Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Är en jäkla skillnad på att slänga in en 10 åring i en bil kontra en vältränad 17 årig tjej. Troligtvis har hon hjälmen på sig vilket borde fått GM att tveka gällande en attack mot huvudet.

Om GM har gett sig på att strypa Lisa borde det funnits någon form av tecken på strid.

Det mest sannolika är att GM överrumplar och hotar Lisa med någon form av vapen och att hon följer med in i bilen utan strid. Alternativt känner GM.

Vet vi vilken typ av hjälm hon hade? En smäll med låt säga en kofot eller liknande på hjälmen skulle kunna få henne att svimma och var stödet nerfällt på moppen så förklarar det att den är intakt trots att hon satt på den.
2015-06-10, 12:41
Medlem
Lite tankar utifrån vad jag läst.

Alternativ 1, någon helt rubbad person kommer förbi och agerar i stundens hetta. Inte någon omöjlighet men hur troligt är det egentligen? Just i det området? Att GM kommer förbi precis när hon är på väg därifrån och slår till? Jag menar, någon minut till så hade hon väl varit borta. Borde det inte vara extremt riskabelt att slå till bara sådär? Om det saknades tidigare kännedom om kafét och området så skulle det kunna vara så extremt mycket som skulle kunna gå fel. Om personen i fråga inte är extremt stark och i otroligt god form så borde det väl inte vara hur lätt som helst att bara kunna släpa med sig någon sådär. Om någon skulle ha varit i närheten så skulle det vara över för GM och om det bara var en impulsiv handling, hur skulle han då kunna känna till att de var själva?

Alternativ 2, en helt galen kund som känner sig avvisad och kränkt av något som BO sagt eller gjort. Antingen personen som beskrevs som knasig men det kan även vara vem som helst, en person behöver inte vara excentrisk utåt för att vara helt rubbad mentalt. Jag har jobbat både i bar och restaurang när jag var yngre och det är så OTROLIGT vanligt att det svartnar totalt för ögonen hos en viss typ av män när de inser att den kvinnliga personalen bara gjort sitt jobb och varit trevliga då denna typ av man tror sig att det var något mer på gång. Mannen känner sig då utnyttjad och förlöjligad och jag har fått höra de värsta tänkbara saker, särskilt efter lite alkohol. Alternativt att GM inte förstått att han blivit avvisad och tänkte försöka igen när hon är ensam efter stängning?

Kan det ha varit så att GM tänkt konfrontera henne på något vis, hon blev skrämd av hans galna beteende och saker och ting gick över styr? GM kunde inte kontrollera sig, fick panik och klubbade ner henne? Det kan förklara handsken. Hon kanske försökte fly och gömma sig, tar av sig handsken för att ringa men han kommer ifatt och ger sig på henne?

Denna teori faller dock på att hennes kollegor inte sett någon bil. Om han bara skulle konfrontera henne till en början, varför gömma bilen? Kan det ha varit så att de bara inte var uppmärksamma? Hur som, så tror jag att alla besökare kan vara av intresse.

Alternativ 3, detta ser jag som väldigt troligt utifrån vad jag har läst. Det är utfört av någon i hennes nära krets alternativt någon som hon har haft kontakt med och känner, inte någon tidigare gäst alltså, det senaste dygnet. Motiv? Svartsjuka? Olycklig kärlek? Någon som har hört att hon ska åka tillbaka själv och tagit tillfället i akt. Hur skulle personen annars veta att hon skulle åka moped hem? Har det inte nämnts tidigare att hon inte brukade göra det? Antingen kom GM dit redan med en tydlig plan att utföra dådet eller så gick något över styr.

Om det skulle vara någon som inte kände henne väl utan spionerat på BO och planerat detta under en längre tid så borde han väl insett att det inte skulle gå och gett upp efter ett tag? Är det någon som vet hur hon tog sig hem i vanliga fall?

Det kanske inte går att tänka rationellt men tanken på att det går runt människor där ute som är kapabla till att göra något som detta rent impulsivt är så skrämmande att man knappt kan ta in det. Därav vinkeln att det är någon situation som gått över styr som GM inte kunde hantera, vilket gick över i bortförandet av henne.
2015-06-10, 12:42
Medlem
selusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakburk
En av de mest fundamentala bitarna är att försöka sätta en profil på gärningsmannen. Detta är naturligtvis inte så lätt men en viktig bit i det avseendet är att försöka fastslå hur bortförandet gick till.

Planerat eller impulshandling gör en stor skillnad på de olika typerna av gärningsmän.
Man kan på goda grunder anta att GM hade bil.
(om man inte hittar henne i närområdet)
Och då måste GM stå och lura någonstans där bilen inte är direkt synlig men ändå så nära att han kan genomföra handlingen.
GM kan naturligtvis inte veta om Lisa är själv kvar några minuter så det är här det skär sig mellan impuls eller planerat dåd men det måste anses vara planerat till stor del kan man nog sluta sig till.

Det som är mest bekymmersamt är om GM är en helt okänd person utan anknytning till offret för då saknas motiv och bindning. (ja, motiv finns så klart men inga kända).

Nu är det ju rent allmänt svårt att ta steget till att döda en annan människa så hon kan rent teoretiskt vara vid liv och hållas inlåst någonstans.

Ung snygg tjej räcker som motiv för valfri skadad man. Han ser henne dagen innan eller samma dag och tänker att henne ska jag ha till vilket pris som helst.
2015-06-10, 12:43
Medlem
Man hoppas ju att polisen kollat så mopeden fungerar och har bensin, om inte så är det ju fullt naturligt att den står där den står.
Vad gäller hjälmen så är det väl inget som säger att hon hade den på sig bara för att den inte är påträffad?
2015-06-10, 12:44
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krackelerar
Du vet inte ett skit men i vanlig ordning kommer du med antaganden som passar din agenda.
Du tror inte att det är en invandrare som i fallet med den invandrade Etipopiern som massakrerade fröken Krantz utan en svensk Eklund-typ förstås. Det passar dig.
Det kan precis lika gärna vara ett par eller flera invandrare som åkt runt och spanat efter ett lämpligt tilllfälle och dragit in flickan i en bil.
Många sådana försök har tidigare gjorts, invandrare från vissa kulturer kan som vi vet i grupp göra saker svenskar inte gör i grupp.
Kan lika gärna vara detta som en ensam psyksjuk svensk, det passar ju dock inte din agenda lika bra.
Vänstertomte!

Du har rätt, när jag gör jämförelsen med Anders Eklund istället för med Elin Krantz mördare (vars namn jag glömt bort) så är inte min poäng att det är mer troligt att GM är av svensk än etiopisk härkomst. Jag menar att det inte är troligt att en berusad person, oavsett om denne är svensk eller etiopier, har gått fram och talat med henne, blivit avvisad och därför våldtagit henne och dödat henne i direkt anslutning till där han blev avvisad.

Mer troligt är att GM har bil och inte ens försökt att göra närmanden, utan mer direkt överrumplat henne. Denne kan förstås vara av vilket ursprung som helst, men det är en viss skillnad mellan Länmansgården (där Elin Krantz mördades) och Stjärnsund (där Engla Höglund kidnappades) – sett till vilken bakgrund de som rör sig där har. Kinnekulle påminner då nog mer om Stjärnsund, vilket är en omständighet för att GM har svensk bakgrund – varför man nu ska haka upp sig på det.

Men som sagt, jag är inte övertygad om att Anders Eklund är så klockren jämförelse heller. Det kan mycket väl vara så att GM är bekant med LH (sett till utseendet i alla fall, exempelvis stamkund eller så), och i så fall påminner det inte så mycket med Anders Eklund, utan kanske mer med Bettina-mordet i Malmö, som jag tidigare nämnde i tråden (GM den gången var förresten av utländsk börd, har jag för mig).

Edit: Däremot tror jag inte att det är flera gärningspersoner.
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Vad som är intressant är:

- Varför heter användaren "lisa holm"
- Varför skapades kontot 14 dagar innan hon försvann samt klippet heter "13".

Det gar inte att ignorera.

Det finns inget som säger att youtubekontot hette "lisa holm" från start. Det kan mycket väl vara så att nån startade kontot, la upp en timer av oklar anledning, och kom på att han/hon skulle kunna trolla en massa FB-folk genom att byta namn på kontot, byta titel på videon, och sen lite diskret nämna det i den här tråden...

Det finns INGET som tyder på att youtubevideon har något som helst med BO att göra, än mindre att det har något med det eventuella mordet av BO att göra... Släpp videon... Det går bra att ignorera.

Det finns minst ett 30-tal Lisa Holm i Sverige, bara en sån sak. Hur många som finns i världen vet jag inte, men både Lisa och Holm är ganska så internationellt gångbara namn.
Medlem
InternetExplorers avatar
Nu har Missing People Sweden gått ut med inlägg på deras facebooksida. Skallgång klockan 16:00.
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
OM det är frivilligt. Varför slänger man då ifrån sig en handske och tappar eller förstör(?) sin mobil?

Mycket talar emot ett frivilligt försvinnande.
Jag håller med.
Saker som talar emot frivilligt försvinnande

• Mopeden är kvar - varför inte använda den om man vill försvinna?
• Om hon valde att ta bli upplockad av någon, varför inte lämna hjälmen efter sig vid mopeden?
• Varför kasta bort en handske och behålla den andra (om vi förutsätter att den har behållits)?

Detta talar emot ett frivilligt försvinnande, vilket är därför även Polisen utesluter ett sådant scenario.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Man bör också vara öppen för att GM är en stalker, som antingen på avstånd förföljt henne eller gjort direkta närmanden (men avvisats). I så fall rör det sig nog om en person i LH:s kretsar, men antagligen inte särskilt nära. Kanske en stamkund eller liknande – någon med koppling till caféet eller trakten, någon som jobbar på gården i närheten.

Ett kanske liknande fall, sett till relationen mellan GM och BO: (FB) Nioårig flicka hittas död på Östra farmvägen i Malmö 1991

Jag tror GM iakttagit BO på distans, närområde eller via nätverk. Möjligtvis kommit i kontakt någon gång.
Medlem
8711s avatar
Polisen verkar mest söka exakt där hon jobbat och där saker hittats. Vad kan polisen göra för att söka henne på annan plats? Vad kan man gå efter om man vill söka inom exempelvis en hel stad eller hela länet? Allmän spaning? Vad mer?
2015-06-10, 12:45
Medlem
Draugadrottens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hank565Heaven
Ju fler saker (handske, mobildelar) som hittas här och var, desto mindre talar väl för självmord. Det är ju knappast typiskt handlande innan ett självmord att sprida saker kring sig. Däremot, om man flyr från någon, är det ju fullt tänkbart att man kan tappa saker, mobilen kanske hon tappade om hon springande försökte skriva ett sms på hjälp samtidigt?

Nej, magkänslan är inte bra angående detta - sen är det ju frågan hur många fler spår som kommer att finnas utöver de man nu funnit.

Ett antal spår och sedan ingenting mer tyder ju kanske på ett bortförande. Om GM väl får en BO i ett fordon, så gör ju inte fordonet ifrån sig särskilt många spår alls, mer än möjligtvis däckspår i lera innan den kör upp på en väg och lämnar platsen.

Och hur skall man sedan veta vartåt ett ev. fordon har kört? Teoretiskt kan ju ett fordon ha kört 30 mil med den stackars flickan.... (Vilket skapar en jäkla radie över vart det kan ha tagit vägen)

Ur GM:s synpunkt, så är det ju givetvis önskvärt att bara försvinna iväg med sitt fordon utan att göra något särskilt väsen av sig. Om inte GM är bekant för BO och hennes familj så har ju sökarna ingen aning om fordonet, och ingen har väl heller noterat ett misstänkt fordon köra iväg, vilket tyder på att det skedde obemärkt.
Även handsken skulle kunna förklaras av försök att skriva ett sms då det oftast inte fungerar speciellt bra med en handske på.
Jag tycker det är bättre att ringa men hon kanske inte hade pengar på kontantkortet till det, och att i en stressad situation tänka på att det går att ringa 112 är inget jag förväntar mig att folk gör om det istället har för vana att sms:a när det inte går att ringa.
Senast redigerad av Draugadrotten 2015-06-10 kl. 12:48.
2015-06-10, 12:46
Medlem
DonDicks avatar
Verkar va förhållandevis få som tror att BO känner GM?

Tycker mycket tyder på att det är en känd kund eller en person som har någon anknytning till flickan efter som det inte finns några direkta bevis för att hon har gjort motstånd på platsen.

Hon borde ha skrikit och sparkat och viftat och haft sig om någon överfallit henne och det borde i sin tur synas på marken.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in