Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-11, 18:59
Medlem
Machbets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forvirradbrud
Ny användare som ville komma till tals.

Är ny på FB och kan inte posta inlägg. Följer tråden slaviskt idag och blir frustrerad över att detta inte tas upp på nytt (så kanske du vill skriva det): Det var första gången hon skulle åka själv fr jobbet, vilka kan ha känt till detta? Svårt att tro att ngn spanande gäst visste (om denne inte överhört. Berättade BO för kollegorna och isf När?). För hennes päron skulle vanligtvis hämta henne men JUST denna dag då hon ville åka själv så försvinner hon. Jag tror hon skulle träffa ngn efter jobbet.

Hon kan ha mött upp denna ngn hon kände för att prata (om ngt) i ex ladan.. Det tog sin tid och hon kan ha skrivit till pappan att hon skulle åka strax. (Sen blev hon kanske slagen, de spärrade ju av ladan på nytt och lät en hund söka blod-/sperma-/likspår).

Alt att hon efter samtalet tappar handsken där, GM och BO tar en promenad.. Tjafsar. Kanske blev hon hotad att följa? Lätt jagad? Saker går sönder i argumentationen (mobilen, hon får inte ringa hem för GM). Var ringen fr ex en kille och därför kastades av?

Jag backar den här teorin.
Jag tror många svar finns i mobilen. Hon kan mycket väl ha bestämt träff med någon snubbe över tex. Tinder. Därav som hon vill köra hem själv just den här dagen.

Ladan kan mycket väl ha agerat skådeplats för ett eventuellt samlag, som sedan gått fel, osv...

Vet vi att det enbart är display och skal som hittats?
Senast redigerad av Machbet 2015-06-11 kl. 19:02.
2015-06-11, 19:00
Medlem
Iam-Varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Enda bussen som går till Skara med kort varsel efter avslutade arbetspasset 18.00?
Hur långt är det kilometervis respektive tid (med bil) mellan Blomberg & Källby?
Jag körde idag på dryga 5 min. Då var det fullt med folk, poliser etc borde gå fortare utan trafik och folk.
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Mycket vatten och skog i området, vad det verkar. Kan det vara som så att polisen hittat hjulspår vid Blombergs hamnen?

På sommaren är det ju inte så mycket trafik till en hamn för fritidsbåtar, säkert ett hett hjulspår...
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crachie
hon kan mycket väl ha smsat sin pojkvän eller vad som helst

Fast jag trodde att polisen hade koll på vad som hade skickats från hennes mobil, och att det sista skulle ha varit SMS: et till pappan. Pappan är också en av få som visste att hon hade åkt moppe till jobbet för första gången. Han åkte iväg ganska tidigt för att leta efter henne. Jag har undrat varför. En del här har förklarat det med att pappan är en gammal militär som kräver punktlighet eller är en överbeskyddande förälder. Pappan har berättat för polisen när han kom till kaféet, jag hoppas att polisen har kollat upp detta, hur pappan har kört osv. Tyvärr kan det vara så pappan är GM. Jag hoppas verkligen att så inte är fallet men eftersom liknande har hänt förut så hoppas jag att det är okej att spekulera om detta också. Det finns ingenting som styrker att LH själv satte in tändningsnyckeln i moppen. Det kunde pappan ha gjort efter att han dräpt sin dotter, långt innan han larmade polisen. Han också ha spritt hennes ägodelar runt omkring för att vilseleda. Han kan till och med haft tid att köra hennes kropp i sin bil och dumpat den någonstans för att sedan låtsas komma till kaféet och upptäcka den olåsta moppen osv.

Varför pappan skulle ha gjort detta har jag ingen som helst förklaring till. Om det inte var ett gräl mellan pappa och dotter som spårade ur , han gav henne örfil, hon slog huvudet i sten och pappan handlade i panik därefter.
Medlem
Barney Calhouns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lazeeboy
En sak har jag tänkt på ett tag. Inget märkvärdigt, men i beskrivningen av Lisa så står det:

"Utseende/kläder: Flickan är 165 centimeter lång, har långt blont hår och smal kroppsbyggnad. Hon var vid försvinnandet klädd i en rosavit Henry Loyd-jacka, svarta Adidasbyxor eller jeans."

Hur kan inte tjejerna på jobbet berätta vad hon hade för byxor? Väldigt konstigt. Det är ju rätt stor skillnad på ett par mjukisar och ett par jeans.

Som sagt, inget märkvärdigt. Bara konstigt.
det är väl inte helt otänkbart att man efter att jobbat inomhus byter till andra kläder inför en lång mopedresa hem.
kanske dom andra drog innan hon var klar eller inte tänkte på vad hon bar när dom for hem.
2015-06-11, 19:01
Medlem
KraftSkafts avatar
Ursprungligen postat av nothot
Fattar inte hur INGEN har tagit upp denna teorin.
GM känner BO ytligt (kan vara gäst på café eller liknande). GM spanar in BO och vet när café stänger.
GM vet var BO bor och vilken väg hon kör.
GM blockerar vägen och tillkallar BO's uppmärksamhet.
GM drar in BO i sin bil och våldtar BO och mördar BO (i bilen).
Gm tar saker ifrån BO samt hennes moped.
Kör med BO's moped tillbaka till café, på vägen sprider han ut BO's tillhörigheter.
GM parkerar moped så att det ska se ut som BO inte lämnat café med moped.
GM promenerar tillbaka till sin bil (brottsplattsen) för att sedan avlägsna sig långt från plattsen och alternativt dumpa kroppen.

Är inte detta det mest sannolika scenariot ?!?

Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Jag håller med dig, även detta är en högst rimlig teori till skillnad mot all skit vi fått se mot bland annat JV från alla idioter här. Det är skrämmande att se hur många beter sig på samma sätt som under medeltida häxprocesser här, där det räcker med en bild på ett rövhål för att någon ska vara skyldig.

Det som talar emot är att förövaren inte är ett snille.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThroneWatcher
Jag håller med dig, även detta är en högst rimlig teori till skillnad mot all skit vi fått se mot bland annat JV från alla idioter här. Det är skrämmande att se hur många beter sig på samma sätt som under medeltida häxprocesser här, där det räcker med en bild på ett rövhål för att någon ska vara skyldig.
Detta är min teori efter att ha skummat egenom tråden, att folk hakar upp sig på ngn JV eller arbetskammrater beror nog på för mycket/för dålig fantasi.

Arbetskollegorna är helt uteslutna, det är näst intill en omöjlighet ur ett statistiskt perspektiv.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adjagosse
Fast det är fel väg.
Han kan ha kört det med flit?? (Skulle jag gjort)
Medlem
ojvamysigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pederN
Nej,men om hon planerade ta självmord är det väl smartare ta mopeden ,hade föräldrarna hämtat hade det ju varit svårt ta livet av sig liksom.
Okej, men jag fattar fortfarande inte vad det har med det här att göra. Eller tror du att det är hon som har kastat runt sina saker runt halva länet innan hon tog livet av sig på en plats som ingen hittar henne?
2015-06-11, 19:02
Medlem
Karaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyrfilm
Den där mannen som bodde i området som åkte runt på 4hjuling & hjälpte till att leta.

Ingen som funderat på det?

Jepp, de kan känna varandra lite ytligt och hon har hängt med honom på en tur, därav är hjälmen är borta eftersom hon hade den på sig när de åkte iväg. Senare har mannen "hjälpt till att leta".
Medlem
dannees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzIam
Varför inte? Det är mitt ute på vischan, på hennes arbetsplats. Sannolikt har hon känt sig ganska trygg där. Inte direkt så att tjejer aldrig befinner sig någonstans ensamma eller alltid går omkring och är livrädda. Ser det inte alls som osannolikt att hon stannar kvar och tar en cigg i några minuter, om hon nu röker, eller inte rusar till att få igång moppen och komma därifrån.

Nja känns tveksamt. Platsen där moped står är relativt skymd, verkar ej gå att se om från vägen, så det känns ej troligt att GM dyker upp från vägen bara.
Alt1 GM står gömd å väntar på att kollegornas bil ska åka iväg.
Alt2 GM å BO har nån form av bekantskap, romantiskt kopplat?! Dom har stämt möte. Dom snackar Å blir osams.
Medlem
Völunds avatar
Fick lite nya funderingar från en nyregistrerad medlem som hade lite teorier och funderingar. Nedanstående är saxat;

En intressant sak skulle vara om man cirklade in där Helena Andersson bodde och där hon försvann och på samma karta ringar in där lisa försvann och där hon bodde.

Tror GM bor i närheten av båda två (om dom är kopplade till varandra).

Och därefter fick jag detta:

Skulle var intressant att veta om Helena jobbade i närheten av Lisa också. Kan inte hitta var Helena jobbade bara.

Har vi någon Flashback-detektiv som känner sig manad? Är lite tidspressad nu, försöker posta om/när jag hör något mer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in