Citat:
Ursprungligen postat av
Skullhead
Håller på med en uppgift till skolan, och har fastnat totalt på denna fråga. Jag hittar mycket information om dialekter, skillnader på dialekter osv. Men jag hittar absolut ingenting om vilka kriterier som avgör att en dialekt tillhör ett visst språk, mer än det uppenbara, att det talas inom landet.
Finns det något bra svar på denna fråga?
Det är en omdömesfråga. Ofta är det relativt uppenbart bara man har bestämt sig för vad som är språk och vad som är dialekter. Om gallego inte är ett eget språk, är det en portugisisk dialekt. OM meänkieli inte är ett eget språk, är det en finsk dialekt. Ibland blir det krångligare.
Campidanese,
sassarese och
logudorese är sardiska dialekter. Om sardiska inte räknas som ett eget språk, anser åtminstone jag att
campidanese och
sassarese är italienska dialekter, och
logudorese en fortfarande talad dialekt av
latin.
Och ibland kan det råda tveksamheter om vilket språk som står närmast. Friulanska räknas traditionellt som en del av det rätoromanska dialektkomplexet. Men för var generation anpassar sig det sätt folk pratar på i Friuli mer och mer till italienska. Det kan diskuteras om inte friulanska, som den faktiskt idag talas, har övergått till att vara en italiensk dialekt.
En liknande process skedde i Skåne. Fortfarande i början på 1800-talet var de lantliga målen i Skåne fullt klart danska, snarare än svenska, dialekter. Idag, tvåhundra år senare, är det lika självklart dialekter av svenska som talas på landsbygden i Skåne. Någon gång skedde det alltså ett byte. När?