Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-06-10, 12:02
Medlem
Eobolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
Om det är Lisas mobildelar som hittats så skulle detta kunna tala för att brottet är genomtänkt och välplanerat.

Verkar som att GM är helt på det klara med att Lisas Iphone måste förstöras. Detta verkar han göra på ett korrekt sätt och mycket målmedvetet. Man skall tänka på att GM är mitt uppe i ett bortförande av en ung flicka.

Verkar ha ordning på både nerver och teknik helt klart.

Sen är jag övertygad om att detta inte är GMs premiär på brottets bana. Killen finns i polisens sexualbrottsregister. Väldigt få debuterar med så grova brott.

Kolla Lexbase, vilka är dömda för sexbrott i omnejden? Kanske är 10 personer på sin höjd. Sen är det bara att börja ringa och ställa jobbiga frågor till alla i hopp om att kunna dra åt snaran ännu mer. Vi på flashback ska ta han. Vi är större än polisen! (Y)
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Det kan ske på en gång om polisen vill det. Förstår inte riktigt varför man har valt att vänta nästan fyra dagar på att be om hjälp.

För att man vill säkra spår innan man låter 400 pers klampa omkring i området. Onekligen hittade polisen delar av en mobil som man kanske hade missat om man skickat in MissingPeople direkt?! Är det så jävla konstigt att begripa?

"Hjälp" kan ibland vara björntjänster!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheUnity
Det kan ske på en gång om polisen vill det. Förstår inte riktigt varför man har valt att vänta nästan fyra dagar på att be om hjälp.

De vill inte riskera de förstör spår och bevis i inledningen, de viktigaste försaa timmarna, dygnet
Medlem
Att handske och mobildelar hittats tyder snarare på att det inte var välplanerat.
2015-06-10, 12:03
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
en sak som jag undrar är, kommer MP att släppas in innanför avspärrningarna? eller kommer avspärrningarna att hävas? de är ju trots allt frivilliga, privatpersoner som inte blir avlönade eller genomgått utbildning. någon som vet hur det ligger till?

I fallet med den försvunna småbarnsmamman i Trollhättan så fick man leta efter det att polisen hävt avspärrningarna. Polisen utnyttjade även Missing People till att leta av ett väsentligt större område än de själva hade kapacitet till.

Det gjordes fynd på Hunneberg och några enheter i Missing People dirigerades då dit för att söka i större kretsar. Sedan fick Missing People ett eget tips, gjorde egna fynd och letade sedan på en plats där polisen inte alls letade... De gick så att säga skiljda vägar.

Dessutom inträffade det speciella att Missing People började söka med internt folk och sluta samla in folk från allmänheten. Det var väl en liten skärpning av den interna kontrollen.

Gissningsvis kommer liknande möster ske på Kinnekulle.
Medlem
Vad ska missing people göra som taktisk polis med massa hundar inte kan göra?
BO har naturligtvis blivit bortförd i bil eller lastbil. Hon kan vara i Mellanöstern vid det här laget!
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
I vilket skede kopplar polisen in MP? Är det när man befarar att någon är död eller är det efter just ett visst antal timmar som någon har varit försvunnen?

Finns det något regelverk som man följer eller är det olika från fall till fall?

MvH, Disclosure.

Jag tror inte det finns ett x antal timmar som polisen väntar innan de kopplar in Missing People. Jag tror det mer handlar om att polisen vill finkamma brottsplatsen och närliggande områden på eventuella bevis innan de låter en massa folk gå runt i närområdet. En skallgångskedja kan förstöra viktiga bevis. Sen tror jag i och för sig att polisen inser att för varje timme som går minskar chansen att hitta Lisa vid liv. Tråkigt men sant.
2015-06-10, 12:04
Medlem
Anledningen till att MP inte blivit inkallade tidigare är enligt polisen på grund av att man har haft saker att gå på, till exempel handsken, mobilskal osv. Då ville man att polisen skulle genomsöka området eftersom dom är utbildade och vet vad dom ska göra. Detta för att inte förstöra bevis med mera. Nu har förmodligen polisen inget att gå på och då kallas MP in.

Och det tror jag kommer engagera MÅNGA människor!
2015-06-10, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disclosure
I vilket skede kopplar polisen in MP? Är det när man befarar att någon är död eller är det efter just ett visst antal timmar som någon har varit försvunnen?

Finns det något regelverk som man följer eller är det olika från fall till fall?

MvH, Disclosure.
De kan egentligen kopplas in när som helst, men förutsättningen är att polisen ger sitt medgivande.
Avspärrningar och dylikt kommer troligen gälla även för MPS, men mindre heta områden kan tilldelas MPS för att de ska kunna hjälpa till med att bocka av kontrollerade områden.
MPS agerar i samverkan med polisen och med polisens godkännande, så inget de gör riskerar att ha negativ inverkan på pågående utredning.
2015-06-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Att handske och mobildelar hittats tyder snarare på att det inte var välplanerat.

Förklara dig, varför var det ej välplanerat?
2015-06-10, 12:07
Medlem
massepojkens avatar
Den här sidan var ny för mig.

http://kriminellt.com/category/sexbrott/sexforbrytare-vastra-gotalands-lan/
2015-06-10, 12:07
Medlem
Har svårt att släppa farhågorna om att vi har att göra med samma (ännu okända) GM som attackerade och rövade bort Helena Andersson i Mariestad för 23 år sedan.
Likheterna i fallen förefaller vara många: Samma närområde, oförklarligt försvinnande, och ung söt tjej....

Kan GM vara en bonna-jävel i trakten som är sveriges svar på Fritzel i Österrike? Nån som hållit Helena Andersson fången i 23 år, och som nu sökt upp ett nytt offer som ersättare till henne? Hemska tanke...frågan är om inte döden vore bättre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in