Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 23:46
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är naturligtvis trivialt. Men allt annat lika stöder det åklagarens case också rent objektivt om h*n har fått en tingsrättsrådman till att gå med på att sannolika skäl föreligger. Problemet här i tråden är ju att de som har kärat ner sig i den ena eller andra flugiga alternativhypotesen totalt vill avfärda häktningsbeslutet: Nejnej, ett häktningsbeslut i domstol betyder ingenting, domstolar kan minsann ha hur fel som helst. Minns Tomas Quick! Minns Catrine da Costa!

Och visst kan det visa sig a posteriori att ett enstaka domstolsbeslut är fullständigt åt helvete. Men det innebär inte att det är intellektuellt hederligt att anta det a priori bara för att domstolsbeslutet i fråga går mot ens osorterade tyckanden i frågan, som man har befordrat upp till teori.

Jag är benägen att hålla med dig om att gemene man inte ska låsa sig fast vid varken det ena eller det andra. Oavsett vad det rör sig om.

Å andra sidan kan jag förstå att människor spekulerar i olika tänkbara riktningar. Just därför anser jag att det är väldigt viktigt att man inte anger sin egen tro eller tyckande som allena rådande med hänvisning till ens egen erfarenhet. Min erfarenhet är av en viss typ eller dignitet, men den ger mig ingen som helst rätt att applicera den på samtliga situationer som jag ställs inför.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xfiles
Polisen har inget konkreta/tekniska bevis om jag förstått rätt.

Finns det skoavtryck från MGM i ladan/boden som Lisa hittades? Har man funnit någon typ av DNA på dörren till ladan eller på Lisas kropp? Det känns bara spontant att om man begår ett mord borde det ju finnas en mängd med DNA och sko/handavtryck på aktuella platser (boden, bilen, kärran etc). Nu vet vi inte hur hon dog men är det av strypning bör det väl även finnas märken efter MGM kring Lisas hals etc.

Är det inte märkligt att det finns inget som tekniskt binder dessa tre till ett MORD? De märkte ju att sökningen efter Lisa drogs igång direkt så i ren panik måste ju något misstag av MGM ha begåtts när man velat bli av med kroppen.

Sedan räcker det också att man andas på en person utifrån det kan man hitta DNA. Men som jag såg på Aftonbladet tidigare idag så jobbar teknikerna på det och det tar tid att framställa allt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Jag var med i sökandet och kan avslöja att ena fyndet som gjordes i samband med ett fynd tillhörande Lisa var ett tomt cigarettpaket från Litauen. Därav gjorde polisen kopplingen till Litauerna

intelligent och kasta det där..... nästan för korkat
2015-06-16, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IreneHysteri
Två gifta bröder raggar på och vill ligga med 17 årig flicka 500m hemifrån? Bara sådär och de gifta männen klarar inte av ett nej? Så de slår ihjäl henne?
Känns det verkligen trovärdigt?

Konstigare saker har definitivt hänt i kriminalhistorien.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men pappan med militär var och letade samma kväll hon försvann. Det är väl rätt sannolikt att de frågar fol boende och i sina frågor kanske berättar åt vilket håll hon borde tagit vägen om hon uppgett att hon varit på väg hem. Att han stakar sig kan ju bero på att i det han intervjuas kommer att på att det kanske borde sett handsken om de fick kolla igenom ladan samma kväll hon försvann...d.v.s. han kanske kom på att det är konstigt den ligger där för dem att finna men inte vill säga det till reportern utan hellre redogör för polisen om han finner det märkligt den ligger där.
Och pappan var på plats långt senare än 30 min.
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legolasnilsson
Jag var med i sökandet och kan avslöja att ena fyndet som gjordes i samband med ett fynd tillhörande Lisa var ett tomt cigarettpaket från Litauen. Därav gjorde polisen kopplingen till Litauerna

Hittades paketet i direkt anslutning till Lisas tillhörighet eller i närheten? Var gjordes fyndet? Var det på en plats de nu MGM kan ha befunnit sig på (hem, arbete, närområdet, väg) eller är det en plats de inte har ngt där o göra.

Om MGM spritt ut hennes saker hur puckat är inte detta då att de inte lägger märke till ciggpaketet?
Senast redigerad av Xfiles 2015-06-16 kl. 23:50.
2015-06-16, 23:48
Medlem
PierreochThomass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nosskirneh
Först och främst, nej.

Sen, ifall ditt parallella universum mot förmodan skulle existera. Tror du inte att männen vid det här laget skulle berättat detta?

De kanske inte vet att det är Arn* J*nsson som har gjort det?
Medlem
mikkelbergs avatar
Genom en iscensatt häktning hoppas polisen fortfarande på att den stora fisken skall "göra det där misstaget" o hamna i nätet

Tror inte de heller vill att deras nyckelvittnen skall hamna i klorna på nån lynchmob medans bevis samlas ihop.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag tror också att de blev panikslagna av att allt gick så fort alltifrån pappans snabba anmälan till att MPS sattes in i sökningarna. De hade säkert inte räknat med att det skulle bli en sådan enorm uppslutning som det kom att bli.

All denna enorma aktivitet och intresse måste ha gjort dem verkligen panikslagna.

Det tror jag också. Inget som dom kunde ha förväntat sig. Och så snabbt!

Kl 20.00 var pappan där med kolleger från FM. Kl 22.00 var Polisen inkopplad och knackade på dörren.

Sedan 1000-tals människor från MPS, Personer till häst, Poliser "en masse" med hundar, helikoptrar i luften mm

Det var nog inte förväntat.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
intelligent och kasta det där..... nästan för korkat

Exakt ! "Nästan" var ordet
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macca2013
Så åklagaren kan ha försökt att få till en häktning for mord, men rätten tyckte inte att de bevisen de har räcker och gick bara med på delaktighet till mord?
Effekten blir ju densamma, för häktade ör de likafullt. Jag kan tänka mig att domstolen med sin ovanliga formulering vill markera att det ännu är oklart exakt vem av bröderna som har gjort exakt vad. Det behöver inte betyda att bevisningen för delaktighet är svag alls.
2015-06-16, 23:49
Medlem
Jag är otroligt fundersam angående eventuellt motiv, spontant känns sexualmotivet ganska självklart men då MG är bröder så börjar man ju undra. Dessa killar skulle annars kunna vara hyrda för att städa upp och göra sig av med bevis, ja det känns troligare. Jag återkommer när jag fått fler uppslag.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in