2015-06-12, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Kanon, tack också för att du tydligt skickar med en källa till påståendet. Då lägger jag till detta i vår tidslinje!

17:xx - Caféets ägare ringer och frågar personalen hur det har gått. (exakt tid och källa behövs!)
17:55 - 4:e kollegan lämnar platsen före de andra, tar mopeden som står bredvid Lisas

18:05 - Rebecka (R), Lowa (L) och Lisa står utanför dörren
18:06 - Lisa konstaterar att hon inte kan hjälpa med något mera idag, R och L låser dörren och går till bilen

18:10 - R och L har lämnat platsen
18:xx - Bussen går (vem vet när den går!?)

18:23 - Lisa sms:ar sin pappa
18:30 - Mobilen stängs av, batteriet tar slut, eller slås sönder

20:00 - Föräldrar oroliga, pappan kör hemifrån till kafét i motsatt riktning, om något hänt, för att leta. (åkte pappan verkligen innan mamma ringt?)
20:15 - Lisas mor ringer ägaren av kaféet och frågar när lisa gått, tiden styrks av att kaféägarinnan säger sig kollat sitt armbandsur när hon fick frågan.

21:00 - Pappan framme vid kafét. Upptäcker Lisas parkerade, fungerande moped med nyckel i tändningslåset. EU-mopeden snyggt parkerad. Mopedhjälm ej där. En påse med Lisas tillhörigheter finns vid mopeden. Pappan larmar polis samt ägarinnan av kafét.
21:30 - Poliser är på plats.

Vad gör då Lisa mellan 18.10 och 18.23? Efter att hennes arbetskamrater lämnat platsen.
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Enligt kollegorna låste de tillsammans. Det kan vara sanningen - eller så inte.

Kanske skedde det så här: Alla tre personer låser cafét tillsammans och Lisas två kollegor åker omedelbart iväg. Lisa är sugen på att dricka lite kaffe, äta lite något som är till salu i cafét, läsa en tidning där eller göra något annat där och går tillbaka in i cafét. Om den är inte larmad vet vi inte Lisa har gått in i cafét och vistats där 10 minuter eller så.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wollcim
Tjejerna sa i intervjuerna (som jag inte har kvar länkarna till) att ägarinnan ringde vid 21-tiden till den ena och 21:30-tiden till den andra och informerade dem om att Lisa var försvunnen.

Var inte en av dem ägarinnans egen dotter som i den åldern sannolikt bor hemma? Om hennes dotter var den fjärde anställda som lämnat tidigare stiger sannolikheten för att de andra slarvat/fuskat/täckt upp för varandra etc...
2015-06-12, 01:51
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juelo
Var ju en 4e som drog 10min innan, så det kan väl avfärdas.

Hmm.. Läste du ens vad jag skrev? Om den 4:e personen lämnade låt säga 17.50 så kan väl de andra två dragit precis efter och när ägaren ringer för att höra hur det går täcker Lisa upp för alla (så som en kompis skulle gjort)

Det låter väldigt osannolikt att någon skulle hoppa på henne när det är sån rörelse vid kåken. Har extremt svårt att se ett överfall på henne när alla är så nära.

Jag vidhåller min teori, skulle inte förvåna mig om historien med stängningen ändras när samvetet blir för tungt att leva med
Medlem
Jag har stött på äldre män i 80-årsåldern på diverse demensboenden och inom psykiatrin som är sjukt starka och har krävt flertal personal i anspråk för att säkra upp att de inte ska skada någon. Så rent fysiskt är det inga som helst problem för en man i 80-årsåldern att våldföra sig på en späd 17-årig flicka. Så AJ ska inte avföras pga sin ålder!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k0ng
Tack, kan inte upprepa det nog; flera fynd har känts lite väl uppenbara.

Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Det mesta pekar på att hon är vid liv och har rymt själv, svar ja.
Men vi kan inte veta säkert, men med största sannolikhet.

Alltså va? Hahaha.. Nej!
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsaho9
Det mesta pekar på att hon är vid liv och har rymt själv, svar ja.
Men vi kan inte veta säkert, men med största sannolikhet.
Varför är det med största sannolikhet så?
Senast redigerad av CrilleKex 2015-06-12 kl. 01:58.
Medlem
Den här teorin med att mobilen har laddat ur känns högst orimlig, borde inte hennes kollegor vetat om de (Hon borde väl ha frågat efter laddare under dagen isåfall?) samt att när hon messade sin pappa så borde hon ha nämnt att hon hade lite batterier och att den kan ladda ur närsom. Hade hon glömt sin laddare hemma(?) även detta något som föräldrarna borde veta givetvis.
Förmodligen har hon blivit överfallen mellan 18:23-18:30.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Lätt att slå hål på

Om han nu tog med sig hennes grejer. Varför kasta iväg dem när han är på väg hem från fiket? Vägen som grejerna hittades vid leder ju till hans hus. Jag är ca 90% säker på vart han bor.

Sen så måste han vara iskall om han dödar henne bara sådär och lyckas dölja allt så bra.

Varför sen lämna över handsken, för att ge sken av the good guy eller? Varför då leda allt mot sig själv?

Han gör allt för att ge ett gott intryck.

Ja, vad skulle göra honom bättre än alla andra kalla psykopater...dom har ju tydligen lurat folk förr.

Grejerna som hittats leder till hans hus! Tydligen gör dom det, och rent praktiskt så hade han ju kunnat köra bilen dit och gått ut för att lämna spår lite överallt. Bara för att vilseleda.

Bor denne herre ensam? Fru? Barn?

Jag har en ond magkänsla när jag kollar på honom i intervjuerna och om man söker på han på google. Dessutom vet jag (har jobbat vid ett av de större godsen i uppsala län) Att dessa människor kan vara mycket speciella.
2015-06-12, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Försök hitta ett motiv till att en 79 årig gubbe ska ha ihjäl, alternativt kidnappa en tonåring på sin egen mark. Är det särskilt troligt tycker du?

Nej inte särskilt troligt. Men vad är särskilt troligt just nu?
Det troliga just nu är ändå att det är någon med god lokal kännedom och troligen bor i närheten av caféet.

Motivet är såklart sexuellt, detta är väl det enklaste att förutsäga när det gäller GM.
2015-06-12, 01:52
Medlem
ThroneWatchers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mak1891
Vad gör då Lisa mellan 18.10 och 18.23? Efter att hennes arbetskamrater lämnat platsen.

Exakt det är just detta jag med tidslinjen vill försöka få fram. Tidigare har många arbetat efter att det är ett minimalt tidsfönster mellan de säger hej då och all kontakt upphör. Skillnaden är ju enorm om det är ca 15 minuter istället för typ 3 minuter det hela utspelat sig på. Mellan "hej då" och hennes SMS då alltså.
2015-06-12, 01:53
Medlem
Pingvinkokoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag drar till med ett långskott - kanske håller caféet öppet för att såväl ägare som personal ska kunna få in pengar. Pengar kan ju liksom vara bra att ha.

Livet går vidare.
Ja det är absolut sant och en rimlig förklaring till att det är öppet. Men det kan ändå vara en bakgrund till att kanske alla detaljer inte kommit fram, tidsuppgifter angående när personal lämnade, vem som låste etc. Skydda ekonomiska intressen är ju också en källa till en viss press.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in