Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-11, 10:24
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Vanligtvis stänger kaféet klockan 18. Men just den här söndagen var det lite gäster. Därför kunde Lisa Holm och hennes två kolleger städa undan i god tid innan stängning. Trion tog nycklarna till kaféet, packade ihop sina saker och låste dörren.
- Alla tre var glada och lyckliga. De lämnade kaféet och det hade inte varit några problem under kvällen, säger Lena Svenung.
Lisa Holm gick bort till sin moped när de två kollegerna åkte i väg i en bil. De hade bråttom för att inte missa en buss.
- Vi sa hej då till varandra. I efterhand har det tagit väldigt hårt på mig att jag inte såg när hon åkte i väg, säger kollegan Rebecka.
Hon var troligtvis den sista personen som såg Lisa Holm före försvinnandet.
http://www.expressen.se/gt/lisas-sista-timmar-innan-forsvinnandet/

jag skulle tro att de bilburna kollegorna, som hade bråttom, kom därifrån först. lisa kanske satt och grejade med mobilen en stund, eller gjorde sig i ordning för att köra. det fanns alltså ett "window of opportunity" både för såväl ett impulsdåd som för ett planerat bortförande.
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Flickans bild är spridd i hela landet. Om hon inte lämnat landet på måndagen (väldigt osannolikt) är det helt befängt att påstå att det skulle vara frivilligt. Dessutom har ju föräldrar, vänner och andra förhörts, dessa borde känt till om hon mådde dåligt.
Det finns inget att en tonåring flyr utomlands när de får lust att försvinna, snarare tvärtom. Hur många tonåringar tror du mår dåligt utan att någon vet om det? Svaret är "massor".
Även du är välkommen att förklara för mig varför sakerna framstår som utspridda.

Fan, vi kanske snackar om det mest medialt uppmärksammade fallen någonsin, och så visar det sig att hon är på kant med föräldrarna och har dragit.

Nej, jag hävdar inte detta stenhårt men möjligheten för att det är frivilligt finns. Delvis baserat på den slumpvisa placeringen av fynden.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowBright
Läste precis på Aftonbladet att handsken hittats av två privatpersoner och inte av polisen. Gick de inte tidigare ut med att polisen hittat handsken i ladan?

Om det var två privatpersoner som hittade handsken, kan man vara säker på att den verkligen hittades i ladan där de säger att den hittats?
Det jag har läst i lokalblaskorna är att ägarn till ladan fann handsken.
Medlem
ATLAS64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Jag har postat honom några gånger, men här är han igen.
Pi*rs Cl*ment *=e i Källby
https://m.facebook.com/piers.clement?refsrc=https%3A%2F%2Fsv-se.facebook.com%2Fpiers.clement
de borde kanske kollat upp honom ,och den nyinköpta racerbåt som finns på hans facebok sida !
2015-06-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Jag tycker absolut att det finns fog för en sådan tanke. Postade ett sådant inlägg inatt och blev totalsågad. Men det får man ta.
Jag tycker iaf att man ska hålla den dörren öppen.

Citat:
Ursprungligen postat av freddiekrueger2
Är beredd att hålla med, tycker mer och mer tyder på det.
Jag menar, med en militär pappa så har hon nog fått lära sig ett och annat, det fick jag iaf göra av min far. Hon sprider taktiskt ut hennes prylar åt ett håll och drar åt det andra hållet.
Citat:
Ursprungligen postat av Shelby
Flickans bild är spridd i hela landet. Om hon inte lämnat landet på måndagen (väldigt osannolikt) är det helt befängt att påstå att det skulle vara frivilligt. Dessutom har ju föräldrar, vänner och andra förhörts, dessa borde känt till om hon mådde dåligt.
Man måste dock inte må dåligt för att vilja ta sig hemifrån. Finn ju väldigt många olika anledningar till att hon vill dra.

Dessutom kan hon lätt ändra utseende, är ju bara att färga håret och hon ser annorlunda ut på en gång. Gör ju tjejer stup i kvarten idag.
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RainbowBright
Läste precis på Aftonbladet att handsken hittats av två privatpersoner och inte av polisen. Gick de inte tidigare ut med att polisen hittat handsken i ladan?

Om det var två privatpersoner som hittade handsken, kan man vara säker på att den verkligen hittades i ladan där de säger att den hittats?

Militär och privatpersoner/missing people har hittat sakerna som är kända: mobildelarna, handsken, mopeden, armbandet vid Medelplana, grävplatsen + okänt föremål. Men polisen hittade tydligen saker igår i ladan efter det att de släppt avspärrningen och folk rört sig i den.
Medlem
Updowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Absolut inte i den omfattningen som nu, och så gott som aldrig i grupp.

Nu läser man ju efter varenda helgnatt, om någon ung kvinna som våldtagits på väg hem från nattens festande...
Har väl mer att göra med att samhället förändrats, mer unga kvinnor som super sig fulla på nattklubbarna och är ute på nätterna runt om i landen än tex för 50 år sedan.
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Chive
För din information så finns det faktiskt tystgående helikoptrar idag, samma sak med svävare. Dem behöver heller inte ha landat på marken och lämnat spår, dem kan ha haft någon form av hissanordning eller rep som dem fångade upp flickan med!

Länka gärna till dom där tystgående helikoptrarna och svävarna, i vilken värld lever du i?
Medlem
Jag har följt tråden hyfsat väl under hela tiden så jag TROR inte att någon har gjort detta förut, men jag bor i området och tycker det är betydligt lättare att följa rapporteringen via våra lokala medier istället för kvällsblaskorna. Så om ingen har länkat till dem tidigare så gör jag det nu, ifall någon vill följa samma medier. Vissa har dessutom liveuppdatering.

http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.4060383-sokte-efter-lisa-i-gruvgang
http://www.skovdenyheter.se/artikel/356235/folj-senaste-nytt-om-forsvunna-lisa-17
http://sla.se/skovde/2015/06/11/live-folj-sla-s-rapportering-fran
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=6187426
2015-06-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voyaflex
Placeringen på sakerna är inte i följd, utan klumpigt utsprida närmast i en stor cirkel, det är väldigt osannolikt att en person som vill våldta/kidnappa henne tar sig tid att köra runt och droppa av sakerna i en sådan ordning. Däremot människor som kan området och rör sig fritt där är mycket mer troliga att göra en sådan sak i efterhand. Osannolikt säger du, nja vi får nog se.

Ja det är fullkomligt osannolikt. Finns inte ett skit som talar för din teori om kollegorna (som för övrigt återigen är en fullkomligt osannolik gärningsmannaprofil och som polisen hade löst första dagen) så jag antar att vi lika gärna kan diskutera aliens också då? Är det på den nivån vi ska hålla tråden? Om det framkommer det minsta som skulle tala för kollegorna, så fine. Men det gör det inte och kommer inte att göra. Fram tills dess tycker jag det är mer givande om vi håller oss till scenarion som i enlighet med kriminologiska erfarenheter får tas som mer sannolika.
2015-06-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handeldvapen
Det finns inget att en tonåring flyr utomlands när de får lust att försvinna, snarare tvärtom. Hur många tonåringar tror du mår dåligt utan att någon vet om det? Svaret är "massor".
Även du är välkommen att förklara för mig varför sakerna framstår som utspridda.

Fan, vi kanske snackar om det mest medialt uppmärksammade fallen någonsin, och så visar det sig att hon är på kant med föräldrarna och har dragit.

Nej, jag hävdar inte detta stenhårt men möjligheten för att det är frivilligt finns. Delvis baserat på den slumpvisa placeringen av fynden.
Och du tror inte att någon skulle ha sett henne någonstans och sedan känt igen henne nu i efterhand? Ha pratat med henne? Suttit bredvid henne på en buss eller ett flyg? Att hon skulle lämna sin moppe? Förstöra sin mobil? Idiot.
2015-06-11, 10:27
Medlem
Blarggs avatar
Det SMS som fadern fick, är det 100 säkert att det kom från flickan? Eller kan det ha används för att "köpa lite tid" av GM?

Att nyckeln sitter i tändningslåset kan ju bero på att hon låter den sitta i/glömt den i. Mopeden kan ha stått med både nyckel i och hjälmen hängande på styret utan att ägaren varit i närheten..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in