2015-06-03, 09:11
Medlem
fulnicks avatar
Jag minns när jag jobbade på Ericsson i början på 2000-talet. Det fullständigt kryllade av "ingenjörer" från Mellanöstern. Det slutade oftast med att de sopade golv eller paketerade olika produkter. Det visade sig att deras uppvisade examina var en fabricerad handelsvara.
Ericssons ledning uppfattade givetvis detta som något oerhört pinsamt och mörkade.
Citera
2015-06-03, 09:19
Medlem
Ydalirs avatar
En märklig debatt. Ska det vara så jäkla svårt att bekräfta om SVT:s artikel stämmer och SCB har fel, eller vice versa. Utgår vi ifrån olika sanningar kan vi debattera ihjäl oss.
Citera
2015-06-03, 09:26
Medlem
Öppnade en tråd om att jämföra utbildning Europa - Mellanöstern.

Kom fram till följande resultat med ledning av svaren i tråden.
Detta gäller alltså de som verkligen har en utbildning, och inte de som påstår sig ha.

1. Medicinska utbildningar - bristfälliga men kan ibland ha ett visst värde.
2. Tekniska utbildningar - oftast nästan helt värdelösa.
3. Övriga utbildningar - alltid helt värdelösa.

(FB) Jämföra utbildning Europa - Mellanöstern
Citera
2015-06-03, 09:28
Medlem
Nog finns det personer som ljuger om utbildningar och köper examina, det är vi i väst inte ensamma om att göra. Sen ska man veta, angående det här med att godkänna en högskoleutbildning från ett annat land, att även utbildningar vid svenska universitet kan ses som ogiltiga i vissa länder. Det här trots att våra universitet generellt har gott renommé.

Jag ser det inte alls som något oväntat att det anländer högutbildade personer från krigsområden. Alla drabbas ju av krig, det är inget som högskolepoäng kan förhindra.
Citera
2015-06-03, 09:28
Medlem
krackelerars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir
En märklig debatt. Ska det vara så jäkla svårt att bekräfta om SVT:s artikel stämmer och SCB har fel, eller vice versa. Utgår vi ifrån olika sanningar kan vi debattera ihjäl oss.
Det är nog inte så mycket att debattera.
I det fall det verkligen hade rört sig om högutbildade eftertraktade människor så väljer de knappast högskattelandet Sverige som destination.
De får bättre betalt i många andra länder och skatterna är också lägre.
Det rör som om bidragsmigranter och lycksökare de som väljer Sverige.
Andra väljer USA, England, Tyskland etc. där företagen betalar högre löner och där skatterna är lägre, ja om de är högutbildade och eftertraktade på arbetsmarknaden i väst vill säga.
Sverige tar som vanligt bottenskrapet, gapa och svälj.
Citera
2015-06-03, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick
Jag minns när jag jobbade på Ericsson i början på 2000-talet. Det fullständigt kryllade av "ingenjörer" från Mellanöstern. Det slutade oftast med att de sopade golv eller paketerade olika produkter. Det visade sig att deras uppvisade examina var en fabricerad handelsvara.
Ericssons ledning uppfattade givetvis detta som något oerhört pinsamt och mörkade.

Jag antar att det är ganska problematiskt att arbeta som ingenjör om man saknar utbildning.

Enligt SVT regnar det just nu ingenjörer över Sverige.

"Antalet godkända civilingenjörer från utlandet har mer än fördubblats på bara ett år."
Citera
2015-06-03, 09:29
Medlem
Svinhudens avatar
Ska du komma med såna här påståenden får du länka en trovärdig källa.
Citera
2015-06-03, 09:35
Bannlyst
Joseph Goebbels ande vakar över SVT, propaganda och åter propaganda väljer utifrån statstelevisionen.

Undra när vi skall få se en undersökningar av hur många Syrier och andra lyxflyktingar som har blivit kriminella?
Citera
2015-06-03, 09:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Jag antar att det är ganska problematiskt att arbeta som ingenjör om man saknar utbildning.

Enligt SVT regnar det just nu ingenjörer över Sverige.

"Antalet godkända civilingenjörer från utlandet har mer än fördubblats på bara ett år."

Hur många är anställningsbara då? I Mellanöstern kalla man någon som har gått 2 verkstadsteknisk utbildning för civilingenjör.
Citera
2015-06-03, 09:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Syrien har en högstående kultur, en exceptionellt välutbildad och driftig befolkning, fredlig religion och human och progressiv kultur. Det är därför deras land är ett sådant utopia.

Vi dumma, dåliga, obildade och inskränkta svenskar har uppenbarligen mycket att lära så att de vill komma hit och visa hur vi kan bli mer likt paradiset Syrien kan ju bara vara av godo. Med hårt och träget arbete kan vi få det som i Alleppo.

Oja! Hur många stridsflygplan byggs Syrien? Hur många bilmärken har Syrien?
Citera
2015-06-03, 09:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fulnick

Det är bara gå till lokala datorservice butiken, där man påstår sej vara civilingenjörer. Men i verkligheten kan det inte ett skit. Lämnade min dator på ett ställe i Vällingby, det hade sönder maskinen mer än den var när den kom in till dem, alla fel är i datorn är virus.

Clowner är vad många är.
Citera
2015-06-03, 09:42
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydalir

SVT undersökte de som kom hit 2014 och fann att 37% hade eftergymnasial utbildning.

Enligt SCB hade 32% av de syrier som kom hit mellan 2009 och 2013 eftergymnasial utbildning, så SVT:s siffra kan nog stämma.

Men delar man upp dessa 32% så hade 22% mindre än 3 års eftergymnasial utbildning och 10% minst 3 år. 17% hade gymnasial utbildning, för 13% saknades uppgift och 39% hade bara förgymnasial utbildning. Någon liknande klargörande uppdelning finner jag inte i SVT:s undersökning.

Så SVT kan nog ha rätt i sitt faktapåstående. Men att kalla alla dessa 37% för högutbildade, som man gör i rubriken på svt.se, är helt missvisande. Dessutom kan man tycka att fokus snarare borde ligga på de 39% som högst har läst på grundskolenivå. De personerna lär påverka landet mer än dessa rätt få högutbildade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in