Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Inte om det är så att hon gått över vägen för att hänga in en nyckel, vilket är fullkomligt logiskt på landet, vi vet dock ej om det är sant eller inte.
Men om så är fallet så har hon förmodligen gått till mopeden, ställt sin påse och satt i nycklarna, gått över vägen och haft ena handsken av för att hon hade mobilen i handen.

Återigen, vi vet ju såklart inte om detta har hänt men om det har så är det inte helt ologiskt med en olycka av något slag. Hjälmen bör hon haft på huvudet annars hade den nog också hamnat utefter vägen som telefon och skal.

Det som talar emot olycka är att det förmodligen inte finns några bromsspår vilket det borde finnas även om man inte sett personen förrän man kört på den.
Men det som även talar för att det inte finns bromsspår är att det kan ha gått så långsamt att hon knuffades till marken bara, eftersom det inte verkar finns blod eller andra spår på platsen.
Någon "räddade" bilolycksteorin igår (tror jag det var) genom att postulera att Lisa satte sig på mopeden, tappade/tog av ena handsken, möjligtvis i syfte att skriva SMSet eller sätta nyckeln i tändningen, varpå vinden tar handsken och blåser den över vägen. Lisa följer efter och blir överkörd. Handsken tar sig vidare till ladan.

Jag hatar mig själv för att komma med spekulationer i tråden, men å andra sidan är det inte min spekulation, utan jag bara återger ett scenario med smula elegans. Men, det finns bekymmer så klart. Om mopeden var på baksidan av caféet, är det en rätt lång väg för handsken att flyga. Och inga bilder, filmer eller reportrar har vittnat om att polisen skulle ha intresserat sig speciellt för själva vägavsnittet. En dödande olycka i hög fart torde ha givit spår, även om specifikt bromsspår saknas. En bil med skador på hade nog snabbare väckt misstankar, osv.

Men visst, idén är sympatisk. Det handlade inte om hänsynslösa sexualmördare, bara om omoget, oansvarsfullt och ogenomtänkt agerande efter en olycka.

Finns det stöd för denna idé? Nej, precis som för all annan spekulation. Inget stöd som skiljer denna idé från andra (förutom de stolligaste idiotidéerna).

Edit: Härifrån: (FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)
Senast redigerad av DjILY 2015-06-16 kl. 12:24.
2015-06-16, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Det finns några saker angående de misstänkta som gör mordet obegripligt för mig.

- De misstänkta är förmodligen duktiga lantarbetare/hantverkare som är mycket användbara på en stor lantegendom.

- De har haft förmånen att få återkomma till samma arbetsgivare för säsongsarbete mer än en gång.

- De hade stadiga inkomster som gav en levnadsstandard som deras landsmän i allmänhet inte kommer i närheten av.

Varför skulle de riskera detta förhållandevis privilegierade liv genom att skända och avliva en tonåring?

För att de hade krökat konstant under sin lediga dag?
2015-06-16, 12:19
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Det finns några saker angående de misstänkta och som gör mordet obegripligt för mig.

- De misstänkta är förmodligen duktiga lantarbetare/hantverkare som är mycket användbara på en stor lantegendom.

- De har haft förmånen att få återkomma till samma arbetsgivare för säsongsarbete mer än en gång.

- De hade stadiga inkomster som gav en levnadsstandard som deras landsmän i allmänhet inte kommer i närheten av.

Varför skulle de riskera detta förhållandevis privilegierade liv genom att skända och avliva en tonåring?
De kanske trodde de skulle komma undan utan att bli straffade? Överskattat sin förmåga och underskattat risken helt enkelt.

Jag tror de är pundare på halvtid. Ett amfetaminfestande som spårat ut.
2015-06-16, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Det är det jag menar med en ogenomtänkt handling, att det verkar oplanerat och lite panikartat.

Jo men borde de inte dumpat allt på samma ställe? Då hade det inte funnits ett spår att följa..
2015-06-16, 12:20
Medlem
Nietzschessons avatar
Live häktningsförhandling kl 13 via Göteborgsposten:

http://live.gp.se/Event/Haktningsforandling_fallet_Lisa_Holm
2015-06-16, 12:20
Medlem
Nemeths avatar
Citat:
Det finns några saker angående de misstänkta som gör mordet obegripligt för mig.

Det skulle de inte. Det finns inget motiv och det finns ingen logisk förklaring. Där båda saknas finner du sällan en gärningsman.

Jag är mer eller mindre helt säker på att vi pratar om vållande till annans död alternativt fel gärningsmän. Att bröderna begått ett överlagt mord är i min bok oerhört osannolikt vid det här laget, men jag står så klart inte över att ha fel.
2015-06-16, 12:21
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
Finns det någon rimlig förklaring till var för sakerna ligger utspridda på det sättet?
Ja, varför väljer man sprida ut saker från brottsoffret i omgivningen.
Det är en högst intressant fråga.
Det borde berätta en hel del om eventuella gärningsmannen.
Jag kan tycka att det låter ologiskt att försöka göra sig av med en kropp och samtidigt sprida ut offrets tillhörigheter. Det mest logiska borde väl vara att gräva ner alltihop.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee
Detta fick jag av en användare som ej kan posta ännu:
Citat:
Kan ej skriva på forumet
Hej.
Tänkte bidra med en grej jag hörde om Lisa Holm fallet.

Har en bekant som känner en tjej som jobbar på kafét.
Hon hade frågat Hur tjejen mådde och hur hon hade det.
Tjejen som jobbade med Lisa Holm hade då svarat att tänk alla gånger mamma och pappa var sena att hämta mej och de där killarna har stått och stirrat på oss.
Detta har tjejen berättat för polisen flera gånger. Och detta började också polisen jobba utifrån direkt efter att de pratat med de andra på fiket.

Här snuddar du nog på troligt scenario.
Lisa var ny, inte hunnit blivit 'äcklad' av dem ännu.
De ropade på henne ifrån ladan då de andra åkt, precis då hon skulle vrida om nyckeln på moppen(och sätta på sig handsken efteråt).
Hon gick dit för hon hörde inte pga hjälmen satt på huvudet och inte satte på sig handsken igen pga hon skulle ju starta moppen sen då hon kom tillbaka.

Sen var det kört......

Pappan mfl visste om problemet, därav Lisa inte tilläts åka själv.
Polisen visste om problemet därav det var fullt pådrag tidigt.

Mvh
Medlem
Förhandlingen startar runt 13.00 och kommer i tur och ordning hållas mot

1. Den yngre av dom två männen

2. Kvinnan

3. Storebror
2015-06-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uniko
1: https://www.facebook.com/edg*ras.pot*povas
2: https://www.facebook.com/r*migijus.pot*povas

1 * = a
2 * = e + a

http://imgur.com/a/4dHS9

Nummer 2 har massa "sexuella" bilder på sin facebook.
Håller med om att dom ser misstänkta ut men är dom verkligen plus 30?
2015-06-16, 12:23
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Någon "räddade" bilolycksteorin igår (tror jag det var) genom att postulera att Lisa satte sig på mopeden, tappade/tog av ena handsken, möjligtvis i syfte att skriva SMSet eller sätta nyckeln i tändningen, varpå vinden tar handsken och blåser den över vägen. Lisa följer efter och blir överkörd. Handsken tar sig vidare till ladan.

Jag hatar mig själv för att komma med spekulationer i tråden, men å andra sidan är det inte min spekulation, utan jag bara återger ett scenario med smula elegans. Men, det finns bekymmer så klart. Om mopeden var på baksidan av caféet, är det en rätt lång väg för handsken att flyga. Och inga bilder, filmer eller reportrar har vittnat om att polisen skulle ha intresserat sig speciellt för själva vägavsnittet. En dödande olycka i hög fart torde ha givit spår, även om specifikt bromsspår saknas. En bil med skador på hade nog snabbare väckt misstankar, osv.

Men visst, idén är sympatisk. Det handlade inte om hänsynslösa sexualmördare, bara om omoget, oansvarsfullt och ogenomtänkt agerande efter en olycka.

Finns det stöd för denna idé? Nej, precis som för all annan spekulation. Inget stöd som skiljer denna idé från andra (förutom de stolligaste idiotidéerna).

Nej inget stöd överhuvudtaget för mina spekulationer, bara ett försök att gå igenom de som är mest blötta och stötta här som olycka, sexuellt motiv, rån mm och komma fram till det mest rimliga.
2015-06-16, 12:23
Bannlyst
Förstår inte varför ni envisas med att påstå att det rör sig om en olycka, t.ex att litauerna ska ha kört på LH. Enligt polisen har mopeden inga synliga skador. Det finns inga spår om att en olycka ska ha skett på platsen heller.

Om det stämmer att litauerna skulle åka hem den här sommaren så tror jag på ett sexuellt motiv. Detta stärks också av att en av LH:s kollegor ska ha varit rädd för några män som stirrade på henne (litauerna?). Rånmotivet är helt uteslutet då dem tjänar förhållandevis bra litauiska mått mätt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in