Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-12, 12:57
Medlem
beckbrallans avatar
Uttalandet om att nya fynd skulle tyda på att LH finns kvar inom sökområdet dementeras nu av polisen.http://www.dn.se/nyheter/sverige/annu-ett-nytt-fynd-som-tillhor-lisa/
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberdealer
Den där teorin om att hon skulle blivit kidnappad av finansiella motiv känns inte så trolig. Visserligen ägs det några fordon, men inget anmärkningsvärt för ett gift par där båda har bra jobb:
.

Citat:
Ursprungligen postat av cay
Håller med. Ser man till utplaceringarna av ledtrådar i området och även till tiden som har passerat så får man nog släppa lite på teorin om bortrövande i utpressningssyfte.

det behöver inte vara i utpressningssyfte när det handlar om finansiella motiv. om det t.ex är någon som jobbar med lisa som är skyldig.... så kan man ju tänka att man gjorde det för att cafét får ju exponering nu och publicitet. nu kommer ju flera hundra personer dit till o börja med, och i det långa loppet, ifall lisa inte hittas, så blir ju cafét någon slags turistattraktion dit folk kan åka, köpa en kaffe, och spekulera i hur lisa försvann. som någon skrev så köps det en hel del munkar på cafét just nu...

kommer o tänka på en kommentar jag läste under en namninsamling för att få lena att behålla sitt förra café. på kommentarerna till namninsamnlignen så skriver ngåon "all publicitet är bra publicitet".
Senast redigerad av avishaman 2015-06-12 kl. 13:00.
Medlem
Ni kan ju inte anta att familjen är rika pga 3-4 bilar och andra fordon.. Har du ett "normalbetalt" arbete så är det inte så jäkla svårt att ta på sig lån för att köpa det du vill ha.. Att sitta på stora avbetalningar är ju inte något som hindrar..

Och vem vet. Det är kanske därför de bosatt sig där de bor. Billigare huskostnader vilket gör att de kan spara pengar, så ja.. Det finns mycket som gör att man kan se förmögen ut, men som inte bevisar något..
2015-06-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
Är det en speciell fas som man kopplar in en åklagare?

Har ingen riktigt koll på vad en åklagare innebär. Någon som kan förklara lite?

Har kanske inte den bästa kollen men en åklagare brukar/ ska kopplas in i det läget då polisen har fått korn på någon/några misstänkta för brottet, alltså då det finns någon 'gripbar' (polisen får ju givetvis gripa bäst de vill men åkl tar sedan beslut om ev anhållande och om det skall begäras häktning osv).

Så kanske lite märkligt att det nu finns en åkl i ärendet, om uppgiften är korrekt?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Hur vet du att förövaren är frisk? Det kan vara en sjuk person som inte agerar som du tänker.

Det vet jag inte. Kan bara uttala mig om vad jag finner mer sannolikt och mindre sannolikt utifrån mina kunskaper och erfarenheter från andra fall i svensk kriminalhistoria.
Medlem
Gorillabass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyGenzale
Du tror alltså Nightvision goggles används?

Okej.

Hur ofta har sådant använts förut i sådana här fall? Någonsin?

Om det inte används är det nog dags. Borde varit inkopplat redan första natten.
Detta hade hjälp avsevärt mycket i jakten.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aomajgad
Nyligen har polisen uppdaterat sin hemsida:

Idag har sökområdet utvidgats till en radie av fem kilometer, utifrån cafét. I morse gjordes ett nytt fynd inom sökområdet. Fyndet tillhör Lisa Holm med största sannolikhet.

Polisen jobbar med att karlägga alla personer som besökte cafét på söndagseftermiddagen och kvällen. Polisen tror sig veta att det var ett hundratals personer på besök som vi gärna vill komma i kontakt med. De som vi ännu inte varit i kontakt med får gärna ta kontakt med polisen.

Polisen har sedan starten haft ett hundratal förhör och det har inkommit cirka 700 tips fram till igår som bearbetas. En grupp poliser jobbar med tipsflödet, samt gör värderingar och prioteringar. Alla tipslämnare kommer att bli uppringda beroende på var i prioteringsordningen tipset hamnar. En del tips handlar om personer och de som är kontrollerade är avförda från utredningen. En grupp poliser jobbar med att undersöka tips om ödehus, jordkällare och brunnar i området. Platserna lokaliseras och undersöks.

Igår startade vi arbete med dörrknackning i områdena Källby, Husby och Blomberg. Polisen gör en kartläggning av vem och vilka personer som bor i området och samtidigt frågar om iakttagelser.

Ifall GM var där och åt. Hoppas vi hen betalade med kort så de får info om inte hen hör av sig. Fast lär väl inte varit så dum?
Medlem
succubusans avatar
Intervjun med polisen på expressen nu så verkar det inte vara några superviktiga fynd som gjorts..inte heller det som kvinnorna hittade i natt..
Medlem
sabress avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tisky
Försökte söka efter om detta vart uppe men fann inget.

Angående det "kusliga" fyndet, från igår. Kan det möjligtvis vara att de hittat något på en plats där det tidigare inte låg något. Därav kusligt, att det nu låg på den platsen.

Jag tror snarare att man hittat någon mer tillhörighet. Sko med blod eller liknande.
2015-06-12, 12:59
Medlem
succubusans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Har kanske inte den bästa kollen men en åklagare brukar/ ska kopplas in i det läget då polisen har fått korn på någon/några misstänkta för brottet, alltså då det finns någon 'gripbar' (polisen får ju givetvis gripa bäst de vill men åkl tar sedan beslut om ev anhållande och om det skall begäras häktning osv).

Så kanske lite märkligt att det nu finns en åkl i ärendet, om uppgiften är korrekt?

Klart det finns, det är åklagaren som tex bestämmer om husrannsakan
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beckbrallan
Uttalandet om att nya fynd skulle tyda på att LH finns kvar inom sökområdet dementeras nu av polisen.http://www.dn.se/nyheter/sverige/annu-ett-nytt-fynd-som-tillhor-lisa/
Är det inte andra eller tredje gången nu som uppgifter av polisen tillbakavisas av polisen? Jävla glappkäftar.
Medlem
phreuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeataVonYxkull
Varför håller de (polisen, Fuxborg nu senast i TV4 direkt) envist på och tuggar att de utgår från att hon lever? Har de något alls som tyder på det? Eller är det för att det inte känns helt kosher att uttala motsatsen..?

Min högst lekmannamässiga känsla är (precis som många andras) det motsatta, att det ser mörkt ut.. men åh vad jag hoppas att jag har fel.
"Utgår ifrån" och "tror" betyder två helt olika saker. Så länge de utgår ifrån att hon kan vara vid liv så kan de ju sätta in mycket mer insatser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in