Citat:
Ursprungligen postat av
siamgaro
Tänkte bara flika in lite mitt i allt här. Tänkte på det att många tror att någon försöker sätta dit litauerna.
En nära bekant till mig gick med Missing People och denne var med när de hittade det icke-uttalade fyndet. Denne berättade för mig att när de hittat fyndet så ringer de på poliserna och väntar på att de ska komma och inspektera fyndet, men medan de väntar så börjar litauerna komma från gården gåendes emot dem då MPs sökande närmade sig gården. Litauerna uppträdde då otrevligt och aggressivt samt försökte fösa bort dem ifrån gården och därför började de sökande tycka att detta verkade misstänksamt.
Ursäkta en yngling, men om de har gripits endast med utgångspunkt från detta känns det som om man hellre skulle anlita Lasse-Majas Detektivbyrå. Om man ska gripa alla som uppför sig "otrevligt och aggressivt" i samband med detta fall skulle man få ta hälften av de som gjort inlägg i den här tråden. "Misstänkt uppträdande" kan bero på vad som helst från att man är skyldig till att man är jävligt kissnödig och vill därifrån så fort som möjligt. Tänk också på att ingen av de inblandade talat sitt modersmål - chansen att de
inte skulle missförstå varandra någonstans är nära noll.
Även här kan man tillämpa Occams Rakkniv. Polisen sydde in någon som var på nära håll, som hade lokalkännedom men ändå inte var från orten, och som många dessutom hemskt gärna skulle vilja att de var skyldiga. De gick, som en polis sa, på "magkänsla". Hade det funnits tung teknisk bevisning, eller ett vittnesmål eller erkännande, hade de redan varit häktade.
Hur skulle du själv göra om du var i ett annat land, hade haft ihjäl någon, oavsett hur och varför, och det dök upp tusen personer och började leta efter henne? Jo, du skulle plötsligt få ett dödsbud hemifrån så att du var tvungen att åka på begravning. Och efter ett par dagar skulle du ringa och säga att du nog hade glömt att låsa dörren. Så får du ett vittne på att det stått olåst ett par dagar, så att allt som påträffades i din bostad kunde ha planterats där av någon annan.
Nej, med utgångspunkt i vad som framkommit hittills känns det som om man tagit de som fanns närmast till hands.