2015-06-02, 22:09
Medlem
Luness avatar
Hejsan, har kollat runt lite på gaspistoler, och då menar jag inte luftpistoler utan pistoler som skjuter tårgas. Vad jag förstått så är dessa olagliga i Sverige och går under vapenlagen, så till mina frågor.

Är det svårt att beställa dessa vapen till Sverige? (de är lagliga i många Europeiska länder)
Tips på länkar isåfall?
Är risken stor att det fastnar i tullen? (Någon med erfarenhet?)
Vad kan straffet bli för detta?

Hur är det att köpa av butiker? Vilka länder ska man satsa på? Säljs det i vanliga varuhus, så man som turist bara kan knalla in i och köpa helt fritt?
Citera
2015-06-02, 22:29
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Hejsan, har kollat runt lite på gaspistoler, och då menar jag inte luftpistoler utan pistoler som skjuter tårgas. Vad jag förstått så är dessa olagliga i Sverige och går under vapenlagen, så till mina frågor.

Är det svårt att beställa dessa vapen till Sverige? (de är lagliga i många Europeiska länder)
Tips på länkar isåfall?
Är risken stor att det fastnar i tullen? (Någon med erfarenhet?)
Vad kan straffet bli för detta?

Hur är det att köpa av butiker? Vilka länder ska man satsa på? Säljs det i vanliga varuhus, så man som turist bara kan knalla in i och köpa helt fritt?
Nej det är inte svårt att beställa. Du behöver ett bankkort med pengar för betalningen (betalas i förskott).
Nej risken är absolut inte stor att det fastnar i tullen. Jag har själv beställt en hel del gas tårgas och pepparspray från Tyskland.
Länk till SDG Tysk sida.
Jag vill inte uppmuntra till olagliga handlingar, men vad du gör kan kan inte styra över.

Tror att det är 13 års åldersgräns i Tyskland om man vill köpa gas.
Senast redigerad av internetpolisen 2015-06-02 kl. 22:36.
Citera
2015-06-02, 23:57
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av internetpolisen
Nej det är inte svårt att beställa. Du behöver ett bankkort med pengar för betalningen (betalas i förskott).
Nej risken är absolut inte stor att det fastnar i tullen. Jag har själv beställt en hel del gas tårgas och pepparspray från Tyskland.
Länk till SDG Tysk sida.
Jag vill inte uppmuntra till olagliga handlingar, men vad du gör kan kan inte styra över.

Tror att det är 13 års åldersgräns i Tyskland om man vill köpa gas.
Okej, hittade inga pistoler på länken du skicka, men denna sida har http://www.freie-waffen.com

Någon som testat beställa från freie waffen? Någon som vet någon bra gaspistol? Funderar på en revolver. http://www.freie-waffen.com/catalog/schreckschusswaffenrevolver-c-1_8.html

Är det större risk att dessa fassnar i till med tanke på att de är pistolformade?
Vilket är det bästa och säkraste sättet att beställa på? Via TOR? Och om det skulle fastna i tullen, kan man då bara blåneka med framgång?
Citera
2015-06-03, 00:21
Medlem
Luness avatar
Antar att det är "gasrevolver" som skjuter tårgas? Vissa står det Schreckschusswaffen vilket verkar vara knallskott, och einzelwaffen bara vapen kopia? Eller är jag helt ute och cyklar..?

Edit: http://www.freie-waffen.com/catalog/waltherp99sylvesterset22teilegranadamultishooter-p-6673.html är detta bara tillbehör till denna pistol?
http://www.freie-waffen.com/catalog/waltherp99gaspistoleschreckschusswaffevernickelt-p-121.html

Eller är den sista länken ett kit där pistolen ingår? Eftersom den sista länken/kitet är billigare än pistolen i sig verkar det ju inte så, men eftersom priset tidigare var tre gånger så mkt så blev ja fundersam. Allmänt förvirrande i vilket fall..
Senast redigerad av Lunes 2015-06-03 kl. 00:52.
Citera
2015-06-03, 16:38
Medlem
Luness avatar
Under "versandkosten" (leveranskostnad) står inte Sverige med, innebär det att det är gratis leverans eller att de inte har leverans hit..? Står även att varorna skickas i neutrala förpackningar.
Citera
2015-06-03, 18:03
Medlem
Ulvhamns avatar
För en bedrövligt många år sedan provade jag en 38. Std med tårgas ammunitionen. Det var inget lysande och sved i de egna ögonen. Jag har sedan dess inte träffat på pistol ammunitionen med tårgas. Finns det sådan idag?
Citera
2015-06-10, 21:13
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
För en bedrövligt många år sedan provade jag en 38. Std med tårgas ammunitionen. Det var inget lysande och sved i de egna ögonen. Jag har sedan dess inte träffat på pistol ammunitionen med tårgas. Finns det sådan idag?
Finns startpistoler/gaspistoler att köpa i Tyskland som förutom blankskott/knall även kan skjuta tårgas.

Frågan är om dessa, som du beskriver, är svårhanterliga. Antar att det du sköt med har samma funktion/effekt som de man kan köpa licensfritt i Tyskland. Om det t.ex blåser kanske man får allt på sig själv..?
Citera
2015-06-10, 22:07
Medlem
shponglads avatar
Varför inte bara en vanlig CS-gas burk? Bättre på alla sätt.

Om man tänkt använda som försvar dvs.
Citera
2015-06-11, 22:01
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Varför inte bara en vanlig CS-gas burk? Bättre på alla sätt.

Om man tänkt använda som försvar dvs.
Är det verkligen bättre än en tårgaspistol?

Nu har jag ingen koll på tårgasburkar, men om vi ponerar att de är som pepparspray, då borde de väl va lika bra som tårgaspistol, sett till räckvidd? Och ifall det blåser mycket borde de kunna ge lika mycket problem för båda.

Det som är fördelen med pepparsprayen är ju dock att den kommer i stråle, en tårgaspistol skulle inte funka att använda mot enbart en person i ett slutet rum då tårgasen sprider sig, vilket skulle kunna ha andra fördelar i andra sammanhang (om antagonisterna är många t.ex) eller om man ska oskadliggöra personer som befinner sig i ett slutet utrymme.

En annan fördel skulle nog kunna vara skrämseleffekten, en pistol ses inte på samma sätt som en burk. Nu vet jag inte om tårgasammunitionen låter lika mycket som knallskotten, men ifall de gör det så lär personen/erna du skjuter mot tro att de blir beskjutna på riktigt.

Prismässigt är däremot burk att föredra. En till grej är att burkarna brukar ha ett bäst före datum då drivgasen i dom sakta kan försvinna, vilket inte vore så lyckat ifall man skulle behöva använda den. Tror inte tårgaspatronerna har något sådant problem.
Senast redigerad av Lunes 2015-06-11 kl. 22:05.
Citera
2015-06-12, 10:56
Medlem
Frans-Jaegers avatar
Det är ju inga "tårgaspistoler" utan det vi kallar startpistoler. Det finns både som revolvrar och pistoler och vanligast är 9mm PAK eller 8mm.

Till dessa vapen säljs ammunition som antingen är "skrämskott" som ger en liten flamma och hög smäll, samt tårgaspatroner som är samma patron men med tårgaspulver i.

En tårgaspatron är sämre än tårgas på burk. Det kommer ett litet stoftmoln som blåser överallt och ingenstans vid lite vind och räckvidden är kort. En hyfsat bra tårgas på flaska når längre och är mindre känslig för vind. Skjuter du en tårgaspatron så är det ganska stor risk att du själv träffas av stoftmolnet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in