Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 13:14
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Många som hakar upp sig på att bröderna ska ha varit trevliga och skötsamma eller att de båda är gifta och har barn. Skenet bedrar i många fall. Något som talar för att de skulle vara kapabla till LH:s försvinnande är att de skulle hem till Litauen igen, någon av bröderna permanent. De trodde väl att de kunde komma undan.

Skenet kan bedra, dock kan man jämföra brottets utförande med de misstänkta och se om det stämmer med hur det brukar se ut. Nu talar jag om kaotiska eller organiserade gärningspersoner, vilken kategori skulle du vilja placera bröderna i, och stämmer det med vad gärningspersonen har gjort med offrets tillhörigheter och offret som sådant, samt var de bor, civil status m.m.
2015-06-17, 13:15
Medlem
DennyCranes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvals0803
Jag tror att hon blev våldtagen, och sedan mördad. Antar att dödandet skedde före måndag morgon.
Då vet ju GM att det är full aktivitet på gården, och det blir för nervigt med en kidnappad tjej
där helt enkelt.
Gissar att brottet skedde SENAST lördag morgon faktiskt. Polis var ju inkopplad redan på fredagskvällen.
Förövaren hade nog inte räknat med en sån snabbhet från polisens sida.

Fredag och lördag??? Vad snackar du om??

Menar du att en dubbelgångare skulle ha jobbat i hennes ställe lördag och söndag?
Senast redigerad av DennyCrane 2015-06-17 kl. 13:17.
2015-06-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mouchino
Kanske dags att kolla upp en viss Prästgård där det ska bo en som vad jag förstår det var ute och letade efter LH med en fyrhjuling. Någorlunda jämnårig med LH, tänkte på det som LGW nämde i Expressens artikel.

http://www.expressen.se/gt/leif-gws-nya-teori-om-mordet-pa-lisa/

Intressanta tankegångar, har själv varit inne på liknande tankar.
2015-06-17, 13:16
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Kanske dags att kolla upp en viss Prästgård där det ska bo en som vad jag förstår det var ute och letade efter LH med en fyrhjuling. Någorlunda jämnårig med LH, tänkte på det som LGW nämde i Expressens artikel.

Där bor PC som har diskuterats några sidor.
2015-06-17, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Många som hakar upp sig på att bröderna ska ha varit trevliga och skötsamma eller att de båda är gifta och har barn. Skenet bedrar i många fall. Något som talar för att de skulle vara kapabla till LH:s försvinnande är att de skulle hem till Litauen igen, någon av bröderna permanent. De trodde väl att de kunde komma undan.

Men det återstår ju en hel del plåtläggning på ladans tak så dom hade ju inte tänkt försvinna i brådrasket i vart fall. Antar dom får betalt först när jobbet är gjort.

Om "alla" säger att dom är trevliga och skötsamma är det väl inte otroligt att det stämmer.

Hade dom dessutom inte varit skickliga yrkesmän tror jag knappast dom skulle stannat så länge som 2-3 år hos samma arbetsgivare.
2015-06-17, 13:18
I vilket sammanhang andväns ordet kvarleva Jo i sammanhanget styckning.
Annars säger man obduktion av +namn.
eller hur?
2015-06-17, 13:18
Medlem
Citat:

Precis! clements eller vad det var han hette...
2015-06-17, 13:19
Medlem
Rickaards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherlocksnake
”Mycket som återstår”

För de mordmisstänkta bröderna gäller två veckor till häktningarna behöver omprövas.

– Det är ett svårt brott och det är bara några dagar vi har haft utredning på detta, säger han till den samlade pressen efter häktningsförhandlingarna.

Man har skickat in mycket material på analys, men inte fått resultaten än, säger åklagaren till Aftonbladet. En av de avgörande saker som det fortfarande saknas resultat från är obduktionen av Lisa Holms kvarlevor, enligt Lars-Göran Wennerholm.

– Det är mycket som återstår. Utredningen får fortsätta så får vi se vad den ger.

Kommer du kunna väcka åtal om två veckor?

– Det tror jag inte.

Intervjun finns på aftonbladet just nu 13.04

Lar Göran Wennerholm säger är: ..... fortfarande saknas resultat från är obduktion av Lisa Holms kvarlevor.

Varför nöjer hans sig inte med att säga: endast resultatet från obduktionen av Lisa Holm.

Varför säga kvarlevor det anser jag är mystiskt.

Varför anser du att det är mystiskt?
2015-06-17, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Instämmer. Om man läser om GW senaste uttalande känns det som han är helt ute och cyklar. Flera av oss här har följt fallet mer än vad han gjort, det märks tydligt.

Men Leif GW vet med största sannolikhet hur lång tid det brukar ta att obducera och också tidsbestämma tidpunkten för döden. Så att påstå att han är ute och cyklar när det gäller det är skrattretande. Skulle ni andra här inne ha mer koll på det alltså? Dessutom har Leif GW med största sannolikhet kontakter och kan säkerligen få veta en hel del om fallet genom att bara ringa något telefonsamtal.
2015-06-17, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
"- Jag förstod att det var mycket liv här så jag tog min fyrhjuling och åkte ut, säger Clement till SLA:s utsände på plats i Blomberg.

I två timmar sökte han kring vandringslederna som finns runt i området.

- Det är en jobbig känsla att något sånt här hänt så nära. Det är en ung tjej. Och mysteriet - vad har hänt? Man vill ha en lösning så fort som möjligt. Mest synd tycker jag om föräldrarna, säger Clement."

Håller med, låter som att han försöker vara så tydlig som möjligt med att han hjälper till i sökandet. Han är orolig för att han ska bli upptäckt. Vet han något?
precis kolla upp denna clements....
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Skenet kan bedra, dock kan man jämföra brottets utförande med de misstänkta och se om det stämmer med hur det brukar se ut. Nu talar jag om kaotiska eller organiserade gärningspersoner, vilken kategori skulle du vilja placera bröderna i, och stämmer det med vad gärningspersonen har gjort med offrets tillhörigheter och offret som sådant, samt var de bor, civil status m.m.

Det finns många brott som avviker från statistiken. Om vi utgår från liknande fall stämmer det att majoriteten är straffade sedan tidigare, lider möjligtvis av någon personlighetsstörning/psykopati, är ofta ensamma gärningsmän och i de flesta fall är det ett sexuellt motiv bakom och i viss mån rånmotiv. 10% av dessa fall avviker dock från statistiken och det kommer alltid finnas en tiondel som gör det. Att förlita sig på statistik är brukligt när det kommer till kriminologi men man måste alltid se till omständigheterna.

Niklas Lindgren är ett exempel på någon som avviker från statistiken. Ostraffad sedan tidigare, gift och har barn. Beskrevs som skötsam och trevlig av sina arbetskollegor och anhöriga. En tiondel av våldsbrottslingarna, eller mindre (är inte 100% säker på statistiken här) kan beskriva som "skötsamma". Jag vet inte hur det förklaras ur ett sociologiskt perspektiv eller psykologiskt perspektiv, men oftast har dessa haft en gynnsam uppväxt. Hade de vuxit upp i dåliga förhållanden, hade de fallit i brott tidigare.
Medlem
Kan ni vara snälla att sluta spekulera i om det är någon annan, snälla?!

Citat:
Häktningsdomaren skrev "delaktighet i mord" i protokollet. Det skulle vara "mord". Missen vid häktningen av dem som misstänks ha mördat 17-åriga Lisa Holm ledde till en del spekulationer kring vad de egentligen var misstänkta för.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20982140.ab

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in