2015-04-12, 16:57
Medlem
Nu kommer ju detta svar vara väldigt generellt och inte kanske inriktat på just de tre utbildningarna du har plockat fram men jag skulle vilja säga att det beror mycket på ens personlighet, intressen och personliga ambitioner.

Vill man få så mycket generell kunskap som möjligt och är intresserad av utveckling/IT i det stora hela utöver jobb så skulle jag säga datateknik/datavetenskap på minst 3 år. Fast då gäller det ju att man antingen har intresset eller studiedisciplinen att läsa något sådant också, för det är mycket teoretiska saker och antagligen fler kurser i matematik. Annars hoppar man bara av och man hade lika gärna kunnat dra något yrkesinriktat om man är ute efter jobb fort.

Vill man däremot bara få jobb inom området snabbt kanske en yrkesutbildning eller spetsad utbildning vore bäst. Då är ju kanske chansen att man fortsätter plugga mycket större om man inte har 100% intresse. De där webbutvecklar-utbildningarna på 2 år kan väl ses som en spetsad utbildning.

Så det är ett övervägande mellan om du vill välja en examen med lite "högre värde" eller en utbildning som har lite mer verklighetsförankring som för många kanske upplevs som roligare (2-årig inriktat på praktiska kurser). Annars kvittar det egentligen vad man pluggar, för många är 3-årig tryggare. Personligen är jag inte den socialt utåtgående personen som går in till arbetsgivaren och fixar mig ett jobb på mina kurser eller kunskaper, så jag känner att minst 3 år krävs för att kunna konkurrera om jobben. Beror helt på.
Senast redigerad av Denargasnubben 2015-04-12 kl. 17:12.
Citera
2015-04-15, 11:35
Medlem
megamics avatar
Välj det program/lärosäte du fattar bäst tycke för. När du väl är på plats så är det upp till dig. Du får bara en del i skolan resten får du fixa själv (intresse, hobby, lek o lär, testa). De utbildningar du listar är "säkert" bra och vettiga. De är populära och har funnits ett antal år.

Här har du ytterligare ett alternativ på liknande utbildning, en med mycket programmering i:
(FB) BTH - Webbprogrammering 180 hp

Vill du veta vad en webbprogrammerare tjänar så finns ett svar här (svaret är "tillräckligt"):
http://dbwebb.se/blogg/vad-tjanar-en-webbprogrammerare

En kandidatexamen (3 år) är bra och en varm rekommendation. Med branschen innehåller många olika jobb så det är inget absolut krav. Som alltid är det upp till en själv att ta för sig. Om jag minns rätt så har det tidigare funnits möjlighet att gå ett tredje år både på Linné och Mitt.

Mitt är enbart distans, Linné är både campus/distans, Skövde och BTH är campus.

För att avsluta så delar jag med mig av ett par kommentarer från företag som jobbar i branschen och som anställer webbutvecklare/webbprogrammerare (från en enkät gjord april 2015).

Citat:
Vi har under de senaste två åren försökt hitta personer med en bakgrund som motsvarar vårat kunskapskrav. Redan idag ser vi en stor brist på webbprogrammerare och inom de närmsta åren kommer denna brist bli ytterst problematisk för många företag.

Citat:
Vi vill gärna ha studenter med åtminstone kandidatexamen.

Citat:
Marknaden SKRIKER efter php-programmerare. Vi letar ständigt och hittar aldrig tillräckligt med folk. Så det finns helt klart en framtid i det här yrket.

Citat:
Webbprogrammerare har definitivt en stor framtid i arbetslivet. Det är ett yrke som det, enligt min uppfattning, i dagsläget finns väldigt mycket jobb inom. Jag tog examen från den här utbildningen 2014 och valde då tre jobb som jag sökte. Alla tre arbetsgivare var intresserade och jag fick gå på intervju på alla tre.

Citat:
Webbprogrammerare har absolut en stor betydande roll i arbetsmarknaden och det skapas kontinuerligt nya möjligheter. Mer och mer traditionella datorprogram flyttar sina tjänster online samtidigt som nyföretagandet och satsningar på nya webbideer ökar.
Citera
2015-04-17, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megamic

Låter väldigt bra detta. Tack för ett mycket uppskattat inlägg.

Skickade in min ansökan i förrgår och nu återstår att se vad jag kommer in på.
Citera
2015-04-19, 03:29
Medlem
Tjena, har en del inblick i industrin. Jag är egentligen elektroteknisk ingenjör, men lärfe mig själv webb programering. Därför har jag en del polare inom detta.

Här är lite basiskt som alla ska tänka på:
Programmering är logik, logik = matte. Mycket matte desto bättre programvara. Program är ofta baserade på matematisk logik för att förbättra och effektivisera processen

Distribuerade appar och prgram på webben är ofta baserat på c++ för access från olika enheter, php för funktionalitet, css för grafiskt och html för lite struktur mm. C++ är objektorienterat, hsr du ett dåligt matenatiskt fundament är et svårt. linjär algebra är viktigt för att första bra och effektiv kod.

Php är ganska simpelt men väldigt effektivt, men för att skriva bra system på webben, kanske som en betalmodul eller webbshop krävs en bra förståelse att skriva ren och effektiv kod, annars drar det för mycket minne och är långsamt.

Css kan en apa skriva

Html lär sig barn i england från första klas idag, detta är inte utmaningen i webbprgrammering.

Ska ni välja en bra utbildning, tänk på att det är viktigt att ha en uybildning som inte bara ge er en massa kod, för att skriva bra kod ska man ha lite matematim i grunden. Iaf om ni vill kunna göra riktigt brs webbsidor och applicationer.

Bästa utbildningarna?
1. Såklart civil i data ing
2. högskole ing i data
3. Kandidat i system eller data
4. Högskole examen i webb

Högskole examns utbildningar är likvärdigt en gymnaieutbildning ungefär. Men villmnk lära er grunden och ha ett fundament att bygga vidare på, ta linneuniversitetet. Jag hsr träffat samt har mina vänner anställt och arbetat med flera från olika höskolor och unibersitet, linneuniversitetet håller en god kvalitet för en högskoleexamen på distana. Mittuniversitetet lär ni er kod, men jag har aldrig träffat en färdig webutvecklare därifrån som är särkilt diktig, heller har jag ingen som rekommenderar det, även vänner jag har som gått den.

Vill ni bli klara snabbt och ha kvalitet, ta då linneuniversitetet eller en kandidat från t.ex bth. Det finns äver kurspacket från bth och högskolan väst som är vettiga.
Citera
2015-05-23, 13:46
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasgubbe
Tjena!

Jag behöver hjälp med att välja vilken skola jag skall söka till. Önskar input från er som har studerat liknande eller som jobbar inom webbutveckling och vet vad som är nyttigt och vilka kunskaper som kommer att efterfrågas om ett par år.

Värt skall nämnas är att jag är ganska noob inom programmering. Hade jag hållit igång intresset under gymnasietiden så skulle jag hellre studerat till Systemutvecklare nu då framtidsutsikterna ser riktigt bra ut för dom, men jag är lite skraj för att det är för avancerat för mig.

Så vilket utav tre följande alternativ verkar bäst och mest givande, och som borde ge bra jobb+lön efter examen:

1) Webbutveckling--programmering (3 år, Skövde Högskola)
  • Algebra och logik GIN, 7,5 hp
  • Databassystem G1N, 7.5 hp
  • Datakommunikation - introduktion G1N, 7,5 hp
  • Webbutveckling - datorgrafik G1N, 7.5 hp
  • Datorns grunder G1N, 7,5 hp
  • IT i organisationer - introduktion G1N, 7,5 hp
  • Introduktion till User Experience Design G1N, 7.5 hp
  • Objektorienterad programmering G1N, 7.5 hp
  • Grundläggande programmering med C++ G1N, 7.5 hp
  • Webbutveckling - webbplatsdesign G1N, 7.5 hp
  • Informationssäkerhet - introduktion G1N, 7,5 hp
  • Webbprogrammering G1F, 7.5 hp
  • Databaskonstruktion G1F, 7.5 hp
  • Operativsystem G1F, 7.5 hp
  • Software engineering G1F, 7.5 hp
  • Webbutveckling - XML API G1F, 7.5 hp
  • Projekt i software engineering G1F, 15 hp
  • Webbutveckling - content management & drift G2F, 7,5 hp
  • Webbteknologi - forskning och utveckling G2F, 7,5 hp
  • Examensarbete i informationsteknologi med inriktning mot webbutveckling G2E, 30 hp

2) Webbprogrammering (2 år, Linnéuniversitetet)
  • Grundläggande programmering 7,5 hp, Datavetenskap, G1N*. (Konstruktion av välstrukturerade program i Javascript. Prototypbaserad objektorienterad programmering.)
  • Webbteknik 1 7,5 hp, Medieteknik, G1N. (Grundläggande webbdesign med klientbaserad teknik.)
  • Klientbaserad webbprogrammering 7,5, G1F*. (Konstruktion av webbläsarbaserade applikationer med bland annat Javascript)
  • Serverbaserad webbprogrammering 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Konstruktionav webbserverbaserade applikationer samt förståelse för olika typer av webbservrar och dess kommunikation med webbklienten)
  • Programvaruteknik 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Introduktion i
  • programvaruutveckling. Kursen fokuserar på verktyg som kan användas under utveckling av programvara som stöd för bland annat modellering, konfigurationshantering och testning.)
  • Objektorienterad programmering 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Klassbaserad objektorienterad programmering med C#)
  • Individuellt mjukvaruutvecklingsprojekt 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Genomförande av ett mjukvaruprojekt där en fungerande mjukvara skall utvecklas med hjälp av de teoretiska och praktiska förutsättningar som getts i tidigare kurser.)
  • Kurser som är möjliga att byta ut i samråd med programansvarig:
  • Grafiska verktyg 7,5 hp, Medieteknik, G1N. (Grundtekniker för skapande av vektor*baserad grafik, bitmapbaserad grafik samt 3D*grafik.)
  • Objektorienterad analys och design med UML 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Kunskaper om hur objektorienterad analys och design kan implementeras i ett objektorienterat programmeringsspråk samt grunderna i modelleringsspråket UML.)
  • Introduktion till mjukvarukvalitet 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Framställning av webbaserad mjukvara med hög kodkvalitet.)
  • Mjukvarutestning 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Enhets*, system* och integrationstestning, acceptanstestning)
  • Databasteknik 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Metoder och teorier för databasdesign. Frågespråk, dokument* och relationsdatabaser)
  • Webbramverk 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Förståelse för hur webbramverk och designmönster kan användas i samband med utveckling av webbapplikationer.)
  • Webben som applikationsplattform 7,5 hp, Datavetenskap, G1F* (Webbens arkitektur, framväxt och utveckling samt betydelse/påverkan för dagens samhälle)
  • Mjukvaruutvecklingsprojekt 7,5 hp, Datavetenskap, G1F.* (Genomförande av ett kundorienterat mjukvaruprojekt med ett fokus på projektledning och projektplanering.)
  • Självständigt arbete 7,5 hp, Datavetenskap, G1E.* (Självständigt arbete omfattande teoretisk och experimentell verksamhet med åtföljande rapportskrivning och muntlig presentation.)

3) Webbutveckling (2 år, Mittuniversitetet)
  • Webbutveckling I, 7,5 hp
  • Flashapplikationer, Photoshop och datakunskap, 7,5 hp
  • Webbutveckling II, 7,5 hp
  • Typografi och form för webb, 7,5 hp
  • Databaser, modellering och implementering, 7,5 hp
  • Web 2.0, 7,5 hp
  • Webbdesign för CMS, 7,5 hp
  • Webbanvändbarhet, 7,5 hp
  • Webbapplikationssäkerhet, 7,5 hp
  • Projektledning, 7,5 hp
  • Webbutveckling för mobila enheter, 7,5 hp
  • Programmering i C#.NET, 7,5 hp
  • ASP.NET med C#, 7,5 hp
  • Affärsplaner och kommersialisering, 7,5 hp
  • Multimedia för webben, 7,5 hp
  • Självständigt arbete, 7,5 hp

Mycket tacksam för svar och alla kommentarer ni kan ha angående detta för jag är helt lost!
Alltid ett svårt val det där.
Själv gick jag på Linnéuniversitet och var nöjd med min utbildning. Utbildningen håller mellan hög och mycket hög kvalité. Det som kan vara värt att tänka på, är att den utbildningen har funnits längst. Nya utbildningar håller generellt sätt lägre kvalité.

Det som talar emot Mitt... är att de fortfarande lär ut Flash något som är knappt kvar i branschen.

Jaja, de som säger att de behövs mycket matematik inom webbranschen snackar skit. Så länge du inte är helt lost så är det inga problem. Själv har jag jobb som webbutvecklare så fråga på bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in