Ajdå...
Efter att ha läst mig till vad man fastställt, (nyckeln satt i mopeden, hjälmen borta men påse med saker kvar) tyder ju det mesta på att någonting oväntat hänt - frågan då vad.
Att Lisa på eget bevåg skulle sätta i nyckeln, men sedan inte starta moppen utan lämna platsen med hjälmen på, lämnande påsen med saker. Varför skulle hon göra det? Man brukar inte lämna nyckeln i (stor risk för stöld), utan det tyder på att vad som än fick henne att lämna nycklarna i var någonting som hon inte kunde rycka på axlarna åt.
Sedan liksom allmänt....en 17-årig tjej är ju givetvis säkert attraktiv för en potentiell eller redan aktiv våldtäktsman. Ung, snygg, orutinerad i dagens hårda samhälle, ett ganska tacksamt offer.
Jag personligen skulle nog dra slutsatsen att någonting hemskt har hänt henne. Och att ett snabbt och effektivt bortförande ligger nära till hands. (Att hon skulle av någon anledning dra till skogs låter betydligt mer långsökt)
Lisa hade väl inte heller någon historik med psykiska problem eller liknande? Det skulle ju i så fall kunna trigga att hon gör något oväntat i samband med psykbryt, men nej...det spåret känns kallt i dagsläget.
Hoppas verkligen att hon hittas vid liv. Jag upplever att det är den mest rimliga förhoppningen. Samtidigt är det svårt att uppskatta var hon är någonstans. Om en bil överrumplar henne och kör iväg, kan hon ganska snart befinna sig 10 mil från försvinnandeplatsen.
En slipad våldtäktsman kör givetvis inte bara 1 mil och genomför en våldtäkt, utan ser till att komma långt bort från försvinnandeplatsen. Sen är det ju också en fråga om hur långt han rimligtvis anser sig behöva köra för att vara säker.
Men, men...i stort ett illavarslande fall sett till kända fakta, tjejens ålder, och vad som hände innan hon försvann. Jag kan bara hoppas att hon kommer så lindrigt som möjligt ur vad som nu kan ha drabbat henne