2015-06-09, 10:06
Medlem
Flyttar till Halland pga jobb.
Kollar lite bostäder och priserna är långt billigare i Falkenberg om man jämför med Varberg.
Har snokat lite och den uppfattning jag får är att det beror mycket på att Falkenberg på senare år blivit lite av ett ghetto-ställe med mycket invandrare, vilket det inte är på samma vis i Varberg...tydligen.

Frågan till er som bor i Varberg/Falkenberg: Är det så illa som ryktet säger?

Avråder ni en småbarnsfamilj att flytta till Falkenberg och istället punga ut med de extra pengarna som det kostar att skaffa en lägenhet i Varberg?

Skriv gärna vad ni tycker om de olika städerna. Positivt/negativt, så en vilsen kan få lite guidning
Citera
2015-06-09, 10:13
Bannlyst
var bor du nu ?
Citera
2015-06-09, 10:25
Medlem
Banditas avatar
Jag har dessvärre bara erfarenheter av WT-folk i Falkenberg.
Citera
2015-06-09, 10:25
Medlem
Hej,
Jag tycker absolut att du ska flytta till Falkenberg om du ska arbeta i Halland.
Till att börja med är infrastrukturen god. Bra järnväg, nära till flera motorvägspåfarter och du kan arbeta i staden eller i Varberg eller Halmstad utan större problem, tåg och motorväg rullar bättre än större delar av landet.

Falkenberg har ett orimligt och mycket snedvridet rykte. Jag känner Halland och Västergötland väl, och jag kan utan tvekan tycka att Falkenberg är en av de tryggaste städerna. Invandringen och dess följder är långt mycket lindrigare än vad ryktet säger. Det finns ett småskaligt uteliv utan de obligatoriska slagsmålen och knivskärningarna, och det finns relativt gott om poliser synligt.
Som sommarstad är det en mycket vacker och lummig stad, och vintern är stilla men inte så karg och hård som ryktet vill säga.

Varberg har länge varit förskonat från pack, bråk och otrygghet, men de senaste två åren har överfall och våldtäktsförsök letat sig även dit. Halmstad och Laholm drabbas av alltfler drogrelaterade brott, stölder, inbrott etc.

Det finns gott om kommunala hyresrätter i Falkenberg, men kön är ändå 3-5 år för de bättre områdena. Privata aktörer på hyresmarknaden finns, en del bostadsrätter samt gott om fastigheter.
Allmänt rekommenderar jag Herting, Hjortsberg, Slätten samt gamla stan att bosätta sig.
Falkagård är delen som klassats som no-go-zone. Även där är det dock lugnt och det finns en del fina och relativt nya hyresrätter.

Priserna är relativt låga, det är lätt att hitta boende och de flesta bostäder är relativt fräscha.
Jag rekommenderar absolut denna stad, det är en utvecklingsort i antågande nu när Varberg och Halmstad är mättade med höga priser och tryck på bostäder.
Citera
2015-06-09, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woodsmoke
Hej,
Jag tycker absolut att du ska flytta till Falkenberg om du ska arbeta i Halland.
Till att börja med är infrastrukturen god. Bra järnväg, nära till flera motorvägspåfarter och du kan arbeta i staden eller i Varberg eller Halmstad utan större problem, tåg och motorväg rullar bättre än större delar av landet.

Falkenberg har ett orimligt och mycket snedvridet rykte. Jag känner Halland och Västergötland väl, och jag kan utan tvekan tycka att Falkenberg är en av de tryggaste städerna. Invandringen och dess följder är långt mycket lindrigare än vad ryktet säger. Det finns ett småskaligt uteliv utan de obligatoriska slagsmålen och knivskärningarna, och det finns relativt gott om poliser synligt.
Som sommarstad är det en mycket vacker och lummig stad, och vintern är stilla men inte så karg och hård som ryktet vill säga.

Varberg har länge varit förskonat från pack, bråk och otrygghet, men de senaste två åren har överfall och våldtäktsförsök letat sig även dit. Halmstad och Laholm drabbas av alltfler drogrelaterade brott, stölder, inbrott etc.

Det finns gott om kommunala hyresrätter i Falkenberg, men kön är ändå 3-5 år för de bättre områdena. Privata aktörer på hyresmarknaden finns, en del bostadsrätter samt gott om fastigheter.
Allmänt rekommenderar jag Herting, Hjortsberg, Slätten samt gamla stan att bosätta sig.
Falkagård är delen som klassats som no-go-zone. Även där är det dock lugnt och det finns en del fina och relativt nya hyresrätter.

Priserna är relativt låga, det är lätt att hitta boende och de flesta bostäder är relativt fräscha.
Jag rekommenderar absolut denna stad, det är en utvecklingsort i antågande nu när Varberg och Halmstad är mättade med höga priser och tryck på bostäder.

Nja, förskonade från drägg och pack är Varberg inte, har du varit här på sommaren de senaste 10 åren? Alltid massa pundare från Öresundstågen.
Citera
2015-06-09, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varberg100
Nja, förskonade från drägg och pack är Varberg inte, har du varit här på sommaren de senaste 10 åren? Alltid massa pundare från Öresundstågen.

Jag arbetar i Varberg och åker regelbundet med Öresundstågen. Allt är relativt. Med det sagt är det betydligt lugnare längs tågsträckorna här än på många andra håll i landet.

Sedan är sommarstäder just sommarstäder, turister medför liv och stök, men det är inte att likställa med våld och oro.
Citera
2015-06-09, 13:23
Medlem
Citat:
Hej,

Kommer flytta från en storstad så vet inte om Falkenberg känns "för litet".
Har fått uppfattningen att Varberg känns mer stad så att säga. Lite högre tempo ( jämförelsevis )
Har jag fel?

Iofs så kan jag inte säga att jag är en inbiten storstadsmänniska direkt, utan tycker om naturen och havet/sjön.

Anser du det är lättare att lära känna nya människor i F.berg än Varberg?
Citera
2015-06-09, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Jag har dessvärre bara erfarenheter av WT-folk i Falkenberg.

Ok, men har du varit mycket i Varberg så du har något att jämföra med?
Tycker du det är så överlag eller är det speciella områden du tänker på?
Citera
2015-06-09, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarken
Kommer flytta från en storstad så vet inte om Falkenberg känns "för litet".
Har fått uppfattningen att Varberg känns mer stad så att säga. Lite högre tempo ( jämförelsevis )
Har jag fel?

Iofs så kan jag inte säga att jag är en inbiten storstadsmänniska direkt, utan tycker om naturen och havet/sjön.

Anser du det är lättare att lära känna nya människor i F.berg än Varberg?

Båda är små städer, båda är familjevänliga. Du får dock betala bra mycket mer för att köpa i Varberg, då det är närmre till Göteborg och drar fler jobb.
Städerna är systerstäder, en dryg kvart med tåg emellan eller en halvtimme med bil.

Det är inte högre tempo i Varberg. Båda är sommarstäder, som sagt, och utbudet är ganska lika under sommaren nu för tiden. Traditionellt sett semestrar folk från Svenljunga och Mark i Falkenberg medan det är Boråsare som finns att finna i Varberg.

Denna sträcka av Halland är familjevänlig. Lätt att köpa bostad, gott om butiker och även gårdsbutiker med bra mat för familjen. Skattesatsen är något lägre i Varberg.

Om du söker "tempo" så är detta inga storstäder, men det lever gott om aktiva och hälsosamma människor speciellt i Varberg, men även Falkenberg. Bygderna runt om har god sammanhållning och skön natur.

Vill man festa finns alltid Göteborg nära till hands. Halmstad är även ett sådant alternativ.

Och nej, inget "WT". Möjligen syftas på den lilla raggarkultur som finns kring Varberg.
Senast redigerad av Woodsmoke 2015-06-09 kl. 13:57.
Citera
2015-06-10, 19:57
Medlem
Citat:
Jag arbetar i Varberg och åker regelbundet med Öresundstågen. Allt är relativt. Med det sagt är det betydligt lugnare längs tågsträckorna här än på många andra håll i landet.

Sedan är sommarstäder just sommarstäder, turister medför liv och stök, men det är inte att likställa med våld och oro.

Är det så? Massvis med lokförare har strejkat med att åka förbi Varberg på grund av alkisar/pundare/busungar går framför bommarna när tåget kommer. Men ja, det kanske har lugnat ner sig sen dess, detta tror jag var några år sedan.
Citera
2015-06-11, 10:50
Medlem
Banditas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarken
Ok, men har du varit mycket i Varberg så du har något att jämföra med?
Tycker du det är så överlag eller är det speciella områden du tänker på?

Nja, Varberg har jag inte varit något alls i, jag har bara tagit en fika där.
Jag vet ju inte riktigt om det är områdena eller om det bara fel umgänge ett tag där. Men i stort sett alla jag träffade var arbetslösa som levde på föräldrar/partners, skaffade barn för att slippa jobba, satt hemma och snackade skit om prick allt och alla, och allmänt bara drällde runt.
Fanns en ytterst liten skara där som jag faktiskt gillade. Som faktiskt ville göra någonting med sina liv, och betedde sig som folk.
Citera
2015-06-13, 16:41
Medlem
Kolla in haken själva, klart det finns ghettofolk överallt.
Men jag tror inte trevliga områden i falkenberg bebos av folk som kommer att störa dig speciallt med ..ja...vad du nu blir störd av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in