Citat:
Ursprungligen postat av
Sarken
Kommer flytta från en storstad så vet inte om Falkenberg känns "för litet".
Har fått uppfattningen att Varberg känns mer stad så att säga. Lite högre tempo ( jämförelsevis )
Har jag fel?
Iofs så kan jag inte säga att jag är en inbiten storstadsmänniska direkt, utan tycker om naturen och havet/sjön.
Anser du det är lättare att lära känna nya människor i F.berg än Varberg?
Båda är små städer, båda är familjevänliga. Du får dock betala bra mycket mer för att köpa i Varberg, då det är närmre till Göteborg och drar fler jobb.
Städerna är systerstäder, en dryg kvart med tåg emellan eller en halvtimme med bil.
Det är inte högre tempo i Varberg. Båda är sommarstäder, som sagt, och utbudet är ganska lika under sommaren nu för tiden. Traditionellt sett semestrar folk från Svenljunga och Mark i Falkenberg medan det är Boråsare som finns att finna i Varberg.
Denna sträcka av Halland är familjevänlig. Lätt att köpa bostad, gott om butiker och även gårdsbutiker med bra mat för familjen. Skattesatsen är något lägre i Varberg.
Om du söker "tempo" så är detta inga storstäder, men det lever gott om aktiva och hälsosamma människor speciellt i Varberg, men även Falkenberg. Bygderna runt om har god sammanhållning och skön natur.
Vill man festa finns alltid Göteborg nära till hands. Halmstad är även ett sådant alternativ.
Och nej, inget "WT". Möjligen syftas på den lilla raggarkultur som finns kring Varberg.