2015-06-14, 13:01
Medlem
En önskan. Igår fanns det många bra bilder med fyndplatser utmärkta och hur de låg i förhållande till bostäder/café osv.
Kan någon lägga in dessa i trådstarten, tillsammans med andra relevanta bilder av ex. Martorp?
Hittar dem inte igen bland alla miljarder inlägg.
Tack på förhand.
2015-06-14, 13:01
Medlem
det är för många inblandade för att det ska handla om ett bestialiskt sexmord. tror det kommer sluta med dom för dråp/kanske tom vållande till annans död + brott mot griftefriden. hon har interagerat med de två männen, nånting har gått snett, i samband med det har hon dött. sedan har de gömt undan kroppen, kanske med hjälp av den gripna kvinnan. det är den enda rimliga bild man får av uppgifterna som finns i nuläget.
2015-06-14, 13:02
Medlem
The-Dentists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mandelkaka
Jo, men man blir inte medborgare för att man köper ett falsk pass.

Fast Litauisk polis bekräftad att de är Litauiska medborgare. Kan tänka mig att polisen skulle veta om de har falska pass...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
De kunde ha gjort husrannsakan hemma hos männen, även innan de hade någon anledning att gripa dem.
Med stöd av vad? Förresten tycks ju något liknande ha ägt rum med tanke på var handsken hittades. För övrigt så undrar jag varför jag ens svarar på det här, maken till mähä är svårfunnen.

Varför blev du inte polis?
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynf
Det ÄR faktiskt uppsåtet straffet grundas på. Planlagt sedan veckor är mord. Ögonblicks verk är dråp.
Guds lagar skiljer sig en smula från tingsrättens. Håller pungen om man hänger aset upponer? Eller går den av? Jag vet inte..
Nej, mord kan också ske i ett ögonblicks verk -- det handlar snarare om vad du gör och varför, inte hur lång tid innan du tänkt på det.
Medlem
Är det bra polisarbete att i ett tidigt skede inte ta in och grundligt förhöra utländska gästarbetare som - om den uppgiften stämmer - dagligen vistas och jobbar på den plats där det första spåret (handsken) hittades? Jag tycker inte det. Det är en byhåla på landet vi pratar om.

Utan Missing people hade flickan säkerligen ännu inte varit återfunnen.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Det måste ju väldigt fort ha stått klart för Polisen att det bodde gästarbetare bara någon kilometer ifrån Cafèt - och rimligen borde dessa ha förhörts omgående -
Och ännu bättre om man satt span på dem redan på måndagen. Och kanske därmed kunnat räddat livet på flickan.
Det pratas ju så mycket om tesen att "närstående" ofta är inblandade. Dessa gossar har ju som vissa påpekat jobbat både här och där i dessa byggnader - som alla ägs av samme godsherre.
Man måste väl på goda grunder antaga att de som jobbade på Cafèt måste ha sett dessa herrar ganska ofta.

Västra Götaland-polisen har väl heller inte glömt bort det förra mordet i Långared 2012 -när 2 äldre människor brutalt slogs ihjäl av 2 "gästarbetare" från Polen när de försökte dryga ut den snåla lön de får i Sverige med att tömma ett kassaskåp de aldrig kom in i.
Men Polis får väl inte tänka i sådana "rasistiska" banor - att utlänningar måste kollas upp --

Det kan bli intressant att läsa FU angående på vilket stadie dessa misstänkta kom in i bilden.
Alldeles för sent uppenbarligen.

Om något har gått helt fel så blir det ju självklart en utredning om tjänstefel vilket vi inte kan veta i nuläget. Om BO levt i säg minst 2-3 dagar så lär garanterat en sådan utredning äga rum men då lär det väl vara Polisen själva som utreder sig så då kan det ju bli lite hur som...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alldelesutmattad
Tror du verkligen på att hon jagar gillaklick i denna sorgens stund. Folk som jagar gillaklick försöker komma med världens storys och saker som är uttalat provocerande. Det gör inte den här polisen. Hennes post är ett uttryck för medmänsklighet, inget annat.
Har ni länk? Sorry för ev upprepning.
2015-06-14, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ..anonym..
Slänger upp en ny karta:

Här är fyndplatsen enligt mig:

http://s11.postimg.org/ghmag28du/fyndplats.jpg

Att det är i det området är ju säkert, svårt att på alla bilder se vilken byggnad, bakom eller nordöst om stora byggnaden.

En fråga är om det var sista dumpningsplats eller att de hade planer på att fixa en permanent när landet lagt sig och de kunde jobba ostört. De borde haft vad jag tror tillgång till maskinpark av något slag och om de utför grävarbeten eller jordflyttningar så är det inget som omgivningen reagerar på.

Det är inget ovanligt att offer flyttas av likartade gärningsmän av diverse anledningar som ofta grundar sig i oro för upptäckt av dumpningsplats. Man vill på något sätt göra jobbet färdigt hur illa det än kan låta i ett sådant fall men för att stilla den oro som kommer finnas så länge offret inte är upptäckt.
2015-06-14, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hax-.-
Hunnit innan dem hade död på henne menar jag.

Låter inte heller troligt. Att döda henne vore sista biten/utvägen för MGM. Två stora män håller lätt fast en liten tjej och dom kan ha valt att döda henne närsom. Tror knappast dom kände stress första och ev. andra dygnet.
2015-06-14, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julusa
En önskan. Igår fanns det många bra bilder med fyndplatser utmärkta och hur de låg i förhållande till bostäder/café osv.
Kan någon lägga in dessa i trådstarten, tillsammans med andra relevanta bilder av ex. Martorp?
Hittar dem inte igen bland alla miljarder inlägg.
Tack på förhand.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20964443.ab

Klicka på siffrorna på fotot så kommer det upp bilder.
2015-06-14, 13:04
Medlem
massepojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det sägs att en av dem har något i det litauiska registret. En viss försiktighet kanske bör hållas inför den infon eftersom den ännu är lite vag. Dessutom sägs det inte vad det skulle handla om. T.ex en urkundsförfalskning behöver ju inte betyda att man är benägen att mörda.

Jag vet inte hur det fungerar när länder ska samarbeta. Låt oss säga att svensk polis i början på veckan skulle ha hört av sig till litauisk polis och sagt "Vi har en försvunnen person. I närheten av där hon försvann jobbar och bor två personer med litautiskt medborgarskap. Finns de med i era register?".

Skulle litauisk polis lämna ut uppgifterna med dessa minst sagt vaga indicier?

..............................

Det har florerat så mycket info och så många tidningsartiklar om detta försvinnande. Jag vet inte ens var jag ska börja leta. Slungar därför ut frågan, men vill poängtera att jag inte är säker. Jag kan minnas fel.

Frågan:

Ett vagt minne sitter i huvudet att renoveringsarbeten var gjorda i/vid ladan men att det just nu inte pågår några arbeten där. Att de är uppskjutna eller något sådant.

Någon som minns?

Anledningen till att jag undrar är förstås att jag funderar lite på huruvida de misstänkta männen kan ha haft naturlig uppsikt över caféet.

Ladan var för tillfället satt under renovering och användes inte .

""
Om ladan var under renovering. Vilket företag har då entreprenaden och eventuell underentreprenad på detta? Tycker detta kan vara intressant då det kan placera en ev GM direkt på platsen.

Detta vill jag veta mer om.""

------------------------------------------
"
Är det någon som bor i trakten som kan bekräfta att det pågick renovering i ladan?

Kanske inte just den dagen men någon byggjobbare kan ha spanat in Lisa tidigare och dessutom skulle han varit väldigt familjär med platsen (baksida cafe) vilken GM verkar vara.

Känner att jag vill kolla upp detta. Om det renoverades för tex 2 veckor sedan så kan polisen ha missat."

------------------------------------------------------

Lite bilder från ladan om nån är intresserad:

http://nlt.se/image_processor/1.4058...ightInline=400

http://s3.netdialog.se/9_20150610181148_lada.JPG

Tack. Full aktivitet som det verkar. Mycket olika uppgifter ang detta.

Måste definitivt kollas upp.

-----------------------------------------------------

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in