Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-14, 14:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var det allmänt känt att Lisa hade handskar vid tillfället som fastighetsägaren berättar att han har hittat en handske som han tror kan vara en del av hennes klädsel?

Vad fick honom annars att tro att det kunde vara hennes handske, osannolikt att den skulle ha blåst in i ladan och Lisa har ingen känd koppling till ladan.

När fadern åkte dit och hittade mopeden körklar är det väl sannolikt att han gått runt där något tag och letat och kanske frågat någon han stött på kring platsen? Kanske knackat på om det finns bostadshus i närheten. Så skulle nog jag gjort.
2015-06-14, 14:33
Medlem
Godsägaren hade väl en son som var dömd för något sexbrott av något slag har jag läst i tråden. Bor han på godset, är han inspärrad, fanns han i närheten?
2015-06-14, 14:34
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Nu har vi ju även andra problem med brottslingar från östeuropa, så att diskutera ekonomi vs trygghet tycker jag är helt naturligt. Dessutom är ju frågan vilka länder vi vill vara i union tillsammans med, viktig. T.ex har litauer tidigare begått rånmord och stölder här, till skillnad från t.ex tyskar och danskar. Gränserna behöver således inte vara stängda till alla länder.
Ja, men släpper vi inte in balter så tar Putin dem. Och vad tror du EU, NATO m fl tycker om det..?

Det finns nog bara ett alternativ, och det är egenansvar. Svenskar måste helt enkelt tänka sig för innan man anlitar vemsomhelst för att tjäna nån krona. De som anlitar dessa har nog råd att betala, och vi svenskar i stort har också råd - det handlar bara om att välja vad man lägger sina pengar på.
Medlem
RosaRosaRosaRosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klappar
Det är ett väldigt konstigt uttalande, jag tror att gubben är en empatilös snåljåp som bryr sig mer om något blir förstört på hans ägor än om flickans försvinnande.

Men jag står fast vid att han har något att dölja, kanske inte delaktig i mordet men något skumt är det med honom i alla fall.

Det är väl ett ganska vanligt förhållningssätt för en företagare? Om det sker åverkan på byggnader och grödor förstörs så tror jag att det är få som inte begär den ersättning de har rätt till. Det behöver inte ha någonting med empatilöshet att göra.
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Ja det är därför jag frågar hon ser utländsk ut o vill veta om hon har påbrå/ halv?

Två av länkarna fungerar inte för mig. Samma för er?
2015-06-14, 14:35
Medlem
mb20guys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezetrol
men om nåt så fruktansvärt skett som att en person dödats, borde man väl göra ALLT för att underlätta utredningen, även om det innebär att man då måste erkänna att man anlitat svart arbetskraft. det är trots allt inte så ovanligt. (tom statsministern har väl anlitat arbetskraft av suspekt natur - var väl nåt med avtal etc)

så tycker jag iaf att en normalt funtad person börde agera...

Godsägaren verkar vara en riktig svinaröv som inte kan stå för sina handlingar
Medlem
Rebell4evers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
SKÄRPNING FÖR HELVETE

Vad vi vet:

1) Lisa hittades någonstans i detta området
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20964405/1200/normal/b16ada4f4fdfb/kropp.jpg
http://s3.netdialog.se/9_20150610181148_lada.JPG
http://i.imgur.com/f3tgr5W.jpg

2) Två män och en kvinna har blivit gripna misstänkta för mord och grovt skyddande av brottsling

3) Lisa har identifierats av föräldrarna

4) Polisen satsar på åtal för mord

1) Byggboden högt till höger i bild är noga genomsökt. Vad som hittats eller inte hittats är oklart. Men gissningsvis så har dom letat efter spadar/skyfflar/spett eller liknande.. Anledningen till att Polisen bär masker är för att inte riskera att kontaminera eventuella fynd...
Exakt var på bilden Lisa hittades är oklart. Men det finns bilder inifrån en av ladorna där en grävmaskin har grävt upp ett stort hål.. Så med största sannolikhet har liket varit nedgrävt. Därav har kroppen varit delvis svår att identifiera..

2) Eftersom männen är gripna med misstankar om _mord_ så är chansen stor att Polisens information tydligt visar att det inte är en olyckshändelse som gjort att Lisa dött... Så med informationen vi har så pekar det tydligt på att männen haft uppsåt att mörda Lisa.

3) Lisa har identifierats av sina föräldrar. Hade hon varit styckad så hade Polisen aldrig tagit in dom för identifikation. Då hade dom istället väntat på DNA... Inte ens en eventuell kapten för SOG vill se sin styckmördade dotter på obduktionsbordet.

4) Polisen satsar nu på åtal.. Och dom kommer göra allt dom kan för att ha så mycket kött på benen som möjligt innan dess... Mycket tider på att åtminstone en av 2 gm eller kvinnan börjat prata. Dom behöver inte ha erkänt. Men Polisen har duktiga utredare och kan läsa ut väldigt mycket information bara igenom att pressa dom under förhör...

Min personliga teori

Lisa och hennes kollegor har slutat arbetet.. Dom går ut tillsammans efter låsning och hennes kollegor åker iväg i sin bil.. Lisa tar på sig sin mopedhjälm. Tar fram nycklarna och sätter dig på sin moped.. Precis när hon gör detta blir hon överfallen av en eller två GM som har gömt sig runt husknuten av kafét..

Hon gör våldsamt motstånd. Men en kvinna på 50kg emot en eller två litathuer på uppskattningsvis 80-95 kg styck har tyvärr inte mycket att göra..

Dom lyfter in henne bak i sin minibuss (Minibussen som har bärgats ifrån GMs hus) och kör emot området där gödseltankarna fanns... På vägen eller omvägen dit så slänger dom ut hennes mobiltelefon..

Byggboden tror jag hon har förvarats i levande ett par dygn för systematisk våldtäkt..
Eftersom byggboden ligger såpas långt i utkanten av den övriga delen av gården så kan ingen ha hört ett knyst om dom bara knutit fast henne med en trasa i munnen och silvertejp runt huvudet.

När GM märkte vilket enormt pådrag det blev ifrån Polis och MP så tror jag att dom åkt till BO (Lisa) och mördat henne tillsammans. För att sedan gräva ner henne inne i ladan (Bild ovan)

Men eftersom Polisen haft delvis uppsyn på dessa männen ifrån Dag 2 så har dom förstått att något lurt varit på gång... Men det är inte bara slänga sig in i ladan och börja gräva. Dom behöver husrannsakan ifrån åklagare och om det visar sig att kvinnan inte var där så ville dom inte bränna sina spår...

Kvinnan som skyddat GM tror jag inte sett eller lagt en hand på kvinnan. Men hon bodde med de båda GM och förstod snabbt att dom hade gjort något dumt.. Och efter allt pådrag så var det inte svårt för henne att plussa ihop 1 plus 1 när hon märker gms reaktioner kring allt ståhej...

Vila i frid Lisa!

Tror faktiskt att din teori ligger väldigt nära vad som skett...fast jag personligen "hoppas" att Lisa dog redan under överfallet...inte varit vid liv och utdraget förnedrad, kanske till och med hört sökandet utanför...

Vila i frid, Lisa.
Medlem
Såg en bild som någon lagt upp från ladan jämte cafeet, det med en grävmaskin inne i ladan, det kan ju vara så att hon blivit nergrävd där!
Medlem
Hmm kan det vara så att de nu frihetsberövade inte är gärningsmän,men medverkat till att de verkliga förövarna kunnat fly.
De nu häktade är alltför kända i trakten.
Något har spårat ur och "Kompisarna" gav sig på flickan?
Medlem
pobeda1945s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Var det allmänt känt att Lisa hade handskar vid tillfället som fastighetsägaren berättar att han har hittat en handske som han tror kan vara en del av hennes klädsel?

Vad fick honom annars att tro att det kunde vara hennes handske, osannolikt att den skulle ha blåst in i ladan och Lisa har ingen känd koppling till ladan.

Det finns fler som bor på slottet .
http://www.hitta.se/ascension+fernandez+coto+j%C3%B6nsson/k%C3%A4llby/person/dl_-4vvvvO
2015-06-14, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
Så var är likbilen? Har någon sett den?

Om polisen är det minsta smidigt och inte vill ha ett hav av journalister efter sig, så borde de använda någon annan typ av fordon istället för just likbil.
Kanske en civilbil med släpkärra, den som kunde ses i bakgrunden av den nattliga presskonferensen?
2015-06-14, 14:36
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Eller så upphör du med grundlösa och vilda spekulationer och nöjer dig med att de misstänkta männen inte är kända av polisen i Litauen och troligen bara var gästarbetare på den sydsvenska landsbygden och inte hållit på med trafficking.

På vilket sätt är de "vilda" och "grundlösa" om det är uppgifter som cirkulerar i nyheterna? Specificera för här är det du som kommer med en anklagelse.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in