Välj det program/lärosäte du fattar bäst tycke för. När du väl är på plats så är det upp till dig. Du får bara en del i skolan resten får du fixa själv (intresse, hobby, lek o lär, testa). De utbildningar du listar är "säkert" bra och vettiga. De är populära och har funnits ett antal år.
Här har du ytterligare ett alternativ på liknande utbildning, en med mycket programmering i:
(FB) BTH - Webbprogrammering 180 hp
Vill du veta vad en webbprogrammerare tjänar så finns ett svar här (svaret är "tillräckligt"):
http://dbwebb.se/blogg/vad-tjanar-en-webbprogrammerare
En kandidatexamen (3 år) är bra och en varm rekommendation. Med branschen innehåller många olika jobb så det är inget absolut krav. Som alltid är det upp till en själv att ta för sig. Om jag minns rätt så har det tidigare funnits möjlighet att gå ett tredje år både på Linné och Mitt.
Mitt är enbart distans, Linné är både campus/distans, Skövde och BTH är campus.
För att avsluta så delar jag med mig av ett par kommentarer från företag som jobbar i branschen och som anställer webbutvecklare/webbprogrammerare (från en enkät gjord april 2015).
Citat:
Vi har under de senaste två åren försökt hitta personer med en bakgrund som motsvarar vårat kunskapskrav. Redan idag ser vi en stor brist på webbprogrammerare och inom de närmsta åren kommer denna brist bli ytterst problematisk för många företag.
Citat:
Vi vill gärna ha studenter med åtminstone kandidatexamen.
Citat:
Marknaden SKRIKER efter php-programmerare. Vi letar ständigt och hittar aldrig tillräckligt med folk. Så det finns helt klart en framtid i det här yrket.
Citat:
Webbprogrammerare har definitivt en stor framtid i arbetslivet. Det är ett yrke som det, enligt min uppfattning, i dagsläget finns väldigt mycket jobb inom. Jag tog examen från den här utbildningen 2014 och valde då tre jobb som jag sökte. Alla tre arbetsgivare var intresserade och jag fick gå på intervju på alla tre.
Citat:
Webbprogrammerare har absolut en stor betydande roll i arbetsmarknaden och det skapas kontinuerligt nya möjligheter. Mer och mer traditionella datorprogram flyttar sina tjänster online samtidigt som nyföretagandet och satsningar på nya webbideer ökar.