Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-16, 11:59
Medlem
yoloitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMBe
För att det med 99,99% chans helt enkelt inte gick till så. Sen vet nog polis/åklagare mer om omständigheterna och detaljerna än oss.
Klart de vet mer. Det säger sig självt Men ändå. På vilket sätt har hon dött som säger att det "måste" vara männen som gjort det...
2015-06-16, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nomad101
Dom greps ej i sin bostad! vart har du läst det?

Njae.. de hämtades till förhör från bostaden, senare byggdes brottsmisstanken på och de vart delgivna misstanke och greps.
2015-06-16, 12:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kulpi
Jag har fått lära mig att man inte skall lyssna på allt som GW säger. Däremot är det ju fortfarande inte känt vem som låg bakom dubbelmordet i Linköping. Kan ju mycket väl vara en 13-17-åring, även om jag personligen har svårt att tro det. Därmed bör man inte avfärda det som om GW haft fel i just det fallet. Däremot finns det ju andra fall han själv erkänt att han gjort en felanalys på.

Vi går lite OT här men det som talar emot att det är en 13-17 åring som är GM i Linköping är att denna person hade varit fast för länge sen. Det finns inte en chans att en underårig person skulle kunna hålla det hemligt utan att man misstänker något, t.ex föräldrar eller annat folk i närheten. Därför är jag skeptisk till GWs teori.
Medlem
kebobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag är helt enig med dig min käre Watson. Det finns uppgifter som talar för att trion kan ha med saken att göra, men också sådant som talar emot.

Min bedömning, om det är bröderna --> dölja olyckshändelse. Om inte bröderna, en ung särling från trakten som också har en anknytning till säteriet --> sexuellt motiv.
Ptja.. om man nu kan spekulera..
Kan dom ha fått för sig att Lisa 'tagit' rysk/litauiskans jobb på kaféet och ville markera och allting spårat ur från där?..
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MegaSkurt
För att de är gästarbetare, de är där för att arbeta, och om du blir anhållen kan detta vara lite lurigt, så då kan det vara klokt att ringa arbetsgivaren och meddela sin akuta frånvaro…

Ja absolut tänkbart. Eller att relationen är så god med arbetsgivaren - tjänster och gentjänster - att det bara är den som har hållhake på de tre som också kan hjälpa dem ur knipan? Typiskt patron / klientförhållande. Jag vet att jag bara spekulerar och hyser inget tvivel om att dessa tre är inblandade på något sätt att städa. Men jag är ytterst tveksam till att dessa tre konspiratoriskt bragt Lisa om livet. Olycka? Mord? Utpressning mot bröderna för att få dessa "hjälpsamma och hyggliga" snubbar att städa undan ett brott?
2015-06-16, 12:01
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
Dt som talar emot bilolycka är att hon var redo att åka med nyckeln i låset och troligen med hjälmen på huvudet och att mopeden säkerligen inte har några nya skador.

Inte om det är så att hon gått över vägen för att hänga in en nyckel, vilket är fullkomligt logiskt på landet, vi vet dock ej om det är sant eller inte.
Men om så är fallet så har hon förmodligen gått till mopeden, ställt sin påse och satt i nycklarna, gått över vägen och haft ena handsken av för att hon hade mobilen i handen.

Återigen, vi vet ju såklart inte om detta har hänt men om det har så är det inte helt ologiskt med en olycka av något slag. Hjälmen bör hon haft på huvudet annars hade den nog också hamnat utefter vägen som telefon och skal.

Det som talar emot olycka är att det förmodligen inte finns några bromsspår vilket det borde finnas även om man inte sett personen förrän man kört på den.
Men det som även talar för att det inte finns bromsspår är att det kan ha gått så långsamt att hon knuffades till marken bara, eftersom det inte verkar finns blod eller andra spår på platsen.
Senast redigerad av DoktorWatson 2015-06-16 kl. 12:04. Anledning: tillägg
2015-06-16, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorWatson
Jag har inte en susning och vi vet inte om det stämmer heller, det enda vi har är rykten. Men det är förbryllande helt klart.

Fast nog vet vi att det var fyndet av "ett eller flera klädesplagg" tillhöriga Lisa som var det avgörande fyndet? Länk:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20971375.ab

Så då är frågan varför någon som "råkat" ha ihjäl någon skulle behandla kroppen med brist på respekt, t ex att klä av den. Detta klädfynd tycker jag talar emot olycksteorin.
2015-06-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
GW utgår alltid från statistik och det han lärt sig på högskolan som professor, men det är inte alltid statistiken som har rätt.
Statistik äger inga sådana egenskaper, att vara "rätt" eller "fel". Statistik är en vetenskap och den kan tillämpas rätt eller fel. GW har alla förutsättningar att hantera den riktigt, tror jag.
Citat:
Han har ju haft fel tidigare, som i dubbelmordet i Linköping där man utgick efter hans teorier om en ung gärningsman i åldern 13-17 trots att det inte finns något som talar för det.
Hur blir "ingenting talar för det" till fel? Det antyder att det finns goda skäl som talar emot och några sådana har iaf inte jag hört. Menmen, detta är fel tråd för Lindköpingsmordet.

GW resonerar a priori. Hans slutsats ska alltså ses i sådan kontext. Han har inte fel. GW kan vara lite klurig, aspig som han är dummar han inte ner argument utan förutsätter att lyssnaren/läsaren hänger med, kan läsa mellan raderna och begriper ganska mycket.

När GW har lärt sig mer om fallet (han verkar ju inte inläst eller involverad - då skulle han uttrycka sig annorlunda), kommer han säkert formulera om sig.

Självklart kan han ha fel, det kan alla. Men det han säger nu är giltigt, även om MGM är skyldiga, just eftersom han resonerar a priori. Det är viktigt att man förstår det.
Citat:
Vad gäller den tekniska bevisningen så är det lite märkligt att man inte kan binda någon av de MGM till LH. Förmodligen håller man på att analysera olika prover vilket kan ta ett par dagar extra.
Jepp, precis vad jag anser och det förstår nog många. Vissa saker kan ta långt mycket mer än dagar tillochmed.
Citat:
Angående mammans vittnesuppgifter om att litauerna har rört på handsken, hur kommer det sig att både litauerna och godsägaren plockar upp handsken? Hon säger ju bokstavligen att en av bröderna plockar upp handsken och lägger tillbaka den, precis som den svenska chefen. Den svenska chefen uppfattar jag är Arne Johansson.

Något stämmer inte med det här fallet.
Allt det där är rörigt. Hur vet mamman vad hennes pojkar gjort, vad är plausibelt att tala i telefon om? Vem, hur och i vilken ordning handsken är hanterad förefaller mig också väldigt osäkert. Ett ihopkok av trådsanningar, antaganden och mediasanningar och missuppfattningar, o.dyl. Jag väljer att inte tänka på handsken så mycket i väntan på FUP (något jag kan få vänta länge på, åtminstone till hösten).
2015-06-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Troligen att all deras kontakt med det svenska samhället skett via arbetsgivaren. Vilka språk pratar de förutom litauiska och ev ryska? Engelska? Svenska? Och i så fall hur bra. Vilket språk pratar de med arbetsgivaren ?

Et slags kaudervelsk, det går bra. Så bruker det finnes en som snakker et språk begge parter forstår, og man trippelsnakker via den personen. Slik har vi alltid gjort det med utenlandske arbeidere i Norge.
2015-06-16, 12:05
Medlem
AREA-51s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Fast nog vet vi att det var fyndet av "ett eller flera klädesplagg" tillhöriga Lisa som var det avgörande fyndet? Länk:

Så då är frågan varför någon som "råkat" ha ihjäl någon skulle behandla kroppen med brist på respekt, t ex att klä av den. Detta klädfynd tycker jag talar emot olycksteorin.
Glöm olycksteorin det är fullständigt fria fantasier.
Det är mord och eventuellt våldtäkt vi borde utgå ifrån.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niktiart
Vad är det du försöker säga egentligen? Förtjänade Catrine Da Costa att dö, mer än någon annan, för att hon var prostituerad och narkoman? Om något, så var hon ju i en jävligt utsatt situation, i min mening. Sen är fallen ändå inte jämförbara, men tycker det är lite märkligt att känna mindre empati med Catrine Da Costa av de anledningar du nämner.
Herregud, du verkar inte riktigt ha alla indianer i kanoten. Försök vidga ditt perspektiv. Det handlar inte om att "förtjäna" något. Vad han menar är såklart att hon (Catrine) levde ett liv som medförde en stor risk, ibland mördas prostituerade. Det är såklart hemskt men ingen världsnyhet. Medan Lisa var en vanlig, skötsam tonåring från en skötsam familj. Det innebär en större chock för samhället.
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire

Det kan vara mopedhjälmen och den andra handsken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in