Citat:
Ursprungligen postat av
P71
[- - -]
Självklart säger hon det efteråt ja, att hon inte trodde att han skulle göra det. Med tanke på att hon nekar till brott och vill undkomma straff, kan hon knappast medge att hon trodde att han skulle göra det. Ändå uppger hon själv under rättegången att hon ställde frågan "har du gjort det än?" för att få reda på fakta, huruvida Vrågård hade utfört mordet eller inte.
[- - -]
Den här förklaringen från Toves sida framstår som litet konstig.
Vad det verkar vara fråga om är att Tove tror att man skall försöka få det till att hennes ”har du gjort det än?” skall uppfattas som en uppmaning att mörda Therese eller att hennes ”har du gjort det än?” skall uppfattas som ett opassande, rått skämt med tanke på vad som faktiskt hände Therese. Och om Tim vid det här tillfället hade hunnit böla i tingsrätten hade väl det också gjort att ett gycklande på det här viset med Tim hade kunnat verka osympatiskt.
Så Tove försökte antagligen slinka undan frågan med vad hon trodde var ett ”goddag yxskaft”-svar. Men om man inte tar hänsyn till nedanstående kan Toves svar i stället tolkas som att hon när hon skickade sitt SMS såg en reell risk för att Tim hade mördat Therese:
1. Tim hade 50 min innan Toves ”Har du gjort det än?”-SMS avsänt ett SMS av vilket det framgick att han inte var speciellt benägen att mörda Therese i närtid eftersom han frågade om han kunde få en annan uppgift.
2. Tim bodde i Enskede på Bägersta Byväg och Therese bodde på Violvägen i Trångsund och Tove hade Tims moped (som Tim f ö en stund tidigare under kvällen hade bett att få tillbaka). Bara cykelturen till Trångsund hade väl tagit 30 min. Men teoretiskt är det väl möjligt att Tim trots sin 50 minuter tidigare bristande benägenhet att i närtid mörda Therese satt på sig kepsen och skorna, sedan gått ut och trampat iväg till Trångsund, direkt tagit sig in i Therese bostad och mördat henne utan att bli fasttagen av hennes familj och sedan hunnit sätta sig i säkerhet någorlunda för att kunna ägna sig åt att svara på SMS från Tove. Men speciellt sannolikt framstår väl inte scenariot, utan i högsta grad tvärtom.
Citat:
Ursprungligen postat av
P71
[- - -]
Lind säger själv inte att hon blev förvånad när hon fick reda på mordet. Hon säger att hon blev rädd och chockad, vilket inte är så konstigt. Hon insåg ju direkt vilken knipa hon hamnat i. Självklart reagerar hon då inte med ett lugnt konstaterande att okej, vad bra, precis vad jag hade väntat mig.
Mja, det är väl Tim som säger att Tove verkade förvånad. Han säger också att Tove verkade förstummad. Detta stämmer påfallande väl ihop med Toves ord om att hon inte fick ur sig ett ord när Tim berättade att han mördat Therese.
Tove i polisförhöret 2009-06-09 kl 17:02:
”[...] och han sa att han hade dödat henne och jag kunde inte ens... alltså jag fick inte ur mig ett enda ord, alltså jag kunde inte ens, jag var så nära på och ba alltså svimma.”
Tim i polisförhöret 2009-06-08 kl 15:30:
”Jo, hon blev lite förvånad [- - -]. Så när jag sa det, så blev hon nog rätt så förstummad [- - -].
Tove säger också i ovannämnda polisförhör att hon blev rädd och chockad. Det är väl också en rätt naturlig reaktion. Tove uppger själv också i polisförhören att hon i och med Tims dåd insåg att hon satt i klistret, typ. Även om det inte skulle bli några rättsliga följder, vilket Tove själv dock verkat ha insett att det kunde bli, så skulle det ju hennes typ flabbande åt mordplanerna se illa ut i efterhand med tanke vad som hände.
Citat:
Ursprungligen postat av
P71
[- - -]
Några bevis finns inte men javisst, den teorin är betydligt mer trovärdig. TJR hade varit tillsammans med Gordon flera gånger tidigare, och de skulle tydligen gå på balen tillsammans. Så det är fullt troligt att Lind ville bli av med en eventuell rival om Gordon. Personligen tror jag att detta är vad tingsrätten menar när de skriver att mycket talar för direkt uppsåt. Det är betydligt mer logiskt än att påstå att Lind ville bli av med en rival om Vrågård, eftersom det tydligt framgår av de redovisade vittnesmålen i domen att Lind faktiskt ville bli ihop med Gordon.
Nej, Therese och Gordon skulle inte gå på balen tillsammans. Däremot berättade vittnet Ina på sin blogg att Therese mamma trodde att Therese och Gordon skulle gå på balen tillsammans. Mamman hade nämligen framfört funderingen om det inte var taskigt mot Gordon (som var kort för att vara kille) att gå på balen i högklackat. Det här har jag påpekat flera gånger i den här tråden. Du lär inte ha bommat detta.
Citat:
Ursprungligen postat av
PCuri
NJA 2004 s.479-fallet var alltså det fall där domstolen inte ansåg en 15-åring tillräckligt mentalt mogen för att inse att den som fick ett 5-7 cm långt knivblad stött i bålen skulle kunna avlida av detta. Samtidigt skulle det ha varit mer sannolikt att Tove skulle ha insett att Tim skulle mörda Therese trots hennes till synes måttliga entusiasm inför detta förslag och ointresse för Tims mord-SMS.
Sedan har vi frågan om Tim insåg att Tove inte ville ha något mord. Den frågan intresserar sig inte tingsrätt och hovrätt för (vilket framstår som rätt suspekt). Tim verkar ha insett att Tove varit hos Gordon och därför rimligen bör ha varit rätt ointresserad av Tim. Det förefaller därför mer rimligt att Tim mördat Therese i ilska över detta än p g a att Tove skulle vilja ta tillbaka honom om han mördade Therese. Tingsrätt och hovrätt väger inte sannolikheten för dessa båda alternativ mot varandra. Är det rimligt att inte göra detta? Sedan har vi alltså Toves spontana uppgift i polisförhören om att hon i Hoppbacken sade till Tim att han ju kunde passa på nu och samtidigt ha sex med Therese samtidigt som Tim i polisförhören sade att han och Tove inte diskuterade något speciellt i Hoppbacken (senare ändrade han sig dock). Tingsrätt och hovrätt fick för att hålla uppe trovärdigheten på sina argument lov att inte bara exkludera en del SMS från Tove utan även lov att exkludera diskussion om sannolikheten för andra alternativ än att Tim mördade Therese p g a att han på allvar trodde att han skulle kunna få komma tillbaka om han gjorde detta.
Tillägg:
Sedan har vi alltså det faktum att Tim i polisförhören sade att Tove lät förvånad när han berättade att han mördat Therese och att Tove gav en likartad beskrivning av sin reaktion. Detta sätt att reagera är väl litet svårt att få kompatibel med att hon upplevde risken för ett mord som ”mycket hög”. Därför undvek tingsrätt och hovrätt att diskutera Toves reaktion efter mordet. Och det ger väl i slutändan ett mer trovärdigt intryck än P71:s variant att Tove på något sätt skulle ha blivit chockad men ändå på något sätt inte blivit förvånad eller liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
[- - -]
Allt det här gäller i högsta grad Linds agerande i det här fallet. Det är ingen tvekan om att hennes bristande mognad spelat in i varför hon betett sig som hon gjort och att det har påverkat hennes uppfattningen om sannolikheten för risken för mord var och hur hon reagerat på detta. Hovrätten struntar dock i dessa slutsatser de själva kommit fram till vad gäller hennes mognad, för annars hade de inte kunnat döma henne.
Tycker att även en jätte-mogen person borde ha uppfattat det som rätt osannolikt att Tim skulle mörda Therese.
Tycker också att man bör ha varit extremt super-omogen för att inte inse att ett 5-7 cm långt knivblad som stöts in i bålen innebär en påtaglig risk för att brottsoffret avlider.