigdukat, men används inte, förutom vid små ytterst intima middagsstunder.
Porslinet är ärvt antikt kinesiskt. Vinglas och seltersglas är tunna handblåsta.

Matsalen man använder har enormt blankt mahognybord med underlägg med engelska jaktmotiv.
Det "fina" folket äger också stora sammetsklädda schatull med bestick i äkta gammalt silver, där speciella fiskknivar, dessertskedar och andra specialbestick självklart ingår

1) Matsalsbordet är större. Så att man kan få plats med mer folk. Det är det som är poängen med matsalen. Det står aldrig färdig dukat. Porslinet står alltid undanställt och matsalen används för allt annat än "små intima middagsstunder" det där är nåt som du har sett på film.

2) Porslinet vet jag inte vad det är.

3) Handblåst glas är sånt om medel-klass tror är fancy.
Senast redigerad av Babianen 2015-06-18 kl. 11:27.
Citera
2015-06-18, 11:25
Medlem
MartinStLouiss avatar
Dyra kristallkronor och många rikare människor brukar ju ha ett rum bibliotek.
Citera
2015-06-18, 11:29
Medlem
Massor med kontanter, tex 200 miljoner dollar, det kan ingen fattig ha.
Citera
2015-06-18, 11:31
Medlem
Detta borde vara benchmark för att få kallas rik, mindre och du är medelrik.
http://imgur.com/a/DYU2e
Citera
2015-06-18, 11:32
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Hålldamer och rum för dessa

Rembrandt och Picasso i original

Rum för butlern, husan, kocken och sommelieren

Inomhuspool

Inomhus-tennisplan

Orangeri

Märkesmöbler från italienska tillverkare som är så exklusiva att du aldrig hört talas om dem

Rum för samlingen av klassiska sportbilar

Skyddsrum i händelse av kärnvapenkrig

Matsal med ett 50 meter långt matbord där en person sitter i ena änden och en i den andra (brukar det vara på film i alla fall)

Pengabinge a la Farbror Joakim

Tyrannosaurus Rex-skelett

Jätteskärm med videolänk till närmaste man på företaget man driver

Havsutsikt

Helikopterplatta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in