Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-12, 10:32
Medlem
panzertaxs avatar
Åker för att rekognosera omgivningarna i e.m. och då inte med fokus på polisens och mp's sökområden och inte med avsikt att leta plagg/fynd, utan göra sök i områden som skulle kunna hålla ett lik eller en person fången.

Är speciellt intresserad av platser värda att kolla upp syd-sydöst Blomberg och inte platser som är publikt kända (uteslut Lasses Grotta, ruinen Biskopsborgen etc).

PM'a gärna tips på skrotupplag, öde husvagnar, ödehus, raviner mm.

Ni som har lokalkännedom; gruvan vid Kinne-Kleva där man ska kunna ta sig ner någonstans runt Kinnekullering - går det att gå ner i den själv eller är det låst om dagarna?

Även nyfiken på om det är samma gruva/schakt som avses i denna tråd;
(FB) Kinne-Kleva gruva under Kinnekulle

Jag utgår från teorin att det inte är någon random turist/asfaltsläggare eller storstadsbo som är GM, utan någon lokal förmåga. Det talar i sådana fall emot att personen skulle ha kört iväg >10 mil med BO, utan snarare att personen har rört sig i närområdet och antagligen bor/uppehåller sig i närområdet. Källby/Götene, kanske någon från där hon bor, dvs runt Stöpen eller som känner igen henne från Skövde.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
Hjälmen är tydligen inte funnen..konstigt.När hon låst dörren så måste hon haft hjälmen i handen på väg till mopeden.Där finns inga spår av strid.Hon måste träffat någon just då som hon känner och gått en bit med hjälmen i handen och sedan händer något.Om personen utövat våld och gjort sig besvär att ta med hjälmen så verkar det konstigt.Undrar var en sådan stor sak som en hjälm kan gömma sig och inte hittas?
Hennes utspridda ägodelar på ett s pass stort område stämmer inte alls med verkligheten,det skulle ta alldeles för lång tid av GM och risk för att bli upptäckt.Underligt att INGEN person sett något ovanligt.
Ska bli intressant att se upplösningen på dramat - om den kommer fram -.

Jag håller med. Hjälmen krossar dom flesta teorierna. Att hon sprang med hjälmen på är inte troligt.

Det märkliga är att telefonen krossas mitt på ett fält. Är det en iPhone 6+ förstår jag det för den kan man bryta sönder med händerna. Är det någon av dom tidigare mindre modellerna så måste man haft något hårt - som en hjälm - för att krossa den med(vi vet dock varken hur förstörd den är eller vilken modell det är. Endast att det är en iPhone av något slag).
Medlem
Hur ser familjesiuationen ut för godsägaren? Har han hustru och barn? Skulle nog ta en extra till på säteriet om jag vore polisen. De enda som har kunnat röra sig fritt på området utan att väcka misstankar, vem är det?
Medlem
Ska försöka göra ett sansat inlägg som enbart baseras på spekulationer, så ni behöver inte kommentera att man är dum i huvudet, bortse bara från detta inlägg om min teori inte passar dig

Kinnekulle är inte så öde som många verkar tro, orten hällekis har ett antal tusen invånare och vill man ta sig därifrån till tex källby eller lidköping så åker man vägen förbi cafet. Det finns även fabriker i hällekis (paroc) dit lastbilar åker dagligen men de väljer oftast vägen via götene eftersom den är mycket bättre än vägen till källby.
Men om man känner till området så finns det en mängd "genvägar" över kullen, det är utefter en sådan som Lisas tillhörigheter har hittat. Men då krävs det en hel del lokalkännedom för att utnyttja dessa till sin fördel.
Nu vet inte jag om det är samma gubbe som bor kvar i Blombergs säteri som det var för 10 år sen, men för 10 år sedan så jobbade jag en hel del däruppe och utnyttjade ofta dessa mindre vägar. Just genvägen genom säteriet aktade man sig för eftersom gubben där var så jävla grinig, så i värsta fall kunde han parkera sin bil så man inte kunde ta sig förbi, han hävdade att det var privat mark. Han kanske blivit gaggig, men förr hade han stenkoll på om nån åkte på hans väg. Men om det var en bil han kände igen kanske han inte la så mycket vikt vid det.. typ "ah det är bara örjan som är ute och kör..."

Om man någon lokal förmåga ska utföra en kidnappning så tror jag inte han tar granntjejerna, utan han väljer så långt hemifrån som möjligt men ändå så han känner sig hemma i omgivningen.
Helena som försvann i mariestad fördes troligen bort med bil, och om personen i fråga ville undvika att bli stoppad av nykterhetspoliser och likn. så borde han ha valt mindre vägar bort från mariestad. Det finns en sådan som slingrar sig hela vägen till kinnekulle. Ponera att GM bor i skogarna kring Årnäs, Forshem eller liknande. Då har han i runda slängar en halvtimme till mariestad och en halvtimme till blomberg åt vardera håll.
Nära hemma men ändå så långt bort att polisen inte kommer knacka dörr.

Om hon är i livet så tror jag hon finns på det avståndet, för man vill inte bränna runt i flera timmar med en ev avsvimmad flicka som när som helst kan vakna, man vill sätta sig i säkerhet så fort som möjligt.
Då är säkert GM någon som jobbar i området, hantverkare eller taxichaffis eller likn. som har god kännedom om småvägar men inte drar till sig uppmärksamhet. Han kan säkert framstå som en helt normal person i andras ögon

Troligast är nog att hon ligger död i närheten av cafet, men eftersom man hoppas så hårt på att hon lever så önskar jag att min teori om att det är samma GM som vid bortförande av Helena stämmer. Kanske inte trolig men det finns ju fritzl o castros på andra ställen i världen, nångång kommer det ju dyka upp en i sverige också.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Eftersom jag är intresserad av vilka som jobbat i lokalen och att jag nu vet vem om äger den säger det mig vem jag skall ringa och fråga.

Ofta finns lösningen väldigt nära- Har du jobbat i ladan de sista veckorna så har du väldigt bra detaljkännedom hur ett överfall skulle kunna ske.

Är formligen ett kallt spår men måste kollas upp. Precis som allt annat av intresse.
Okej.

Kan tillägga att AJ äger nio fordon, sitter i fyra företag, alla baserade i Källby och är gift.
2015-06-12, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Något jag har tänkt på är att om GM nu är en utomstående, dvs någon som kommit utifrån, hur fan känner personen isf till området? Jag bor i "närheten" men skulle aldrig veta hur jag ska gå eller ta mig där uppe. Det är ju massor av skog, åkrar osv. Om GM nu dumpat (god förbjude) L, har han bara på måfå gått runt tills han hittat ett bra ställe? Och alla saker? "Nä jag går runt och kastar ut alla Ls saker, jag har ingen aning om vart jag egentligen är men äsch, jag kör på".

Jag menar, är det inte lätt att gå vilse om man aldrig varit där förut? (Rätta mig någon om jag har fel).

Bra poäng men det behöver ändå inte vara så. Psykopater begår ofta brott på genomresa när tillfälle ger och har inte alltid lokal anknytning.
Medlem
Är det någon som vet ifall dom har kollat igenom dammen som ligger vid martorpsfallet? Det är ju en ruin där och det är ju efter alla fynd relativt "nära".
Medlem
Parkours avatar
TV4 LIVESÄNDNING

http://www.tv4.se/nyheterna/artiklar/live-s%C3%B6kandet-forts%C3%A4tter-efter-lisa-holm-557a9452b9a9f609a0000113
2015-06-12, 10:35
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Eftersom jag är intresserad av vilka som jobbat i lokalen och att jag nu vet vem om äger den säger det mig vem jag skall ringa och fråga.

Ofta finns lösningen väldigt nära- Har du jobbat i ladan de sista veckorna så har du väldigt bra detaljkännedom hur ett överfall skulle kunna ske.

Är formligen ett kallt spår men måste kollas upp. Precis som allt annat av intresse.

Precis, eftersom att handsken hittades i ladan kan man tänka sig att gärningspersonen har befunnit sig där, kanske sorterade Lisas prylar i ladan, vissa föremål kan vara besudlade med DNA och måste dumpas, handske och kvitto tappas, mobilen förstörs. Varför låg handske och kvitto kvar, kanske därför att gärningspersonen ser dåligt?

Kort avstånd till fyndplatserna kan tyda på dumpning till fots, kör ogärna bil och orkar inte gå långt.

Vem kan det stämma in på?
2015-06-12, 10:36
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownsanity
GM dök upp precis när Lisa satte sig på mopeden och frågade henne om hon kunde låsa upp caféet eftersom "han skulle behöva använda toaletten". Hon klev av mopeden, lät nycklarna ligga i och bad honom skynda sig pga att hennes föräldrar väntar på henne. Lisa låste upp caféet och blev överfallen och indragen. 18:23 är Lisa medvetslös och GM skickar iväg ett SMS till föräldrarna. Klassiker.
Gillar teorier som ger logiska förklaringar till saker och ting. Detta skulle också te sig logiskt. Eftersom toabesök går relativt snabbt lär hon haft hjälmen på och lämnat nyckeln i. Tror dock inte att GM skickat sms:et. Snarare Lisa som skickat det medan GM är på toa.

Citat:
Ursprungligen postat av Charlie6789
Jag kan också ha fel men fått höra att sedlars nummer registreras för att ha koll på cirkulationen samt för att undvika förfalskningar så inte ex 37 sedlar har samma nummer.
Det registreras vart dem transporterats och i vilken bankomat dem sätts in på.
Sen vet jag inte hur systemet på bankomaten fungerar.. kan tänka mig att den registrerar när sedlar lämnas ut och till vem.
Så troligtvis finns GM' s pengar i dagskassorna.
Hoppas dem gör något åt det så inte familj och närstående kommer om 2 år och grämer sig över att inget försök gjordes åt att kolla upp det spåret.
Det är ju egentligen det hetaste spåret för att hitta just exakt GM!! Han finns där bland sedlarna!
Det är alldeles för många sedlar i omlopp. Det är alldeles för resurskrävande, om det ens är möjligt. Det förutsätter att GM besökt caféet, vilket verkligen inte behöver vara fallet.

Citat:
Ursprungligen postat av stenbengt
Finns det möjligtvis någon "gödseldamm"/gödselstack på gården? Dags att kolla dom?

Jag jobbar själv med lik och vet att ligger man avliden, i denna värme i 5 dagar känns det på lukten ganska direkt, och hundarna borde fått spår. Min teori är att hon lever. Men vart?
Hon kan ju ha forslats långt bort från brottsplatsen. Många lik hittas ju flera mil från brottsplatsen.
2015-06-12, 10:37
Medlem
massepojkens avatar
Det är slottsherren och vd:n Arne Jönssons, 79, ägor som nu finkammas i sökandet efter Lisa, 17.
De hetaste fynden har gjorts på hans mark – och han hittade själv flickans handske.
– Då tog jag omedelbart upp den, säger han till P4 Skaraborg.

79 årig som verkar ha full koll förövrigt men inte lyckats fatta att inte fingra på troligt bevismaterial???

Och det senare av fynden, handsken, hittade godsägaren själv när han i tisdags besökte sin ladugårdsbyggnad mittemot kaféet där Lisa jobbar, berättar P4 Skaraborg.
– Helt plötsligt ser vi en del av klädseln som låg på golvet mitt emot. Då tog jag omedelbart upp den och gick till polisen med den om den skulle tillhöra henne. Och det visade det sig att det gjorde den, säger Jönsson till radiokanalen.
2015-06-12, 10:37
Medlem
shbous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anneym
Mmm men ändå så känns det så otroligt ologiskt att batteriet skulle ta slut just där och då. Hon skickar SMS 18:23 och 7 minuter senare så är mobilen död. Det är snabba ryck, och så lägligt på något vis.
Sådär så att jag undrar om det ens var LH som skickade SMS.et till sin pappa. Å andra sidan, dom flesta av oss har ju något slags kodlås eller liknande på mobilen. Om en GM t ex klubbat ner LH och bestämmer sig för att köpa sig lite tid genom att skicka ett SMS till hennes pappa (redan här känns det knepigt) så skulle GM ju behöva ta sig förbi kodlåset.

Nä, det kanske var så att mobilen dog när den krossades. I princip direkt efter att SMS:et skickades. Men var är spåren efter den krossade mobilen, glassplitter etc? Och att slita displayen (vilket väl är det enda av just mobilen som dom faktiskt funnit) av en iPhone är väl inte det enklaste ens om man använder foten och sparkar på mobilen? En GM kan ju inte ta tiden att pyssla med det här och riskera att bli upptäckt liksom? Inte ens i ladan, om det nu var där som LH mötte GM eller om hon drogs/tvingades dit. Någon, vem som helst, t ex ägaren, hade kunnat komma.

Som sagt, bara svammel och tankar, men det är något som inte stämmer med tiderna. Går inte att sätta fingret på det, bara en känsla.

Kanske hon upptäckte telefonen hade dåligt batteri efter smset och satte den på flight mode ifall hon skulle behöva använda den senare?
Kanske tappade telefonen, stannade någon och frågade vederbörande ifall hon kunde låna dennes..
Känner inte att jag bidrar med något men det är lite skumma omständigheter ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in