2015-06-16, 14:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sanchezest90
Häktas utan teknisk bevisning? Låter skumt.

Går väl bra. Med största sannolikhet har dom omfattande förhören med en och en av dom misstänkta avslöjat slirigheter, motsägelsefulla uppgifter och ljug. Bara en spekulation från min sida, jag tillhör ju inte FB:s deckarelit.
2015-06-16, 14:46
Medlem
Det står att Aftonbladet har en livesändning angående häktningsförhandlingarna som är nu. Men när man tar upp och lyssnar på den så säger de bland annat: aftonbladet kommer sända live här ifrån när häktningsförhandlingarna börjar nu i eftermiddag ? Kan ju inte säga att det låter speciellt live, förhandlingarna har ju redan börjat plus att klockan är kvart i 3.
Medlem
Kravallens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorillabas
Dagens tidning i Litauen
http://www.ladda-upp.se/files/2015/b152697.jpg
Här snackar vi och visar vad det är för avskum som är misstänkta!! Ta lärdom AF Expressen KvP GT osv osv!!!

Vanligt i Baltisk media att man direkt hänger ut folk som kört rattfulla bla . Inget snack - direkt ut med nunan på nyheterna.
Moderator
OYs avatar
Jag sticker ut med något så ovanligt i den här tråden som ett upprop till genuina flashbackdetektiver, fortsätt att gräva så att vi överröstar tyckare, styrkekramare och besserwissers, jag är intresserad av hur många som arbetar på säteriet, verkar inte finnas en enda människa i den här tråden som kan upplysa om det.

Om det visar sig att de frihetsberövade inte är skyldiga, vilket jag inte är så säker på att de är, så springer mördaren lös. Att det är någon med anknytning till säteriet är jag nästan övertygad om, i det perspektivet är det intressant att veta om det finns någon jämnårig med Lisa som kan komma i fråga.

Jag har helt enkelt svårt för att se de här männen begå det här brottet gemensamt, och dessutom få med sig en av brödernas syster på en sån här grej. En knäppgök är en sak, men tre under samma tak, tveksamt.
2015-06-16, 14:47
Medlem
Wikipedia om ”misstankegrad”:

De säger sig inte ha teknisk bevisning men ”Det är helhetsbilden av allt vi tagit in under utredningen som gör att jag anser att det är sannolika skäl.
Känns som det skulle ligga närmre Skäligen misstänkt än På sannolika skäl misstänkt men åklagaren hoppas den starkare graden för att vinna mer tid för att få ihop teknisk bevisning och vittnesmål. Med tanke på den mediala uppmärksamheten är där förstås press på tingsrätten att acceptera det.

Hur lång tid tar det att få fram fingeravtryck? GM känns som om de handlat i panik, men inte lämnat några fingeravtryck?
2015-06-16, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Jag säger inte att det alltid är befogad med stängda dörrar, allt jag sa var att det kommer bli så och att grunden härför är de lagrum jag tidigare presenterat.

Huruvida det är förenligt med offentlighetsprincipen är en fråga för en annan dag.

Men du kan väl medge, att offentlighetsprincipen kommer mer och mer på undantag i Sverige, just för att "de" kommer undan med det!

Jag tycker faktiskt HusvagnsSvensson har en viktig poäng, med att ta upp denna fråga.

Vi, allmänheten har ett befogat intresse att bevaka att det går rätt till i domstolarna. Personligen så välkomnar jag medias intresse för rättegången. Det vore intressant med mer om sakfrågan, i stället för spekulationer och trakasseri av anhöriga för att sälja lösnummer.

Medias uppgift borde vara att granska makten och rättsväsendet och att höja upplagorna som en följd av seriös journalistik. Att köpa en tidning ger inget, rubrikerna är tomma, för det finns inget innehåll i texten. Rena rama lurendrejeriet!

Varför hakar inte pressen på och skriver om hur journalisters arbete försvåras av att offentlighetsprincipen sätts på undantag, allt oftare utan vettiga grunder? Särskilt då de tycker vi "hatar" på nätet när vi läser trådar, i stället för att läsa deras tidningar.

Varför inte i så fall intervjua åklagaren och få den vägen en motivering till varför det är så hemligt. Vi är många som skulle nöja oss om det var ett väl motiverat svar på den frågan. Om svaret var utifrån gällande rättsordning, så klart!
Medlem
Djävulens advokat på Svt chatt..

Claes B: Tack för er rapportering. Det här fallet berör och upprör oss alla oavsett var vi bor. (bor själv i France). Omständigheterna och de uppgifter som kommit fram är dessutom mycket speciella. Polisen har uppenbarligen hittat en bevis som fått åklagaren att yrka häktning på sannolika skäl. Nu är det bara att hoppas att försvaret är så pass vaket och starkt nog att stå emot trycket att de också lyfter fram de omständigheter som klart talar emot att deras klienter är skyldiga. Det finns nämligen ett antal sådana omständigheter och därför bör alla vara väldigt försiktiga med att uttala sig om skuld till att en domstol får avgöra.

Claes B: Om de nu velat fly så hade de väl gjort det tidigare. De visste ju på ett tidigt skede att de var misstänkta eftersom polisen tog DNA på dem från första början. Om de nu lyckats dölja överfalla Lisa vid kafét utan att lämna minsta spår så är det ju också väldigt konstigt att de också inte gömde undan handsken de själva hittade på måndagen. Varför överlämna handsken till polisen och sedan också sprida spår i sin egen närhet som bara pekar ytterligare på deras skuld? Jag bara förutser att dessa frågor kan besvaras av åklagren samtidigt som han lägger fram andra starka bevis mot dem som sträcker sig längre än till ett märkligt beteende.

Claes B: Noter att åklagren enbart bygger fortsatt häktning på risk för att de misstänkta kan kunna kommat att förstöra bevis eller fly. Det är i och för sig relevanta argument med lär inte hålla. Han måste ju framföra stärkta misstankar om brott och inget annat. Mycket märklig motivering man hörde....men det kan ju ha kompletterats med funna bevis som vi inte fick höra.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
En lång förhandling = ingen nackdel för åklagaren eftersom det innebär att det är mycket material som läggs fram

En lång överläggning = osäkerhet kring om personerna ska häktas

Det är min erfarenhet i alla fall och nu vet jag inte om tingsrätten har påbörjat sin överläggning?

För typ 3 minuter sen
Citat:
Överläggningen har inte börjat ännu.
2015-06-16, 14:50
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men du kan väl medge, att offentlighetsprincipen kommer mer och mer på undantag i Sverige, just för att "de" kommer undan med det!

Jag tycker faktiskt HusvagnsSvensson har en viktig poäng, med att ta upp denna fråga.

Vi, allmänheten har ett befogat intresse att bevaka att det går rätt till i domstolarna. Personligen så välkomnar jag medias intresse för rättegången. Det vore intressant med mer om sakfrågan, i stället för spekulationer och trakasseri av anhöriga för att sälja lösnummer.

Medias uppgift borde vara att granska makten och rättsväsendet och att höja upplagorna som en följd av seriös journalistik. Att köpa en tidning ger inget, rubrikerna är tomma, för det finns inget innehåll i texten. Rena rama lurendrejeriet!

Varför hakar inte pressen på och skriver om hur journalisters arbete försvåras av att offentlighetsprincipen sätts på undantag, allt oftare utan vettiga grunder? Särskilt då de tycker vi "hatar" på nätet när vi läser trådar, i stället för att läsa deras tidningar.

Varför inte i så fall intervjua åklagaren och få den vägen en motivering till varför det är så hemligt. Vi är många som skulle nöja oss om det var ett väl motiverat svar på den frågan. Om svaret var utifrån gällande rättsordning, så klart!

Jag kan medge att det i vissa fall finns skäl att ifrågasätta huruvida den iakttas eller inte, i detta fall tycker jag emellertid inte den har åsidosatts, inte hitintills i vart fall.
Medlem
RobieBwois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
För typ 3 minuter sen

Gissar på att översättningen tar ett tag också. Vet inte hur lång tid en vanlig häktningsförhandling tar.
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djaoni
För typ 3 minuter sen

Har de överlagt i tre minuter nu?

Intressant. Tack för infon.
Medlem
hoppas dom inte glömmer kolla fingeravtryck på kvittot

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera