Citat:
Ursprungligen postat av
vedhuggare
Angående ukrainska, så är språket ungt som vi känner det idag och folk har inte hunnit lära sig. Timoshenko lärde sig språket ganska sent i livet och flera Rada-ledamöter stapplar på målet när de försöker sig på det. Landet är minst tvåspråkigt, så kräv inte att alla ska kunna ukrainska.
Jag har inga illusioner om georgisk politik och, som jag skrev, så vet jag inte om Saakashvili har rena händer. Vet du?
Efter den västinspirerade rosrevolutionen i Georgien och den brandgula revolutionen i Ukraina, så sitter oligarkerna säkert, däri har du rätt.
Tröttsamt snack om oligarker i väst. I väst är spridning av rikedomar större i befolkningen än i Fd kommunist länder och i Ukraina större än i Ryssland. I Ryssland är det värst. Oligarker i Putins klan blir rikare och rikare. Tymshenko. Abrahamovich..Friedmann. Deripaska. Rotenberg. Behöver jag fortsätta? Poroshenko har satt igång krig mot oligarker i energisektorn, inklusive Kolomoisky. Låter för mig som saker går på rätt väg i Ukraina.
Nej. Ukrainska är INGET UNGT språk. Det pratas som förstaspråk av landsortsbefolkning i större delar av Ukraina. Ryssifieringen har medfört att storstäder är tvåspråkiga även Kyiv. Har själv bott i Kyiv i fem år pratandes enbart ryska, men jag hade ingen ambition heller att bli ukrainsk toppolitiker. I byar utanför är ukrainska första språk, man pratar naturligtvis ryska också. Endast 10%, dvs i Donbass, definierar ryska som första språk pga ryssifiering.Men definierar sig ändå som ukrainare, inte ryssar.Men förstår ukrainska - till skillnad från Azarov....Så hela Novorossia projektet är en papperstiger från början till slut baserat på avdammad historia, önsketänkande och en hel del sovjetisk propaganda.
Tycker att en toppolitiker bör kunna ukrainska i Ukraina...Det du säger är som att det räcker om en svensk statsminister kan prata engelska typ.Eller norska eller danska. Nej. Ukrainska är ett måste för att nå ut till hela den ukrainska befolkningen.