Citat:
Ursprungligen postat av
DennisOlof
En viktig aspekt är att grannar inte stör sig på det du gör, nästan viktigare än att prompt ha bygglov för minsta lilla.
Helt rätt!
Det var det första jag frågade min granne om, är det okej om att jag planterar häck här? Fick ett ja med det samma, annars ville nok min granne som är 80+ år och har bott där sen han och frun bygde huset, klaga med det samma, dom klagar gärna viss dom ser en liten kvisthög på min grasmatta, så ja - fråga alltid!
Och får jag komma med ett alternativ förslag till dina staketplaner? Thuja! Brabant, växer som det KNAKAR. Jag ville ha samma skydd som du, och vill inte ha problem med bygglov och grannor.
Du vet, det du bygger...ser dom med det samma, men låter du några mindre växter få gro och bli större lungt över några somrar, så märker dom inte att du får mera och mera insynskydd FÖR det är för sent

. Thujor kan växa 60 cm per sommar!

Och det GÖR DOM! Mina planterades i 2011-2012 någonstans, och är nu över 2.5m höga! I sommar blir dom över 3 meter höga, jag njuter varje sommar när jag ser hans hus försvinna en liten bit om gången, 2 somrar till så kan jag inte engång se hans fönster.
Och den tjocka häcken är en ren njutning, man kan sitta bak den, och känna att man inte kan se något annat än eget hus och egen trädgård, ren lyxkänsla.
Kom ihåg, om du planterar, snåla INTE på förarbetet! Grav en dika på minst 1 meter bredd, 40cm djup, snåla INTE på det här...då får planterna mycket rötter första året (det första året gror dom bara rötter först, och växer inte så mycket i höjden...det gör dom först nästa år, då skjuter dom REJÄLT i höjden.
Ett "protip" är att trimma häcken noga varje år, och trimma bara det gröna...annars blir häcken stygg och det växer inte något mera från det bruna, bara från det gröna! Gör du det här...så växer häcken SNABBT i höjden, och blir tät och fin. Plantera gärna med 35-40cm mellanrum mellan varje planta.
Nu ser jag värken hunden eller ungarna från en annan av mina grannar, vi har båda thujahäckar nu, så dom kan knappas "bryta" gjenom häcken längre, bästa investering i hela bygget!