Flashback bygger pepparkakshus!
2015-06-15, 18:20
Medlem
Hej!

Någon som vet hur högt ett staket får vara för klätterväxter?

Har ej tänkt sätta det på tomtgräns, tänkt det ska vara ut mot vägen, och det är långt dit.
Där jag tänk sätta det är det även långt till grannarna.

Sen skymmer det ingen sikt då det står gamla träd ivägen från ena grannen.

Länk från Martin Timmel bygga staket :

Hur högt staket får man bygga?
http://www.tv4play.se/program/%C3%A4ntligen-hemma?video_id=2456141

Sedan titta jag på ett ställe:

http://www.eslov.se/images/18.6ea04c7a149988dbdb6800044160/staket_bygglovsbefriat.jpg

Så jag uppfattar man får bygga ett staket hur högt man vill, bara det är 50% luft och vad menas, 50%luft, nån som kan förklara?

Är det en planka ifrån varje planka? 50%(För om man sätter ihop det blir det inte ett plank?)

Någon som har lust och förklara detta för mig och andra?

Mitt syfte är klätterväxter ska klättra över staket Typ rosor och sånt!

Tack på förhand!
Citera
2015-06-15, 18:32
Medlem
Bygg vad fan du vill till klätterväxter, använd tex armeringsmatta eller sätt upp stolp och dra lite snören imellan ev rundstav eller nån brädbit.

Annars är det ganska lätt söka på just staket o plank..

Nu ska du ju inte ha det vid tomtgräns så då är det ingen fara...
Citera
2015-06-15, 20:33
Medlem
Bongomans avatar
Om du vill bygga 7 meter armeringsnät kan du göra det. Nät är inte ett plank som kräver bygglov. Växter har inga krav på bygglov så låt det klättra.
Citera
2015-06-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Om du vill bygga 7 meter armeringsnät kan du göra det. Nät är inte ett plank som kräver bygglov. Växter har inga krav på bygglov så låt det klättra.

ja fast det ser ut som man är i ett reservat då typ liknade, trä det hållet även insikten lite bättre =)

Syften är att jag ska göra det vackert på sommaren, på vintern tar snön över kan man klä in det i snö typ, syftet är det ej ska räknas som plank.

7meter känns mycket det räcker med 3-4meter, kanske 2,5m, syftet jag eller den andre ske ej kunna glo på varann. Så man får vara lite ifred. typ kunna sola sig, ta en ficka, klippa gräsmattan, göra en joga, utan någon glor på en hela tiden.

Hade tänk sätta detta klätterväxtstaket, just de de brukar vara, så de har möjligheten och se över på andra ställen på tomten de som är grannar.
Citera
2015-06-16, 09:39
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hdmiusb
Hej!

Någon som vet hur högt ett staket får vara för klätterväxter?

Har ej tänkt sätta det på tomtgräns, tänkt det ska vara ut mot vägen, och det är långt dit.
Där jag tänk sätta det är det även långt till grannarna.

Sen skymmer det ingen sikt då det står gamla träd ivägen från ena grannen.

Länk från Martin Timmel bygga staket :

Hur högt staket får man bygga?
http://www.tv4play.se/program/%C3%A4ntligen-hemma?video_id=2456141

Sedan titta jag på ett ställe:

http://www.eslov.se/images/18.6ea04c7a149988dbdb6800044160/staket_bygglovsbefriat.jpg

Så jag uppfattar man får bygga ett staket hur högt man vill, bara det är 50% luft och vad menas, 50%luft, nån som kan förklara?

Är det en planka ifrån varje planka? 50%(För om man sätter ihop det blir det inte ett plank?)

Någon som har lust och förklara detta för mig och andra?

Mitt syfte är klätterväxter ska klättra över staket Typ rosor och sånt!

Tack på förhand!

Nu har ju varje kommun sina egna regler så det är alltså olika regler för olika kommuner hur högt man får bygga bygglovsfritt.

Man skiljer i regel på spalje, staket och plank. 50% luft innebär alltså hälften av staketet består av luft mellan spjälorna. De flesta låga trästaket har mindre luft än spjälor och räknas då som plank och har kanske maxhöjd 110 cm eller liknande.

Bilden du länkar till visar ett staket med mer än 50% luft mellan spjälorna samt med en "gles spalje" ovanpå. Det kan finnas olika definitioner och gränser för var som räknas som staket och gles spalje. men vanligtvis är spaljeer alltid bygglovsfria oavsett höjd.

Jag har själv byggt ett staket med plank nedtill och spalje upptill (för att få tillräcklig höjd för att hålla hunden inne). Det är en ganska vanlig lösning.
Citera
2015-06-16, 11:08
Medlem
DennisOlofs avatar
hdmiusb, oavsett om man behöver bygglov eller inte. Det är väl helt normalt om man vill bygga för att ha insynsskyddat, det vill ju i stort sett alla ha, någon grad av insynsskydd, även om det inte är en platt vägg man bygger.

En viktig aspekt är att grannar inte stör sig på det du gör, nästan viktigare än att prompt ha bygglov för minsta lilla. Sedan finns det ju många som skiter i reglerna och bygger som dom vill, men om har tagit reda på vad som gäller och sedan delvis följer det, varför skulle du då få problem. Spaljé och liknande är ju ett vanligt sätt att få insynsskydd och kräver inte bygglov eller så, det klassas inte som staket, samma sak om man planterar buskar och annat som blir stora.

Men vill du bygga något ordentligt, fråga på kommunen vad som gäller, du ska kunna få svart på vitt vad som gäller, om du kommer behöva bygglov osv.
Citera
2015-06-16, 15:02
Medlem
Poke53281s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof

En viktig aspekt är att grannar inte stör sig på det du gör, nästan viktigare än att prompt ha bygglov för minsta lilla.

Helt rätt!

Det var det första jag frågade min granne om, är det okej om att jag planterar häck här? Fick ett ja med det samma, annars ville nok min granne som är 80+ år och har bott där sen han och frun bygde huset, klaga med det samma, dom klagar gärna viss dom ser en liten kvisthög på min grasmatta, så ja - fråga alltid!

Och får jag komma med ett alternativ förslag till dina staketplaner? Thuja! Brabant, växer som det KNAKAR. Jag ville ha samma skydd som du, och vill inte ha problem med bygglov och grannor.

Du vet, det du bygger...ser dom med det samma, men låter du några mindre växter få gro och bli större lungt över några somrar, så märker dom inte att du får mera och mera insynskydd FÖR det är för sent . Thujor kan växa 60 cm per sommar! Och det GÖR DOM! Mina planterades i 2011-2012 någonstans, och är nu över 2.5m höga! I sommar blir dom över 3 meter höga, jag njuter varje sommar när jag ser hans hus försvinna en liten bit om gången, 2 somrar till så kan jag inte engång se hans fönster.

Och den tjocka häcken är en ren njutning, man kan sitta bak den, och känna att man inte kan se något annat än eget hus och egen trädgård, ren lyxkänsla.

Kom ihåg, om du planterar, snåla INTE på förarbetet! Grav en dika på minst 1 meter bredd, 40cm djup, snåla INTE på det här...då får planterna mycket rötter första året (det första året gror dom bara rötter först, och växer inte så mycket i höjden...det gör dom först nästa år, då skjuter dom REJÄLT i höjden.

Ett "protip" är att trimma häcken noga varje år, och trimma bara det gröna...annars blir häcken stygg och det växer inte något mera från det bruna, bara från det gröna! Gör du det här...så växer häcken SNABBT i höjden, och blir tät och fin. Plantera gärna med 35-40cm mellanrum mellan varje planta.

Nu ser jag värken hunden eller ungarna från en annan av mina grannar, vi har båda thujahäckar nu, så dom kan knappas "bryta" gjenom häcken längre, bästa investering i hela bygget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in