2015-05-22, 10:52
Medlem
Carl Serungs avatar
http://www.skd.se/2015/05/21/langa-koer-pa-e6-och-e22/
Olyckan inträffade inte långt från avfarten till E6:an där det redan rådde kö på grund av en olycka som inträffat tidigare under eftermiddagen, då en kranbil vid tre-tiden kört in i en bro i höjd med Sunnanå. Kranbilen tappade kranen och betongbitar regnade över vägbanan.

Hur lyckades föraren med detta? Något fel på kranen, ser ut att vara upphissad?
Citera
2015-05-22, 11:17
Medlem
KaninenSnuffes avatar
Mer troligt fel på chauffören. Det finns ingen indikering på instrumentpanelen som varnar när kranen inte är nere. Alltså lätt hänt. Detta händer titt som tätt när de river ner kontaktledning på järnvägen. Då är det dock inte lika spektakulärt som denna smäll.
Citera
2015-05-22, 11:21
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaninenSnuffe
Mer troligt fel på chauffören. Det finns ingen indikering på instrumentpanelen som varnar när kranen inte är nere. Alltså lätt hänt. Detta händer titt som tätt när de river ner kontaktledning på järnvägen. Då är det dock inte lika spektakulärt som denna smäll.
Kommer han att bli åtalad? Vårdslöshet i trafik?
Citera
2015-05-22, 11:24
Moderator
Händer ju då och då ja, troligtvis den mänskliga faktorn.
Så även i den filmande bilen, hur kunde hen undgå att se vad som var på väg att hända? Det såg ju vem som helst att det inte skulle fungera ändå så stannar hen inte utan fortsätter gasa och bromsar inte förrän efter det smällt. Ibland undrar man..
Citera
2015-05-22, 11:56
Medlem
8xxSeriess avatar
Stressad chaufför kanske? Tankspridd? Mycket att tänka på hemma kanske? Det är så olyckor händer.
Citera
2015-05-22, 11:57
Medlem
Som kranbilsförare har man väl förhelvete som rutin att alltid se till att kranen inte kommer till att slå i, precis som att sänka boggin när det skall lastas så att man inte knäcker en hel axel. Rutin, rutin, rutin. Men jag tycker synd om honom.
Citera
2015-05-22, 12:14
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Den som filmade verkar köra och hålla kameran. Sannolikt upptäckt problemet och tatt fram mobilen. Hade det inte kanske varit liiite mindre trögtänkt att köra förbi och stoppa kranbilen?
Eller, i alla fall hållit ett större avstånd så bilisten inte riskerat sitt eget liv. Smart.
Citera
2015-05-22, 12:17
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Den som filmade verkar köra och hålla kameran. Sannolikt upptäckt problemet och tatt fram mobilen. Hade det inte kanske varit liiite mindre trögtänkt att köra förbi och stoppa kranbilen?
Eller, i alla fall hållit ett större avstånd så bilisten inte riskerat sitt eget liv. Smart.
Här kan man läsa mer om han som filmade:

http://www.sydsvenskan.se/malmo/sjalvfortroendet-har-fatt-sig-en-torn/

Det var Simon Eriksson, 24 år, som filmade på väg hem från Lund till Malmö på torsdagseftermiddagen. Då såg han kranbilen med utfälld arm längre fram på körbanan. Som närmade sig en bro.

Det gick på några sekunder. Sedan, smäll, har han berättat för Sydsvenskan och HD.

– Jag tänkte att jag aldrig skulle hinna köra ifatt för att varna. Och även om jag skulle göra det riskerade jag att själv få kranarmen genom rutan, sade Simon Eriksson efter händelsen.
Citera
2015-05-22, 13:50
Medlem
MrChows avatar
Tråkigt för chauffören som gjort en fadäs men vad tänkte den filmande mannen i bilen bakom? Själv hade jag hållit avståndet för att inte skada mig själv eller min bil..
Citera
2015-05-22, 14:20
Medlem
Han som filmar är ju riktigt korkad. Han ser kranbilen och förstår vad som ska hända. Bestämmer sig för att göra ett scoop och börjar filma. När de närmar sig bron så byter han fil för att få en bättre vinkel samt ökar farten ordentligt för att komma närmre. Han kör faktiskt över något som rasar ner och slår mobilen (kameran) i sin backspegel. Han tappar all tanke på trafiken och fokuserar enbart på att filma. Med lite otur så kunde lastbilen fastnat på tvären eller tappat kranen under bron och då skulle han kört rakt in i den. Skulle inte förvåna mig om han (som filmar) blir anmäld för vårdslöshet i trafik!
Citera
2015-05-22, 16:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Kommer han att bli åtalad? Vårdslöshet i trafik?

Föraren som fotar från sin mobil borde ju bli åtalad eller utnämnas till årets sämsta Malmöbilist.

Han ser:

en kran i uppfällt läge
en bro som närmar sig

Vad gör han då?

Rimligen borde han väl ha räknat ut att kranen kommer att slå i och då gäller det att kunna bromsa i god tid inför det skrot som kommer att komma farandes, kanske slå på sina varningsblinkers för att varna bakomvarande bilar som riskerar att köra in i honom när han ändå måste tvärbromsa (men alltför sent) - men nej då, han kör rakt in i skiten och skadar bilen.

Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Som kranbilsförare har man väl förhelvete som rutin att alltid se till att kranen inte kommer till att slå i, precis som att sänka boggin när det skall lastas så att man inte knäcker en hel axel. Rutin, rutin, rutin. Men jag tycker synd om honom.

Ser ut som en av trafikverkets lastbilar som kör runt och hämtar upp sopor som folk har samlat ihop längs vägrenen.
Senast redigerad av Chantre 2015-05-22 kl. 16:27.
Citera
2015-05-22, 16:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Föraren som fotar från sin mobil borde ju bli åtalad eller utnämnas till årets sämsta Malmöbilist.

Det är nog inte filmat med mobil. Ser snarare ut som han satt en gopro-kamera på kepsen eller nåt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in