2015-06-18, 09:59
Medlem
Om allt annat lika just nu är jag 100% säker att SD är Sveriges största parti år 2018 efter riksdagsvalet. Någon som sätter emot ? Med allt annat lika menar jag att Sveriges etablissemang fortsätter att borra huvudet i sanden angående välfärd och integration.
2015-06-18, 10:17
Medlem
Är detta första gången vi har tre partier över 20% i en OU?
Det närmsta jag hittat (förutom SD) är SCB NOV-1979:

S 43,8
M 21,0
C 18,0

Finns det ännu äldre sökbara opinionsundersökningar på nätet?
Citat:
Ursprungligen postat av TheHollyhockGod
Ja, senaste gången var 1920 när Liberala Samlingspartiet (som senare blev Folkpartiet efter några splittringar och sammanslagningar) fortfarande låg över 20%.
https://perpettersson.files.wordpress.com/2010/09/valresultat-riksdagsval.png
1920 hade vi alltså senast tre partier över 20% i ett riksdagsval, tror ni att det upprepas 2018? Kommer S eller M få under 20%?
2015-06-18, 10:26
Medlem
Thelonegunmans avatar
Spännande, känslan av att man kanske inte är galen trots allt har lämnat en alltsedan valet i höstas. En trevlig bitchslap i Löfvens face men att han börjar nyktra till är nog inte att vänta.

Jag hoppas sd fortsätter att äta upp S och M så har vi spännande tider att vänta.
2015-06-18, 10:40
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Guld! + 20 %. Midsommaren är räddad!

Vad tror ni, hur stor potential har SD kvar i väljarkåren? Kan man ånga på så här upp emot 30 %?

Jag börjar faktiskt tro det, tidigare har jag sett det som rätt orealistiskt i det kortare perspektivet. Men man ser ju dynamiken tydligt: ju större SD blivit desto mer börjar de andra partierna ta upp deras frågor, vilket legitimerar SD än mer. Samtidigt har debattonen i medierna förändrats rejält och de andra partierna tar inte längre till överord i syfte att svartmåla dem. Så ja, jag tror att det finns potential i väljarkåren för att SD ökar 5-10 procentenheter till. Vad som händer sedan beror på de andra partiernas reaktioner i ett sådant läge.
2015-06-18, 10:45
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BjornHsonLarsson
Under Juni år 2014 hade SD fått 8,1% i SCBs opinionsundersökning och SIFO var säker på en sak:

– Det här grundar sig på att de nästan har fördubblat sig sedan föregående val, så de har ju haft en väldigt stark framgång under den här mandatperioden. Men i våra siffror så ser vi inte att de kan öka så mycket ytterligare än de redan har gjort, utifrån den politiska profil som de just nu har, säger Toivo Sjörén, ansvarig för Sifos opinionsundersökningar.

och

"Sedan valet 2010 har Sverigedemokraterna fortsatt att öka och har legat stadigt runt tio procent och ibland över det i opinionen. Men på senare tid har partiet stagnerat på den nivån och enligt SCB:s senaste stora väljarbarometer minskar man till och med och ligger på 8,1 procent.

Där kommer partiet förmodligen att stanna kvar om man får tro den väljarundersökning som marknadsundersökningsföretaget Sifo gjort."

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5877880

Sådan propaganda gör mig verkligen iskall. Vidrigt.

Kanske dags för Sjörén att kliva åt sidan?
2015-06-18, 10:48
Medlem
TheHollyhockGods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 360488
Är detta första gången vi har tre partier över 20% i en OU?
Det närmsta jag hittat (förutom SD) är SCB NOV-1979.
Du får gå tillbaka till 1920 eller så då Liberala Samlingspartiet (som sedan blev Folkpartiet) sjönk under 20%. I början av 1900-talet hade vi tre stora partier som nu.
2015-06-18, 10:48
Medlem
7k måste nog snart börja kampanja i segregerade förorter och få de många invandrade soffliggarna att börja röra på sig. Att minska tappet hos etniska svenskar ser riktigt kärvt ut. Affischer och reklamkampanjer på arabiska och persiska lär vara nödvändigt. Mp har visserligen redan haft det nån gång.
Senast redigerad av Aristides 2015-06-18 kl. 10:52.
2015-06-18, 10:52
Medlem
Menveds avatar
Det hypotetiska konservativa blocket (M, SD, KD) får 47,0 i Novus och 47,1 i Yougov. Snart egen majoritet, förmodligen då med SD som största parti.
2015-06-18, 10:52
Medlem
Lost-Souls avatar
Såg att Novus intervjuat 4000 personer inför denna mätning, är det någon ny rutin som dom avser att fortsätta med tro?

Det ger mätningen hög trovärdighet, åtminstone om man bara kollar på trenderna.

Det normala brukar väl vara att 1000 eller 2000 intervjuas.
2015-06-18, 10:56
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
7k måste nog snart börja kampanja i segregerade förorter och få de många invandrade soffliggarna att börja röra på sig. Tillväxtpotentialen (eller snarare väljartappminskningen) lär vara obefintlig bland etniska svenskar. Affischer och reklamkampanjer på arabiska och persiska lär vara nödvändigt. Mp har visserligen redan haft det nån gång.

Du har en poäng där. Det är faktiskt förvånande att man inte satsar mer på att appellera till nysvenskarna. Där finns ju onekligen en stor potential om man spelar sina kort rätt. Röstningsbenägenheten bland invandrare är ju än så länge rätt låg, kanske beroende på att inga partier tydligt talar till dem. I nuläget är det ju PK-diskursen som gäller och den tilltalar fogliga svenskar mer än den tilltalar invandrare.
2015-06-18, 10:57
Medlem
Så här ser verkligheten ut

Alliansens småpartier 15,2
Rödgröna småpartier 12,8

S 24,7
M 23,6
SD 20.1

Snart är SD större än m och s, men kartellen fortsätter att gadda ihop sig mot väljarna? Ska de rödgröna småpartierna få fortsätta att spela Allan.

http://www.metro.se/nyheter/yougov-stodet-for-sd-okar-basta-resultatet-sedan-valet/EVHofq!g84wfXLCVM9tc/
2015-06-18, 10:57
Medlem
Doktor Porks avatar
Jaha, det var ju trevligt att den här nyheten kom innan midsommar. I nuläget känns ju en prognos med SD som största parti vid nästa val som alltmer av en lågoddsare om jag ska vara ärlig. Det finns ju fortfarande kvar röster att inkassera i form av kvinnor som släpar efter i graden av stöd plus att de etablerade partierna fortfarande inte har löst in sin trovärdighetsskuld som bara växer och växer ju mer man sitter och rullar tummarna och låtsas att det regnar. Förr eller senare måste man lägga om politiken, och det är väl klart att det på ett sätt kan utgöra en bromsande faktor för SD, men oavsett fallet så kommer ju den omläggningen kräva att man motiverar varför man gör det och då måste man förklara för övriga folket varför man har haft fel i åratal och ljugit de rätt upp i ansiktet.

Detta samtidigt som man demoniserat SD som ju bevisligen har haft rätt i frågan. När man än gör den omläggningen så kommer det att svida ordentligt. Just nu känns det som att man har väntat så länge att SD kommer att puschas upp till toppen på sikt även om de skulle börja lägga om politiken nu under sommaren för man har väntat alldeles för länge och kommer att ha bränt så mycket av sitt politiska förtroendekapital genom att skjuta upp det ända till dess att systemkollapsen är här. Samtidigt har man gett SD tid att börja upp ett förtroendekapital även utanför sina profilfrågor integration och invandring, i dag kan man ju i större grad se det som att man röstar på en mer sammanhängande politik om man röstar SD och inte bara att det är en protest.

Skulle etablissemanget velat hålla SD ute ur riksdagen skulle man naturligtvis redan ha agerat 2006 och stramat upp tillräckligt mycket, men det gjorde man inte. Ville man minimera SD och eventuellt få de att åka ut skulle man ju definitivt ha lagt politiken 2010 när SD fortfarande var ett betydligt mer omoget parti. Ville man skademinimera kring 10 procent, ja, då hade man ju gått i koalitionsregering efter valet 2014 istället och gjort de helt uppenbara nödvändiga reformerna som man ändå kommer att tvingas till förr eller senare. Men nej, man skulle fortsätta trilskas, och så är vi framme vid nästa oundvikliga steg på skalan, d.v.s. ett SD som konkurrerar med S och M istället för att vara ett småparti. Man verkar ju ha väldigt svårt att vilja ändra sin världsbild där allt fungerade lika bekvämt som det gjort de senaste åren och det kommer ju att kosta i form av att ett nytt parti kring 20-30 procent för alltid kommer att ändra maktbalansen i riksdagen.

Skyll er själva säger jag bara.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in