Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-09, 20:58
Medlem
Superkissekattens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av softmoon
Hur gammal är du? Kan du inte söka lite själv i alla fall? Jävla bebis.

https://support.apple.com/sv-se/HT4113

Haha

Iallafall...Det känns som att det borde vara mer än en GM.

Du ska alltså stanna 1 km ifrån brottsplatsen och göra dig besväret att förstöra telefonen och samtidigt ha kontroll över flickan? Ensam?
Även släppa in henne i bilen på brottsplatsen, Sätta henne i fram eller baksätet och sedan gå tll förar platsen och sätta dig och köra iväg?
Det skulle vara kofferten då. Men då ska GM alltså stanna 1 km ifrån brottsplatsen, öppna koffertluckan, ta telefonen ifrån BO, förstöra den, sätta sig, köra vidare?

Därför tror jag inte att det är killen som visar kuken på internet. Han verkar vara en ensamvarg.

Jag tror heller inte att hennes arbets kamrater skulle kunna vara så pass målinriktade och kontrollerade att dom skulle klara av detta. Det är småtjejer med flödande hormoner vi pratar om här.

Det pratas om mp3 mannen i tråden. Sitter inte han inne?

Ni diskuterar även den sadistiske pedofilen som rymt. Har ni läst något om hans fall? Det var hans barn som han utövade sina sadistiska begär på. Jag tror dom är muslimer, och att det mer var en familjesak. Att han skulle gå på random människor anser jag vara osannolikt.

Just saying...
Medlem
Någon som vet vad för typ av hjälm det var? Kan ju ha används av GM som bindel (satts bakochfram) efter att hon har bundits.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Enligt bruksanvisningen som jag citerade ur måste man använda lösenkoden när man startar eller startar om mobilen. Men, utan att gå alltför djupt in på det tekniska, det går att ställa om så man inte behöver låsa upp mobilen varje gång man använder den, bara när man startar den, eller hur? Och så används ofta Androider, varför är iPhoneanvändare annorlunda?

Lösenkoden går antingen att stänga av eller att ha på. Har man den på så måste man "identifiera" sig varje gång man vill låsa upp skärmen från låst till upplåst. Antingen genom en fyrsiffrig kod - precis som PIN-koden men ändå inte PIN-koden. Eller genom att läsa av fingeravtrycket.
2015-06-09, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massepojken
GM verkar veta en hel del om stället. Han vet att Lisa skall tar sin moppe och åka på baksidan. Han ser troligtvis hennes kollegor försvinna bort i bilen. Hur vet han att det bara är Lisa kvar?

Gm har troligtvis MYCKET god lokalkännedom. Detta är ingen randomplats man råkar befinna sig på av en
slump.
Kombinera detta med att Polisen säger att detta var första gången hon åkte själv, så låter det onekligen suspekt. Svartsjukedrama med så unga personer är kanske inte så vanligt (systern? annan kollega?) men det låter ju så otroligt osannolikt. Å andra sidan blir ju folk mördade helt utan anledning med, så det går ju inte att avfärda detta heller.

Gällande "incidenten" på lördagen: det är ju inte helt otänkbart att en kund (vår ensamma galning) hört personaler prata om morgondagens jobb, vem som skulle stänga och möjligen att BO skulle "åka hem själv med mopeden för första gången".
Medlem
Mongopixels avatar
Jag tror vi snart kommer få reda på att hon är mördad, tippar på att hon hittas någonstans i skogen likt Krantz. GM kommer väl också komma fram så småningom.

Tråkigt detta, ruggigt tråkigt. Men att chanserna att hon är vid liv är minimala.

Min andra teori är att det kan handla om människohandel också, ingen som yttrat sig om detta(?). Om GM kanske tvingat in henne i en bil och kört i full fart därifrån. Handsken och mobilskalet blir ju dock en annan femma utplacerade(?). BO är en väldigt vacker kvinna.

Håller tummarna att BO kommer fram ikväll eller imorgon, vill veta vad som hände.
Medlem
ojvamysigts avatar
Ett inlägg jag fått via PM från en ny medlem. Jag väger inte in mina personliga åsikter i texten, utan är ren förmedlare, med syfte att någon kanske får något nytt att nysta i.

Citat:
Det jag finner mest intresse utav bland ledtrådarna som lämnats är handsken på andra sidan vägen, att inte hjälmen finns att finna samt nu det senaste att hennes mobilskal/fodral samt delar utav hennes mobil funnits en 1 km bort.

Scenario 1: Lisa är 17 år och har säkert någon bekant/kamrat som är 18 eller äldre och som då kanske nyligen fått MC-körkort och i dagarna har köpt motorcykel. Som nybliven "pappa" till MC vill man visa upp denna och impa lite på tjejer. Han har vetat om att Lisa slutar 18 och har då tagit sig dit och erbjudit henne att åka med på en liten tur. Lisa har i all hast lämnat handskar (som senare blåser iväg) och nycklar i sin moped men har hjälmen på sig såklart. På vägen tappar de mobilen, skalet ramlar av och vinden tar den en bit från resten utav mobilen. Som nybliven MC-förare och med en tjej där bak drar man lätt på lite för mycket på gasen och det slutar illa. MC-föraren som är över 18 kan bo i egen lägenhet och är därför inte saknad ännu.

Scenario 2: Lisa tar av sig handsken för att få fram sina nycklar till mopeden. Vinden tar handsken ut till vägen när hon sätter nycklarna i mopeden. Handske nummer 2 har hon på sig. Med hjälmen på huvudet hör hon inte en annalkande bil och blir påkörd. Hjälmen på huvudet hindrar också blod att rinna ut på vägen. Föraren som är berusad får panik och lastar in Lisa i bilen och tar hennes mobiltelefon. Kör vidare och kastar mobilen 1km bort.

Dessa scenarion är inte de jag tror mest på men de skulle förklara varför handske och mobil ligger där de ligger samt varför inte hjälmen är kvar vid mopeden. Hjälmen kan också ha använts som ett mordvapen eller för att slå henne medvetslös och det är därför GM tagit med sig hjälmen. Jag tror inte det här är ett planerat dåd för det borde vara orimligt för en eventuell gärningsman att veta att Lisa skulle vara siste tjej att lämna platsen, speciellt med tanke på att det var första dagen hon körde moped hem.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LineroKillen046
Precis du säger ju det själv, det kan vara precis vem som helst - därför även kollegan. IQ-befriat inlägg.

Kollade på intervjun nu, fick konstiga vibbar..kändes lite som att hon spelat upp i huvudet vad hon skall säga till media, hon svarar nervöst på frågorna utan att ens rynka pannan eller göra något märkvärdigt ansiktsuttryck. Lite som en presentation inför klassen, man stammar, läser av manuset (i detta fall spelar hon upp det i huvudet) säger "hmmm, ah, mm, ehh," för att komma på vad man skall säga näst...jag menar är det ett normalt beteende vid såna här händelser, eller när ens vän kanske är mördad? Jag hade iallafall fått en och en annan tår, varit orolig, bestört..den tjejen var ju helt jävla känslokall.

Poängen är att det är än mer korkat att misstänka kollegan p.g.a en enda intervju. Det är mer IQ-befriat än mitt inlägg. Om det vore så, tror du inte att de som utreder fallet hade misstänkt något? Nej, men flashbacksnutarna vet väl bättre. Det är nog lika bra att de tar över sökuppdraget och letar efter bevis. De har väl bara hängt ut några hundratals oskyldiga med namn och bild i diverse brottstrådar..
Medlem
Hennes jävla kollegor vet allt.
2015-06-09, 21:00
Medlem
MisterShadows avatar
Vet inte om lokalmedia har bättre kontakt med Polisen. Men Mariestads-Tidningen skriver

"Enligt Polisen handlar de nya spåren under kvällen om ytterligare delar till en telefon med mera"

Just vad man menar med "med mera" vore väldigt intressant att veta.
Bannlyst
Varför ger dom inget signalement, var killen svensk, arab, svart?
http://www.expressen.se/gt/christer-och-sofia-sag-en-ung-kille-vid-kafeet/
Medlem
Man brukar väl ta på sig hjälmen innan man sätter in nycklarna i mopeden? Om hon hade hjälmen i sitsen så är det ännu mer trovärdigt att hon hunnit ta på sig den, eller vad säger ni?
Medlem
De går ju ut och säger att det är en man som uppträtt konstigt på caféet under dagen,kolla transaktioner eller sedlar och få fram vem denne är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in