2015-06-16, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Den boken finns på svenska. Finns nog att låna här och var.

Ska du tjäna pengar på sikt gäller det att du klarar av att skydda dina investeringar. Innan du lärt dig sprida risker och innan du byggt upp ett kapital stort nog att behöva skydda kan du gott börja de närmsta månaderna med att ha pengarna på sparkontot.
Med mobilt bank-ID kan du på några minuter få 1,15% ränta hos Santander Consumer Bank, med statlig insättningsgaranti och fria uttag.

Där kan du ha dina sparpengar tills du läst på och känner dig torr bakom öronen att börja placera annorlunda.

Okej lite det jag hade tänkt på också att spara pengarna på ett sparkonto tills jag har tillräckligt med kunskap för att ge mig ut i djungeln, jag kommer iallafall att fortsätta att köpa aktier i Skanska B för 600kr i månaden tillsvidare.

1,15 % är inte det ganska låg ränta eller är jag ute och snurrar? Om man vill ha bäst ränta under en säg 1 års period vilket sparkonto bör man satsa på då? Är Santander Consumer Bank bäst då?
Senast redigerad av Aidegaren 2015-06-16 kl. 22:35.
Citera
2015-06-17, 11:54
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aidegaren
1,15 % är inte det ganska låg ränta eller är jag ute och snurrar? Om man vill ha bäst ränta under en säg 1 års period vilket sparkonto bör man satsa på då? Är Santander Consumer Bank bäst då?

Räntor går upp och ned, just nu är det extremt låga räntor. Sveriges riksbank har satt räntan till minus(!) 0,25% vilket innebär att de banker som placerar pengar hos Sveriges riksbank får tillbaks mindre pengar än de satt in.
Det gör å andra sidan att folk kan låna miljonbelopp och betala under 1% i ränta på sina bostadslån. Också det naturligtvis historiskt lågt.

På compricer kan du jämföra räntor, bara googla och sök. Santander Consumer Bank ger om jag såg rätt 1,15% och då har du fria uttag, ingen bindningstid och statlig insättningsgaranti.
Du kan säkert bli erbjuden många procents ränta om du är beredd att slopa den statliga insättningsgarantin men då kan du lika gärna låna ut pengarna till någon kollega som sitter i skiten.

Ett annat tips om du vill ha garanterat bra ränta är att du sätter in pengarna på ditt skattekonto. Du får bättre där än av Swedbank, Handelsbanke, Nordea och SEB iaf. Garanterat.
Citera
2015-06-17, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Räntor går upp och ned, just nu är det extremt låga räntor. Sveriges riksbank har satt räntan till minus(!) 0,25% vilket innebär att de banker som placerar pengar hos Sveriges riksbank får tillbaks mindre pengar än de satt in.
Det gör å andra sidan att folk kan låna miljonbelopp och betala under 1% i ränta på sina bostadslån. Också det naturligtvis historiskt lågt.

På compricer kan du jämföra räntor, bara googla och sök. Santander Consumer Bank ger om jag såg rätt 1,15% och då har du fria uttag, ingen bindningstid och statlig insättningsgaranti.
Du kan säkert bli erbjuden många procents ränta om du är beredd att slopa den statliga insättningsgarantin men då kan du lika gärna låna ut pengarna till någon kollega som sitter i skiten.

Ett annat tips om du vill ha garanterat bra ränta är att du sätter in pengarna på ditt skattekonto. Du får bättre där än av Swedbank, Handelsbanke, Nordea och SEB iaf. Garanterat.

Okej.. Har kikat på lite olika alternativ och då verkar ju faktiskt Santander vara bäst trots avgiften på 1% att ta ut men pengarna ska ju ligga på kontot ändå.
Citera
2015-06-17, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aidegaren
Tjena!

18 årig grabb här som precis börjat tjäna pengar, har en lön om cirka 24.000kr i månaden och den kommer gradvis att öka för att sedan stagnera på 35-38.000 i månaden om cirka 2 år därför känner jag att jag kan stoppa undan en del pengar för framtida behov som t.ex bostad eller ytterligare investeringar och varför inte göra detta på mest effektiva sätt.

Jag har försökt läsa till mig en del men det är ändå väldigt mycket som är oklart, är det någon som kan ge en ett hum om vilka böcker man ska läsa eller föreningar man ska gå med i eller kurser man ska gå för att kunna lära sig om aktiehandel och att spara i fonder m.m?

Jag är ingen lat 90-talist utan jag har inga problem att lära mig men jag skulle behöva en lite vägvisning bara eftersom jag inte känner någon som håller på med dylikt!

I dagsläget investerar jag runt 600kr i månaden på Skanska B aktien då jag förstått att det är en bra aktie som är stabil och bra för långtidsinvesteringar.

Jag har ett Avanza konto.

Alla tips mottages gärna, tack på förhand!

Hade jag varit 18 hade jag startat en utdelningsportfölj med stabila aktier som ger utdelning varje år (Ränta-På-Ränta effekten)

http://oberoendeprivatekonomiskradgivning.blogspot.se/p/gratis-ebok.html Där har du en bra nybörjarbok.

http://www.nordea.se/privat/sparande/sparkalkyl-manad.html här kan du leka runt lite med siffror (10% i avkastning är väl standard som mål)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in