2015-06-15, 11:33
Medlem
Det där med att det kommer dröja tre till fyra veckor innan man får svar från obduktionen.

Vad kan det bero på? Att kroppen inte hade särskilt synliga tecken på yttre våld?
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyHate
Ingen mer än jag som reagerar starkt på att advokaten till brodern är JÄVIG!!!!

Ser det faktiskt inte som någon stor fråga, det är en helt annan sak om rätten är jävig, att en advokat är det visar bara på dålig omdöme men inget som kommer påverka utredningen eller möjligheterna att få de som gjort detta dömda.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urbanurban
Känns igen från när Finnen Juha slaktade familjen uppe i Åmsele så du förvrider det lite med att säga att Nu kan våra barn inte få samma uppväxt osv.. inget nytt och menar du att vi ska stänga alla gränser till Sverige? Jag kan dock hålla med om att det fortfarande är en skillnad i ekonomin till våra grannar i öst men det kan väl ändå inte skyllas på en knäppgöks handling?
Du förenklar problematiken likt en sverigedemokrat tyvärr även om du hade en poäng som nu inte kommer fram.

Det är inte antingen eller, så som din retorik är.

Du missförstår med flit, likt alla fega politiker gör som inte vill ta ansvar. Det pågår en kommers i Sverige med billig arbetskraft, prostituerade flickor, tiggare, asfaltsläggare och allt möjligt som man vet är kriminellt på olika nivåer eller grader från helvetet.

Skulle det inte kunna vara en normal hantering att när dessa arbetare anställdes att deras bakgrund kontrollerades? Det är bara Sverige som har denna okontrollerade rörlighet, en vantolkning av EUs regler och asylrätten.

Vi har en godsherre, säkert en konservativ och överklassig herre. Han tycker själv att han är en gentleman på landet. Men han vill ha snorbillig arbetskraft. Arbetskraften är inte tacksam, som i det England han beundrar. Arbetskraften visar ett hat och respektlöshet mot godsherrens generositet. Det borde vara ett ämne för diskussion, varför denna arbetskraft inte är tacksam och likt fähundar biter den hand som föder dem.

Det handlar om signaler. Det enda bra som detta fall för med sig är att det går ut en signal om att det inte bara är att ta en flicka i Sverige. Därför kommer de också få livstid.

Men övriga försvunna flickor är regeln, detta är undantaget.
2015-06-15, 11:34
Bannlyst
Citat:
http://www.expressen.se/gt/advokaten-anmals-for-jav-i-lisa-fallet/

Jag kan tänka mig att MGM gör det när han förstår.
Medlem
Citat:

Näe.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f839444
Varför?

Ang tid för obduktion sår det ingen film utan verklighet, det får alltså inte på 5 min att genomföra analyser vävnadsprover ect,det som med blotta ögat kan uppfattas är inte säkrat att det varit bidragande dödsorsak. Endast obduktion uteslutetr ena eller andra orsaker. Yttre våld kan i sin tur leda till inre blödningar där orsaken fastställs som just inre blödningar pga av yttre våld. Dvs det yttre våldet behöver sannolik inte varit det avgörande för dödsorsaken utan konsekvensen av det. Ett missriktat slag mot ert organ kan vara orsaken till att döden inträffade. Man kan på en person se olika typer av tecken för en dödaorsak men att hitta starten till den är det man fokuserar på pch var i ledet det är som gör att kroppen dör.
2015-06-15, 11:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Det där med att det kommer dröja tre till fyra veckor innan man får svar från obduktionen.

Vad kan det bero på? Att kroppen inte hade särskilt synliga tecken på yttre våld?

Att analysera ett cancerprov tar ca 4 veckor. Att obducera en kropp kan ta flera veckor att göra.
Mvh
2015-06-15, 11:41
Medlem
knegiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Ser det faktiskt inte som någon stor fråga, det är en helt annan sak om rätten är jävig, att en advokat är det visar bara på dålig omdöme men inget som kommer påverka utredningen eller möjligheterna att få de som gjort detta dömda.

Är det enligt din bedömning till den anhållnes för- eller nackdel att en försvarsadvokat har dessa relationer och kunskaper?
2015-06-15, 11:42
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Självklart var det inte planerat.

Lisa hade jobbat där i några veckor, så bröderna lär inte ens vetat om henne och om de visste om henne så spelar det ingen roll, för Lisa brukade få skjuts med bil och detta var första gången hon istället skulle köra själv med moppen.

Bröderna är familjefäder och kan knappast ha motiv att planera ett mord och/eller våldtäkt och/eller personrån. Och även om de skulle ha det så talar genomförandet emot planering. Om de hade planerat ett grovt brott hade vi inte sett alla dessa konstigheter, som exempelvis det Hans och Greta-liknande spåret av utspridda fynd mellan caféet och brödernas bostad.

De befann sig i närheten av caféet av annan anledning. Exempelvis småbrott vid ladan, en vanlig jävla promenad, eller vad som helst.

Caféet och ladan ligger en aning ensligt, så när caféet stänger på söndagen så blir det genast helt folktomt.

Lisa går ut först och går bakom knuten till moppen. Sen låser kollegorna och går till bilen och åker. Lisa är ännu kvar vid moppen och står och SMSar.

Bröderna som befinner sig i närheten ser bilen åka och "vet" att det nu är tomt på folk och de är ensamma där. Lisa i sin tur tror att HON är ensam där, eftersom kollegorna åkt.

Efter hon skickat SMS hör hon ett ljud och går tillbaka till framsidan för att kolla. Detta är en naturlig och självklar reaktion, eftersom hon tror att hon ska vara ensam och har en ansvarskänsla gentemot caféet.

Vad som händer sen är omöjligt att säga i detalj, men här upptäcker Lisa och bröderna varandra. Båda parter lika förvånade.

Man kan ju anta att Lisa sett något som bröderna inte velat att hon ska se. Kanske var de i färd med att stjäla något. Lisa, som har mobilen i handen, tänker spontant att hon ska ringa efter hjälp. Samtidigt kan hon ju ha blivit rädd och börjat springa för att gömma sig, eller att bröderna börjat jaga henne i panik för att de ser henne med telefonen och de kan knappt svenska och kan inte säga till henne att "vänta, det är inte som det ser ut" eller liknande. De måste stoppa henne innan hon lyckas ringa.

Jag tror att det varit enda målet. Att stoppa henne och försöka övertyga henne om att de inte alls höll på med något brott, men något gick snett.

Vidare så måste jag ju undra: vad har bröderna för koppling till gården där Lisa hittades? Hur kunde de gömma en kropp där utan att bli upptäckta? Detta var väl en gård med djur (hästar?), så även om gårdsägarna bortresta så pausar ju inte gården. Det är djur som ska skötas och finns därför definitivt folk på gården.

Mellan brödernas bostad och gården finns ett litet skogsparti. Det känns som att det är i det området fyndet gjordes som fick Missing People att kontakta polisen som snabbt skyndade för att hämta bröderna.

Det skulle ju kunna vara så att bröderna var i skogen för att gömma något (hjälmen eller liknande) och blir påkomna av missing people och då drar de en rövarhistoria om att de inte är där för att gömma, utan tvärt om var de där för att hjälpa till och söka och OJ! Kolla vad vi hittade! Vi bara gick här och så såg vi den här hjälmen och skulle precis kontakta er!

Missing People som söker organiserat och som dessutom säkert redan sökt på den platsen, förstår hur det ligger till, men säger "tack för hjälpen" och tar hjälmen (eller vad det var) och bröderna beger sig hemåt. Missing People ringer direkt polisen och berättar om händelsen, varpå polisen åker efter bröderna och plockar upp dem, utan att först åka till skogen och kolla på fyndet.

När de "säkrat" bröderna sticker de iväg in i skogsdungen (detta VET vi - att MP-tipset fick polisen att åka in i skogen med hundpatrull) för att titta på fyndet.

Fyndet/föremålet i sig får polisen att tänka på gården. Antingen så är det något som tillhör gården, eller just att det ligger i skogsdungen mitt emellan brödernas hem och gården så det känns logiskt att tänka att Lisa finns vid gården. Edit: eller så kom de gående från gården och blev iakttagna av MP som följde efter dem in i skogen och hittade dem där med "föremålet", så det var därför polisen visste att gården var nästa ställe att leta på.

De bröt ju först upp en lada där men fann inget och utökade avspärrningarna kring gården, tog dit hundar och hundarna hittade Lisa i det lite mer avskilda lilla skjulet. Det kan vara så att om bröderna blev iakttagna på gården kan någon ha sett dem komma från ladan som först bröts upp.

Edit: massa autocorrect och slarv.
Senast redigerad av BrainOfSheldon 2015-06-15 kl. 12:32.
2015-06-15, 11:44
Medlem
Black.waters avatar
Citat:
Såvitt jag vet, om jag räknat rätt på dagarna, måste åklagaren senaste vid lunch imorgon lämna in sin häktningsframställan, sedan ska häktningsförhandlingen hållas utan dröjsmål men det behöver nödvändigtvis inte vara vid lunch imorgon.

Vidare, om nu åklagaren inger sin häktningsframställan, skulle jag vilja se den rådman som skulle ogilla ett häktningsyrkande i detta fall, det tror jag inte finns på kartan. Däremot är det en av mina farhågor att åklagaren inte når upp till sannolika skäl utan att de häktas såsom skäligen misstänkta för det innebär en oerhörd kamp mot klockan.

TACK för dina kunskaper som du berikar detta forum med. Har du möjlighet att offentlig häktningsprotokollet?
2015-06-15, 11:45
Medlem
DoktorWatsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Självklart var det inte planerat.

Vidare så måste jag ju undra: vad har bröderna för koppling till gården där Lisa hittades? Hur kunde de gömma en kropp där utan att bli upptäckta? Detta var väl en gård med djur (hästar?), så även om vårdtagarna skulle vara bortresta så pausar ju inte gården. Det är djur som ska skötas och finns därför definitivt folk på gården.

Mellan brödernas bostad och gården finns ett litet skogsparti. Det känns som att det är i det området fyndet gjordes som fick Missing People att kontakta polisen som snabbt skyndade för att hämta bröderna.

Det skulle ju kunna vara så att bröderna var i skogen för att gömma något (hjälmen eller liknande) och blir påkomna av missing people och då drar de en rövarhistoria om att de inte är där för att gömma, utan tvärt om var de där för att hjälpa till och söka och OJ! Kolla vad vi hittade! Vi bara gick här och så såg vi den här hjälmen och skulle precis kontakta er!

Missing People som söker organiserat och som dessutom säkert redan sökt på den platsen, förstår hur det ligger till, men säger "tack för hjälpen" och tar hjälmen (eller vad det var) och bröderna beger sig hemåt. Missing People ringer direkt polisen och berättar om händelsen, varpå polisen åker efter bröderna och plockar upp dem, utan att först åka till skogen och kolla på fyndet.

När de "säkrat" bröderna sticker de iväg in i skogsdungen (detta VET vi - att MP-tipset fick polisen att åka in i skogen med hundpatrull) för att titta på fyndet.

Fyndet/föremålet i sig får polisen att tänka på gården. Antingen så är det något som tillhör gården, eller just att det ligger i skogsdungen mitt emellan brödernas hem och gården så det känns logiskt att tänka att Lisa finns vid gården.

Man spärrar av hela gården och börjar leta efter Lisa och hittar henne.

Gården är inte bebodd.
2015-06-15, 11:49
Medlem
Grandpas avatar
Inte konstigt att tråden är så lång när det upprepas hela tiden av dom som skriver hellre än dom läser...
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk

hoppsan
Advokaten Helena Svärd var, så sent som i mars, ordförande för Missing people. Nu utreds hon för jäv.

Citat:
Ursprungligen postat av jongari

Citat:
Detta med att Helena Svärd tidigare ledande position inom MP antagit sig att försvara en av bröderna som juridiskt ombud (Advokat) är ju sjukt! Det är JÄV så det smäller om det!
Fy fan för denna äckliga advokat hora som vill försvara dessa personer när hon är helt insatt i MP styrkor och svagheter! fy faaan för henne!

Hoppas hon blir fråntagen fallet!
Hon vill bara ha uppmärksamhet, man mår illa av detta beteende!

Citat:

Citat:

Hon är inte jävig bara för att ett pundhuvud skickat ett mail till tingsrätten.
För övrigt en väldigt kompetent advokat.

Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Alltså ni som stör er på idiotiska kommentarer här sluta att svara och kommentera dom. Kväv dom med tystnad det är det ända som hjälper !!! Idioterna älskar när folk blir arga och det borde alla förstå !!!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in