Citat:
Ursprungligen postat av
investigation
Angående obduktion: Nu räknar jag inte med att vi/allmänheten kommer att få några klara besked ang. obduktionen på ett tag oavsett, men jag antar att det även dröjer eftersom man lär ta prover på kroppen för att se om några form av läkemedel/droger förekommer i blodet som kan hjälpa till att förstå händelseförloppet. Alla sådana tester tar väl sin tid? Ang. att flera skriver om att obduktionen borde vara klar snart, alltså.
Sedan tänker jag att för familjens skull så hoppas jag att det dröjer. De får säkert reda på det de behöver, men resten av landet, vi som inte kände Lisa men engagerat oss ändå, behöver inte veta alla detaljer på en gång. Det är ju oerhört "kränkande" och närgånget med en obduktion (som ju sker efter att man i slutet av livet blivit utsatt för det allra värsta), och man önskar egentligen för de anhörigas skull att dessa dokument inte ska vara för alla att läsa. Sedan är jag lika nyfiken som alla andra på vad som skedde, men de anhöriga mår säkert dåligt nog utan att hela landet behöver veta precis allt som hon utsattes för...
Prio 1 är att fastställa yttre spår: prover,skick, vikt, tänder osv ,medecinsk bedöm, organens skick mm för att sedan skyndsamt få fram en ungefärlig tid för pm. Samtidigt som alla ev skador dokumenteras så länkas det ihop ett händelseförlopp som gör att man kan se ert mönster i vad som utlöser pm. Sannolikt kommer allmänheten enbart informeras om delgivna delar.