2015-06-12, 00:48
Medlem
Angående mopeden/hjälmen

Om GM är bekant med BO sen tidigare, hur känner GM igen BO om BO har hjälm på sig?
Ett alternativ är att GM var väl bekant med BO och kände igen kläderna / kroppsformen och inte bara ansiktet.
Ett annat alternativ är att GM haft bättre span på BO under hela tiden som BO gick till mopeden och sett BOs kollegor lämna caféet först. Detta kräver dock en viss nivå av smygförmåga, så att kollegorna ej såg GM. Kanske visste GM att kollegorna skulle åka bil därifrån och BO moped och kunde därmed vänta en bit därifrån? Det som talar emot detta är hur GM kunde veta att BO åkte moped, för första gången samt att BO skulle lämna caféet sist.
Ett tredje alternativ är att det hela är ett spontandåd.

Mycket märkligt, hela historien.

Oavsett så borde hjälmen vid senare tillfället åkt av. Knulla en söt tjej utan att se ansiktet ordentligt känns ju lite ovärt. Kanske blev en trevlig överraskning om det hela nu var ett spontandåd. Ta tag i random tjej utanför café, få lyxknull.

Angående mobilen

Varför i helvete hade hon ingen laddare med sig så hon kunde ladda mobilen på jobb?
2015-06-12, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C91
Får känslan av att det är något som inte stämmer med jobbet som hon började på. Det känns inte ärligt med tjejerna som jobbat där. Jag litar inte på dom alls. får känslan också om att det inte bara är 1 person utan minst 2 eller fler. Tror hennes kollegor eller någon av dom vet mer än vad hon säger.

Kan du och alla andra ufos en gång för alla förklara vad som är så suspekt med hennes kvinnliga kollegor? Säg nu inte att dom beter sig konstigt under intervjun, för det gör dom inte.
Medlem
Gorillabass avatar
Hjälmen är inte funnen ( vad vi vet ) GM väntade på BO ( som han till 99% ej visste vem det var då BO hade hjälmen på sig) GM slår med något hårt, (järnrör, basebollträ ) BO går i backen av smällen svimmar av eller rent av dör. GM får panik!

GM lägger henne i en bil, kör runt och sprider alla saker kör sen där ifrån och dumpar henne på annan plats och ort?
Medlem
derbicoolings avatar
Men om dom andra tjejerna hade bråttom till en buss och åkte vid 18.00 varför smsade då Lisa vid 18.23 om caféet var låst av dom andra tjejerna varför stannade Lisa själv vid sitt jobb i 23 minuter innan hon åkte hem?
Medlem
Willow1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Hon har vuxit upp med en far som är militär, hon har nog lärt sig härda ut det ena och det andra.

Det har inget med det här att göra men jag har själv vuxit upp så. Så jag tror helt klart att den möjligheten finns, att hon har stuckit självmant alltså. Hoppas att det är så, dock verkar jag vara ganska ensam om den teorin.

Den känslan fick jag idag när de hittade låset till klockan. Det är alldeles befängt riskabelt att vara mördare och springa runt i diken och ängar och dumpa grejer.
Finns det någon sekt i närheten?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Statistiken att den överväldigande majoriteten i området är svenskar, bland annat.
Har det framkommit något om dagskassan på kafét? Var den intakt efter försvinnandet? Fungerade mopeden, vet vi om det var en ny fin driftsäker moped eller moped modell äldre? Om det var första turerna med mopeden kan den ju ha vägrat att starta, med allt vad det innebär med beteende av Lisa i den uppkomna situationen? Utan mobilbatteri i bra uppladdat tillstånd och ensam kvar.

GM av typen Anders Englund? Statistiskt osannolikt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Jag har inte påstått att det bör finnas någon relation mellan GM och BO, utan att deras vägar med största sannolikhet har korsats, vilket jag gav ett fåtal exempel på.

Jag tror som dig att de har korsats på något sätt för random (helt okänd) bakom ett fik ter sig långt bort. Någon form av tidigare möte/kontakt har GM haft med flickan, genom arbete, skola, eller fritidsaktivitet. På något sätt har hon fångat GM's intresse och mötet kan initialt varit lite av "hej på dig" stuket och hon anar inte oråd.
Medlem
Antagande 1:
GM har spridit BOs ägodelar medvetet. Detta har det skrivits mycket om, och det mesta är inte logiskt och ger mer risk än vinning för GM.

Slutsats: Är det sant, så tyder det mer på irrationellt beteende än att GM är ifrån trakten eller dyl.

Antagande 2:
Ägodelarna har spridits av misstag.

Slutsats: Ägodelarna har i.s.f. inte spridits från en bil. De måste isf ha fallit ur när GM fraktat offret under bar himmel, t.ex med fyrhjuling eller motorcykel.

Antagande 3:
BO har spridit ägodelarna medvetet.

Slutsats: Det är i.s.f brödsmulor (Hans & Greta) och då ska man följa spåret i dess riktning. Hon har dessutom varit vit medvetande och antagligen inte färdats i en bil (svårt att få ut ägodelar ur en bil). Återigen skulle det peka på att hon blivit ivägforslad i något annat än en bil (buren, fyrhjuling, släp, grävskopa etc)

Sammafattning:
Det borde vara mer fokus på fyrhjulingar eller motsvarande som bortforslingsmedel. Fyrhjuling använder man endast om man bor i trakten.
2015-06-12, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Den uppgiften är guld värd och rätar ut en del frågetecken. Det förklarar varför de två kollegorna inte har sett någon.

Men det visar också att mördaren med stor sannolikhet vet om att nyckeln förvarad i ladan

Då är frågan om hela/halva bygden vet om det här med nyckeln eller om det är något personalen försökt hemlighålla? (vilket man tycker borde vara rimligt?)
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Nä det är absolut inga 250 meter till ladan, se bilden jag bifogar: http://oi62.tinypic.com/2llbr4w.jpg
På bilden längst ned till vänster ser man rätt bra hur långt det är. Tippar typ 50 meter. Dessutom är det en naturlig flyktväg om man skulle springa från moppen.

http://i62.tinypic.com/30931x0.jpg
Medlem
Kulpis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValleDalle
Lade märke på denna bilden när jag bläddrade på caféets facebook bilder. Långsökt??

http://www.ladda-upp.se/bilder/inrcphnlhzwnz/
Verkligen. Hundarna hade hittat henne direkt.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinmandt
Varför ljuga om att det var dem som låste och inte hon? Straffbart ju att hindra/undanhålla information.

Kan ju vara så att de skulle låst, men att de lät Lisa göra det? Tror inte att en omyndig person enligt reglementet får stänga ett café, men kollegorna ville hem snabbt/hinna med bussen. Många tycker ju att de verkar dölja något i intervjuer, kan vara det, de har gjort något de inte borde. Dock innebär detta inte att de på något sätt är inblandade i vad som sedan hände.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in