Citat:
Ursprungligen postat av
Tingsnotarien
Jag säger inte att det alltid är befogad med stängda dörrar, allt jag sa var att det kommer bli så och att grunden härför är de lagrum jag tidigare presenterat.
Huruvida det är förenligt med offentlighetsprincipen är en fråga för en annan dag.
Men du kan väl medge, att offentlighetsprincipen kommer mer och mer på undantag i Sverige, just för att "de" kommer undan med det!
Jag tycker faktiskt
HusvagnsSvensson har en viktig poäng, med att ta upp denna fråga.
Vi, allmänheten har ett befogat intresse att bevaka att det går rätt till i domstolarna. Personligen så välkomnar jag medias intresse för rättegången. Det vore intressant med mer om sakfrågan, i stället för spekulationer och trakasseri av anhöriga för att sälja lösnummer.
Medias uppgift borde vara att granska makten och rättsväsendet och att höja upplagorna som en följd av seriös journalistik. Att köpa en tidning ger inget, rubrikerna är tomma, för det finns inget innehåll i texten. Rena rama lurendrejeriet!
Varför hakar inte pressen på och skriver om hur journalisters arbete försvåras av att offentlighetsprincipen sätts på undantag, allt oftare utan vettiga grunder? Särskilt då de tycker vi "hatar" på nätet när vi läser trådar, i stället för att läsa deras tidningar.
Varför inte i så fall intervjua åklagaren och få den vägen en motivering till varför det är så hemligt. Vi är många som skulle nöja oss om det var ett väl motiverat svar på den frågan. Om svaret var utifrån gällande rättsordning, så klart!