Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-17, 02:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Att hon har blivit överfallen strax efter sms:et är nog uppenbart eftersom hon då skulle ha lagt telefonen i innerfickan på jackan men hann aldrig göra det. Och det första en gärningsman skulle göra är väl inte att leta efter en telefon om man överfaller någon. Då borde det ha gått längre tid innan telefonen dog, kan man tycka.

Det beror väl på varför man överfaller någon, har man bara ligga i huvudet är väl telefonen kanske ointressant.
2015-06-17, 02:47
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AREA-51
Att hon har blivit överfallen strax efter sms:et är nog uppenbart eftersom hon då skulle ha lagt telefonen i innerfickan på jackan. Och det första en gärningsman skulle göra är väl inte att leta efter en telefon om man överfaller någon. Då borde det ha gått längre tid innan telefonen dog, kan man tycka.

Precis!

Tittade på den här bilden nu: http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2817wgp&s=8#.VYDB3kaLVoN

Men om vi ponerar då att hon går mot mopeden och kollegorna mot parkeringen. Så säger vi att en av bröderna står utanför och får syn på henne eller liknande. Vore det inte rätt noterbart om denne genade över vägen ungefär när kollegorna svänger ut? För om Lisa gått till sin moped direkt så borde hon ju åka ut ungefär samtidigt, eftersom avstånden verkar vara lika långa från husknuten mot ladan till båda fordonen, vilket hon inte gör...

Teorier om detta då?
2015-06-17, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realgg
En vild spekulation. Kan det vara något som ramlade/flög från taket där bröderna jobbade och rakt ner på henne..

Ner från taket korsa landsvägen vidare över en parkering
för att slutligen runda ett hus och sedan träffa Lisa. Tjaa nääää.
2015-06-17, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av realgg
En vild spekulation. Kan det vara något som ramlade/flög från taket där bröderna jobbade och rakt ner på henne..

Lätt en av de mer sansade spekulationerna i tråden. Jag är inne i liknande tankegångar, att det hela börjar med en tragisk olycka av något slag som sen spårar ur. Inte alls orimligt att Lisa träffades av någonting som flög ner från taket, t.ex. en dåligt förankrad takplåt, med tanke på att det tydligen blåste hårt nog för att folk ska teorisera om att mobiltelefoner flyger iväg och liknande varpå de häktade får panik och fattar det första av en rad irrationella beslut och släpar iväg Lisa från platsen.

När de väl sansat sig lite så har hela situationen redan eskalerat till helt galna proportioner varpå de inte ser något annat val än att fortsätta försöka dölja allt. Människor i chock tenderar att fatta konstiga beslut som från utsidan ter sig helt orimliga men som för de inblandade för stunden verkar fullständigt logiska, litauer fungerar knappast annorlunda i det avseendet.

Jag har samtidigt svårt att få ihop de få "fakta" som finns så att de passar något av de alternativ som innebär att Lisa skulle ha attackerats avsiktligt, på de sätt som teoriseras i tråden, utan att göra väldigt stora antaganden.
2015-06-17, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jo men är man anställd & arbetspasset slutar 18.00, vad kan då en söndagskväll vara så pass brådskande att man måste lämna 5 minuter tidigare, klockan 17.55? Kan ju knappast haft en tandläkartid eller varit illa tvungen att hämta barn på dagis, om man säger så... Och en anslutande buss, det kan den 4:e kollega knappast heller ha haft, i och med att 4:e kollegan sägs ha haft mopeden parkerad bredvid BO:s

Jag gillar inte slumpen, så jag finner ändå detta intressant. Vad för slags skäl kan en anställd ha en söndagskväll, för att vara så illa tvungen att sluta 5 minuter tidigare? En släkting på sjukhus?
Kan finnas hur många skäl som helst, personen kanske brukade komma tidigare och gå lite tidigare. Kaffet kanske var tomt och inga sena gäster, hon hade gjort sitt och var klar. Varför stå och vänta av tiden, var det en sådan arbetsplats där det krävdes?
2015-06-17, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Kan finnas hur många skäl som helst, personen kanske brukade komma tidigare och gå lite tidigare. Kaffet kanske var tomt och inga sena gäster, hon hade gjort sitt och var klar. Varför stå och vänta av tiden, var det en sådan arbetsplats där det krävdes?

Saken är den att det är just söndag & att det handlar om enbart 5 minuter. Vad kan vara så brådskande att man måste lämna 5 minuter i förtid? Hade 4:e kollegan slutat tidigare med någon timme eller två, då hade jag nog inte reagerat, då hade jag tolkat det som att 4:e kollegan jobbade deltid eller var först på plats. Det är just det att det handlar om enbart 5 minuter.
2015-06-17, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensånTyrjaghar
Jag har undrat en hel del över tiden från det att Lisa skiljs från sina arbetskamrater och går runt hörnet till sin moped, klockan är då ungefär 18.10. Rebecka och Lowa låser cafét och sätter sig i bilen och åker iväg. Så de ser förmodligen inte Lisa då? Inte förrän 18. 23. skickar Lisa ett sms om att hon är på väg hem. De där tretton minuterna kan inte de ha berott på att hon då snackar lite med en av bröderna, förmodligen den yngre av dem och när hon känner att samtalet inte kommer någon vart mer skickar hon iväg sitt sms.
Sex minuter senare fungerar inte hennes telefon längre. Det är förmodligen där som nånting händer. Kanske den yngre brodern ( om det nu är han, men han känns f t mest trolig ) missuppfattar eller på något sätt tar illa vid sig av att Lisa, som han möjligtvis känner sig dragen till, håller på med sin iPhone när han har ett samtal med henne. Ett samtal som för honom har en helt annan innebörd än den har för Lisa. Därifrån eskalerar det hela.

Hade Lisa känt något slags obehag då hon skickar iväg sitt sms så hade hon väl hellre ringt till sin farsa och sagt någonting.
Kan det inte ha tagit fem minuter att gå till gaveln och runt till mopeden, klätt sig och skickat sms?
2015-06-17, 02:55
Medlem
p0tatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS
Lätt en av de mer sansade spekulationerna i tråden. Jag är inne i liknande tankegångar, att det hela börjar med en tragisk olycka av något slag som sen spårar ur. Inte alls orimligt att Lisa träffades av någonting som flög ner från taket, t.ex. en dåligt förankrad takplåt, med tanke på att det tydligen blåste hårt nog för att folk ska teorisera om att mobiltelefoner flyger iväg och liknande varpå de häktade får panik och fattar det första av en rad irrationella beslut och släpar iväg Lisa från platsen.

När de väl sansat sig lite så har hela situationen redan eskalerat till helt galna proportioner varpå de inte ser något annat val än att fortsätta försöka dölja allt. Människor i chock tenderar att fatta konstiga beslut som från utsidan ter sig helt orimliga men som för de inblandade för stunden verkar fullständigt logiska, litauer fungerar knappast annorlunda i det avseendet.

Jag har samtidigt svårt att få ihop de få "fakta" som finns så att de passar något av de alternativ som innebär att Lisa skulle ha attackerats avsiktligt, på de sätt som teoriseras i tråden, utan att göra väldigt stora antaganden.

Var det inte gästarbetarna som hade renoverat taket på kaféet? Ville släpa henne från platsen
2015-06-17, 02:56
Medlem
pyro860s avatar
Ang. mitt förra inlägg.

Alltså såhär tänker jag mig: http://i.imgur.com/DYB80To.jpg

Är det inte konstigt att hon inte hinner gå från husknuten där hon säger hejdå till kollegorna, starta och åka därifrån om nu GM befinner sig i ladan med dessa sträckor? Då förutsätter vi ju givetvis att hon gått direkt till mopeden, men det skulle ju kollegorna antagligen sett om hon inte gjorde.. Right?
2015-06-17, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToxS

Svårt att tro att det skulle kunna hända utan något blod.
2015-06-17, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Saken är den att det är just söndag & att det handlar om enbart 5 minuter. Vad kan vara så brådskande att man måste lämna 5 minuter i förtid? Hade 4:e kollegan slutat tidigare med någon timme eller två, då hade jag nog inte reagerat, då hade jag tolkat det som att 4:e kollegan jobbade deltid eller var först på plats. Det är just det att det handlar om enbart 5 minuter.
Men varför ska människan stå och invänta klockslaget om hon är klar och färdig med jobbet?
2015-06-17, 02:58
Medlem
Algifaris avatar
Angående motiv till mordet har jag tänkt på tre orsakskategorier, samt deras relation till mordet.

Mord på grund av:
1. Kriminell verksamhet/ekonomisk vinning: Mord med koppling till kriminellt leverne som ett sätt att vinna makt eller pengar i dagliga livet. Svårt att tro att dessa män som gästarbetar i Sverige för att försörja sig har någon koppling till kriminella gäng, de är dessutom inte kända av Litauisk polis. "Tillfället skapar tjuven"-förklaringen känns även långsökt. Bröderna har inte gjort inbrott i kaféet, mopeden är orörd, kontokorten har inte utnyttjas, och då de jobbar i närheten finns stor risk att de skulle kännas igen av LH förr eller senare varför den ekonomiska vinningen inte motiverar mordet (såvida det inte var en olycka).

2. Personliga motiv: Förklaringen finns i relationen mellan mördare och mördad. Mycket har spekulerats i en eventuell relation mellan MGM och LH, men det verkar mest luta mot att dessa var helt obekanta. Eftersom bröderna har jobbat nära LH finns dock möjlighet för interaktion, alt. har bröderna sett henne och på något sätt fått ilska nog för att motivera ett mord.

3. Sexualmord: Ett mer troligt motiv är att tysta LH i samband med eller efter en våldtäkt. Detta känns oerhört drastiskt och fenomenet överfallsvåldtäkt är ovanligt, våldtäktsmannen är oftast känd för offret. Dock finns ju möjlighet att LH interagerat med bröderna då de jobbade så nära, är det inte rimligt att dem drack kaffè där när dom tog paus? Ingen närstående har ju kommenterat något om händelsen i press så det är inte helt uteslutet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in