Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 20:10
Medlem
MsCredits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Nu har jag sökt lite i forumet och inte hittat svar. Men var inte någon av bröderna kända av litauisk polis? Den yngre eller äldre, eller båda?

Känd på vilket vilka sätt av litauisk polis?

Våldsbrott, stölder, utpressning???

Hade dom giltigt tillstånd att uppehålla sig mer än tre månader i Sverige, eller arbetade dom svart?

Den yngre brodern var misstänkt för att en tv försvann från en transport, där han tidigare jobbat.
2015-06-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
Varför just detta BO isåfall? Varför denna dag när hon körde moped och blev kvarlämnad sist av alla? Varför har inte det skett tidigare om nu den skyldiga gått runt här i åratal? Hata slumpen!
En våldtäcktsman kan begå brott i perioder han kanske har sysslat med detta hemma i Litauen och sedan när han kommer till Sverige står han emot så gott det går och det höll tills nu !! Var det inte så med Hagamannen att han hade flera års avbrott från sina överfall?
2015-06-16, 20:11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallis
Nu har jag sökt lite i forumet och inte hittat svar. Men var inte någon av bröderna kända av litauisk polis? Den yngre eller äldre, eller båda?

Känd på vilket vilka sätt av litauisk polis?

Våldsbrott, stölder, utpressning???

Hade dom giltigt tillstånd att uppehålla sig mer än tre månader i Sverige, eller arbetade dom svart?

En tv försvann i samband med den ena GM's jobb som han sedan dömdes för. Det är allt.
2015-06-16, 20:12
Medlem
kuddprutte68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Kan det inte vara så att de skyller på varandra som i Lindome-fallet? Och innan DNA eller annat bevismaterial bevisar den enes eller andres skuld så används termen "delaktighet".
Kanske även finns en chans att de båda har lämnat spår och därför gör det omöjligt att bevisa vem som var mördaren.

Citerar även mig själv:

Citat:
Ursprungligen postat av kuddprutte68
Hoppas att det INTE slutar som i Julia Olteanu-fallet 1998.

Citat från Expressen för er som inte var med:

"Julia Olteanu var bara 18 när hon ertappade två tjuvar nära sin bostad i Höganäs. Tingsrätten konstaterade att minst en av männen slagit ihjäl henne. Men båda friades när de skyllde på varandra. Domstolen kunde inte välja vem i duon som skulle fällas för mordet.
Än i dag är pensionerade polisen Per-Åke Åkesson förundrad:
- Jag begriper inte hur tingsrätten kunde komma till en sådan slutsats.
Hans egen mening är klar:
- Båda borde kunnat dömas. För mig är mordet på Julia uppklarat. Det finns ingen annan gärningsman, slår Per-Åke fast."

Fortfarande bara polisiärt uppklarat. Killarna går fria.

Låt oss hoppas som fan att det inte slutar så.
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Säkerhetspådraget kan nog kopplas till allmänhetens indignation men det går inte att undgå att misstänka att pappans bakgrund spelat in. Skulle vara intressant att se hur långlivade de blir utanför fängelset i händelse av frikännande...

Om de blir frikända så lär väl knappast bo´s pappa dräpa männen... och inte någon annan heller, det kan förstås bli helt andra följder om de döms och blir släppta efter ett år som de flesta dräpare blir... då kan jag tänka mig att någon vidtar åtgärder... men det är många internetcowboys och lite action, det brukar bara vara tomt prat.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har nämnts här att åklagaren inväntar teknisk bevisning. Betyder de att man har teknisk bevisning (sperma, hårstrån etc) som man inväntar svar på? Eller ett man fortfarande letar efter teknisk besvisning, att man gräver och samlar in.

Både och gissar jag.
2015-06-16, 20:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag vet inte om de är skyldiga eller inte. Jag tycker också att rådmannens förklaring till att båda männen häktades för ''delaktighet i mord" är lite konstig. Varför skulle inte båda kunna häktas för mord? Eller är det omöjligt att två personer kan ha mördat en person?
Kan detta vara delaktighet?
Brottsbalk (1962:700): 23 kap. Om försök, förberedelse, stämpling och medverkan till brott

Citat:
4 § Ansvar som i denna balk är föreskrivet för viss gärning skall ådömas inte bara den som utfört gärningen utan även annan som främjat denna med råd eller dåd. Detsamma skall gälla beträffande i annan lag eller författning straffbelagd gärning, för vilken fängelse är föreskrivet.
Den som inte är att anse som gärningsman döms, om han har förmått annan till utförandet, för anstiftan av brottet och annars för medhjälp till det.
Varje medverkande bedöms efter det uppsåt eller den oaktsamhet som ligger honom till last. Ansvar som är föreskrivet för gärning av syssloman, gäldenär eller annan i särskild ställning skall ådömas även den som tillsammans med honom medverkat till gärningen.
Vad som sägs i denna paragraf skall inte gälla, om något annat följer av vad för särskilda fall är föreskrivet. Lag (1994:458).
Men om båda är skyldiga till delaktighet förutsätter det en tredje gärningsman.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Vi kan nog vara säkra på att det redan finns tekniska bevis, men de måste ju tas fram genom obduktion, dna-analyser, och andra tekniska undersökninar... det lär finnas en och annan lämning efter gm på bo eller i anslutning till fynden, det var ju bara lite väl slumpartat att just den ene misstänkte råkade ta i ett av bevisen, och lite väl otroligt att mamman till männen kom ihåg att de pratat och kunde garantera att de satt och fikade just när bo försvann.

Jag tror att det kommer att gå att hitta ett vittne som sett männen eller mannen vid vägen vid tiden för bo försvinnande, det borde rimligtvis vara en och annan bilist som åker förbi på den vägen vid den tiden på kvällen, å andra sidan var det ju söndag och många låg väl med ångest och bakfylla inför den stundande veckan på ett tråkigt kneg.

Det vittnesmålet är knappast värt något nu när bilder är publicerade på männen, kan ju vara vilken tok som helst som får för sig att vittna emot männen.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle tro att det har gått till så här:

Man bestämmer sig för att överfalla och våldta flickan. Kanske under inflytande av något
rus även om nu mamman hemma i byn i Litatuen påstår att båda bröderna är mycket
återhållsamma med alkoholen.
Man får med Lisa in i en lada och där turas man om att förgripa sig på henne.
Eftersom man inte vill att hon ska skvallra om vad hon varit utsatt för och av vilka så tar
man beslutet att ha ihjäl henne.
Antingen genom strypning eller så har man bankat en hammare eller annat verktyg i hennes
skalle tills livet släcktes ut. Finns förstås andra tänkbara sätt de dödat henne på men håller
något av dessa som troligast.

Båda bröderna har alltså våldtagit i detta scenario. Sedan vet man aldrig om de även hjälpts
åt med mördandet. En håller fast, en stryper eller slår. Båda är väl skyldiga då till mord.
Sedan får den där frugan till den ene så småningom vetskap om vad som hänt men
möjligen undanhåller man att maken varit delaktig i "processen" och att han bara
blivit indragen i eländet genom att broderns begär efter lammkött blev honom övermäktigt
och att han förgick sig våldsamt mot den svenska servitrisen vilket denne råkade ramla
rätt in efter att det hela slutat så illa att flickan dog.
Frugan är sedan tidigare förmodligen hållen i strama tyglar och fogar sig i situationen
och blir behjälplig att placera ut diverse föremål tillhörande offret i akt och mening att
förvilla antagligen.
Inga smartskallar direkt någon av dem. Utesluter inte att tanten hamnat i en sån mental
press att hon inom en överskådlig framtid bryter samman och berättar alltihop som hon vet.
Fast det där öststatsfolket brukar vara rätt hårda och kalla inombords så det kan mycket
väl hållas knäpptyst och framhärdas i oskuldstjafset. Både från hennes sida och brödernas.

DNA om dom förgripit sig på henne? Jag kan lova dig att du är helt jävla fel på det! Lika fel som polisen. Förhörsledarna har garanterat satt extremt stor press och brutit ner kvinnan i flera timmar. Hon hade erkänt tro mig. Jag tror dom sitter där dom sitter för fallet blivit en så stor nyhet i all media, polisen måste visa resultat!

Jag är övertygad om att dessa 3 kommer släppas
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
En tv försvann i samband med den yngre GM's jobb som han sedan dömdes för. Det är allt.

Fullständigt fel, Det var den äldre brodern och det var inget han dömdes för utan blev skyldig att ersätta en försvunnen TV.
Medlem
När tror ni fupen är klar??
2015-06-16, 20:14
Medlem
Glufses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det har nämnts här att åklagaren inväntar teknisk bevisning. Betyder de att man har teknisk bevisning (sperma, hårstrån etc) som man inväntar svar på? Eller ett man fortfarande letar efter teknisk besvisning, att man gräver och samlar in.
Skulle inte brottsrubriceringen då innefatta våldtäkt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in