2015-06-15, 15:45
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollungen
Vad han vill och vad de är är väl helt olika saker
"Utredningen fortgår
Vice chefsåklagare Lars-Göran Wennerholm säger till Aftonbladet att han inte vill kommentera utredningen.
– Den fortgår. Jag har fram till klockan 12.00 i morgon att begära dem häktade.
Misstankegraden är fortfarande den lägre, skäligen misstänkta"

Det verkar vara lite motsägelsefulla uppgifter här. Det enda som känns helt säkert är att det (förstås) formellt sett fortfarande är skälig misstanke som gäller, eftersom det inte är fattat något nytt beslut om frihetsberövande sedan anhållandebeslutet i lördags natt, som ju skedde på skälig misstanke.

Stämmer uppgiften från SVT Väst så kommer åklagaren dock att yrka häktning på sannolika skäl imorgon. Vilket då alltså domstolen ska besluta om man tycker att bevisningen räcker för.

Jag skulle dock inte sätta nån större peng på att reportern uppfattat rätt. Det har nog hänt mer än en journalist att de blandat ihop "skäligen misstänkt" och "på sannolika skäl misstänkt"
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z0
Vad är sonen dömd för för sexualbrott?

Nej, det är han inte, gällde en annan person.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Det är klart han vill, men jag tror han nöjer sig med skäligen och begär utredningshäkting på detta i 7 dagar för att styrka misstankarna till nästa häktningsförhandling. Om de nu inte hittat graverande bevisning som garanterar en häktning på sannolika skäl naturligtvis.

Fast han hade väl inte uttalat sig på det sättet om det inte förelåg skäl till att höja misstankegraden?
2015-06-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det är väl under den perioden som Lisa har varit försvunnen så det är väl inget konstigt?

Fick för mig att man kunde tidsbestämma lite snävare än så bara.Jag vet också att det var då hon var försvunnen.
2015-06-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hatasnigel
Nej, det är inte alls sannolikt. De hade inte varit misstänkta för mord och människorov om det fanns misstankar om att de kört på LH. Det hade funnits spår på marken och då hade inte sökandet sett ut som det har gjort. Det hade synts på bilen och då hade brottsrubriceringen ändrats.

Vi vet inte hur det ser ut på bilen.
Sen tror jag fortfarnade på det jag sagt från dag ett.
Det är ett bortförande med sexuellt motiv.

Men teorin om en olycka är fortfarande 10000000 gånger troligare än att det var kollegorna, IS, KGB, trafficking, somalier mm mm mm
2015-06-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Finns även en man som man kan tycka ska få lite ursäkter. Hängdes ut på Facebook och delades av flera tusen. Det är lätt att anklaga folk och hänga ut... tycker det måste till en massa skärpningar hos användarna! Kanske lite varningar för förtal är inget ringa brott!

Ja det borde ju gå att anmäla också. Om polisen ber facebook snällt så får de nog ut vilka som hetsat mot den stackarn oavsett om inläggen är kvar eller inte. Vilken brottsrubricering är däremot svårare. Förtal kanske? Men det borde finnas någon bättre lag kring mobb-aktiviteter.
2015-06-15, 15:48
Medlem
pelotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siamgaro
Tänkte bara flika in lite mitt i allt här. Tänkte på det att många tror att någon försöker sätta dit litauerna.
En nära bekant till mig gick med Missing People och denne var med när de hittade det icke-uttalade fyndet. Denne berättade för mig att när de hittat fyndet så ringer de på poliserna och väntar på att de ska komma och inspektera fyndet, men medan de väntar så börjar litauerna komma från gården gåendes emot dem då MPs sökande närmade sig gården. Litauerna uppträdde då otrevligt och aggressivt samt försökte fösa bort dem ifrån gården och därför började de sökande tycka att detta verkade misstänksamt.

Ursäkta en yngling, men om de har gripits endast med utgångspunkt från detta känns det som om man hellre skulle anlita Lasse-Majas Detektivbyrå. Om man ska gripa alla som uppför sig "otrevligt och aggressivt" i samband med detta fall skulle man få ta hälften av de som gjort inlägg i den här tråden. "Misstänkt uppträdande" kan bero på vad som helst från att man är skyldig till att man är jävligt kissnödig och vill därifrån så fort som möjligt. Tänk också på att ingen av de inblandade talat sitt modersmål - chansen att de inte skulle missförstå varandra någonstans är nära noll.

Även här kan man tillämpa Occams Rakkniv. Polisen sydde in någon som var på nära håll, som hade lokalkännedom men ändå inte var från orten, och som många dessutom hemskt gärna skulle vilja att de var skyldiga. De gick, som en polis sa, på "magkänsla". Hade det funnits tung teknisk bevisning, eller ett vittnesmål eller erkännande, hade de redan varit häktade.

Hur skulle du själv göra om du var i ett annat land, hade haft ihjäl någon, oavsett hur och varför, och det dök upp tusen personer och började leta efter henne? Jo, du skulle plötsligt få ett dödsbud hemifrån så att du var tvungen att åka på begravning. Och efter ett par dagar skulle du ringa och säga att du nog hade glömt att låsa dörren. Så får du ett vittne på att det stått olåst ett par dagar, så att allt som påträffades i din bostad kunde ha planterats där av någon annan.

Nej, med utgångspunkt i vad som framkommit hittills känns det som om man tagit de som fanns närmast till hands.
2015-06-15, 15:48
Medlem
Klappars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Fick för mig att man kunde tidsbestämma lite snävare än så bara.Jag vet också att det var då hon var försvunnen.

Det går bara att säga ungefär, har med kroppstemperaturen och likstillhet att göra. Vill man veta en mer exakt tidpunkt är det bara att vänta till obduktionen är klar.
2015-06-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Lisa dog mellan 7-12 juni enligt polisen...beror det uttalandet på att obduktionen inte är färdig eller vad?
Tycker det är märkligt att det inte går att komma närmare annars.
Korrekt, fastställande av tid för pm brukar ligga genomsnitt 6-12 timmar dvs man får fram en tid som kan är ungefärlig men som kan variera mellan 6-12 timmar om kroppen är hm ursäkta ordvalet "färsk" ju längre tid en kropp är försvunnen ju svårare är det fastställa ungefärlig tid. Nu kan man utgå ifrån att sma skickades 18:23 om jag minns rätt vilket kan va fel och det är med största sannolikhet den tidpunkten man sedan utgår från. Vid pm så bryts vävnader ner i en process och baserat på hur långt denna process pågått kan man oxå få fram en ungefärlig Tid för pm. Detta är ngt som tar enorm tid och kunskap och resurser och som jag nämnde så är inte detta avlånga land försett med ett stort antal patologer och vi har dessutom bara 6 ställen där vi utför obdu.
Senast redigerad av dieselbabe 2015-06-15 kl. 15:52.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannee

Det är ett försök till överfallsvåldtäkt som gått fel.

jag tror det samma
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Fast han hade väl inte uttalat sig på det sättet om det inte förelåg skäl till att höja misstankegraden?
Jag har aldrig hört någon uttala sig på det sättet, så jag uppfattade det som att det var något journalisten tagit fatta på.
Medlem
Här kan ni ställa frågor om utredningen:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6190036

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in