Citat:
Ursprungligen postat av
FranzJosef
Är du förvånad över att Kiev inte hjälper rebellerna att styra över sina illegala erövringar genom att snällt fortsätta levera gas, vatten och pensioner m.m.?
Kiev anser att republikerna tillhör Ukraina. Det betyder att folket där anses vara ukrainare. Strypta pensioner drabbar äldre civila, som i många år betalat till den ukrainska pensionsfonden. Stoppade matsändningar, inklusive hjälpsändningar, drabbar alla, inklusive barn. Du ska veta att där finns folk från olika delar av Ukraina och några talar ukrainska. På youtube har jag sett minst en äldre polska i området och en gammal man från Armenien. De är inte stridande och inte barnen heller.
Den ukrainska armén slåss mot de så kallade separatisterna, dvs soldater. Att hårt straffa civila anser jag vara förkastligt.
Så ja, jag är förvånad. Det hade varit bättre för Kiev att försöka vinna över folket. Det som nu händer gör att motståndet stärks. Som jämförelse kan nämnas att pensioner fortsatte att betalas ut i Tjetjenien under de år Moskva inte hade kontroll. Det stärkte banden med det tjetjenska folket.
Vi får se hur det blir med vattnet. Kanske problemet är tillfälligt.